Låter oroväckande, är ni fortfarande kunder?
Jo vi är kunder fortfarande eftersom vi har lån på lägenheten som bor i, köpte brfen för två sen. Jag har sjukersättning 100% och frun jobbar på Samhall heltid.
Bor i Småland
Ja men alla banker är inte lika kundfientliga så det finns grader i helvetet.
Senast jag bet ifrån fick jag också medhåll från banken och ett besked om att de skulle ta upp min kritik för intern diskussion. Jag gav dem heller inte det de begärde från mig utan mer rimlig nivå av dokumentation.
Man behöver inte uppträda som en underdånig slav, man kan framföra kritik mot dem när de begär orimliga saker.
När jag skyfflade över mitt sparkapital till Avanza så kom det snabbt en begäran om dokumentation, denna var skriven i väldigt svepande termer och kunde i princip tolkas som att varende öre skulle det redogöras för.
När det väl kom till kritan så räckte det med ett enda dokument som i princip styrkte att det är rimligt att jag besitter kapitalet.
Påminner som vanligt om i dessa trådar - banken tycker inte dessa KYC- / AML-regler är jättekul heller. Tänk på det som att de måste kunna uppvisa dokumentation för varje kund när FI frågar eftersom de annars blir av med sin licens. Så på många sätt handlar det bara om att ge dem tillräckligt så att de i sin tur kan visa upp det för en annan part.
Som f.d. bankanställd kan jag inte hålla med om detta, underskatta inte de böjelser de som jobbar med KYC/AML har.
Nej självklart inte. De förlorar ju omsättning på att inte tvätta pengar i Baltikum ![]()
Jag tänker mig att de vill att man uppdaterar kundkännedom regelbundet. Jag har också Handelsbanken och fyllt i kundkännedom, men bara skrivit några meningar om var pengarna kommer ifrån. Jag tror att de bara är ute efter en grov uppskattning, åtminstone nu. Det är i alla fall så jag har tolkat det och de har inte frågat mer, även om jag har flyttat en del pengar mellan banker.
Hej igen!
Här kommer en liten bild på hur det ser ut:
Det är alltså tillgångar som jag redan har i banken sedan länge plus de som jag tänker flytta till banken (under vilken tid?) i samma fråga.
Problemet är som sagt att det blir dels svårt att sammanställa dels att jag har använt pengarna som jag fick in och att jag då inte kan säga om det var just “eget sparande” eller “gåva” som jag förbrukade.
Resten av deras frågor är vettiga och det finns alltid möjlighet att skriva en förklarande kommentar. Så jag tycker inte att banken vill “jävlas” med mig utan att de gör så gott de kan och att just den frågan är olyckligt/ogenomtänkt formulerad. Jag tror inte heller att de kommer att kräva en massa dokumentation utan att de helst vill ha ryggen fri. (Förhoppningsvis)
Får se vad de svarar på mitt meddelande.
Det blir väl först in först ut principen, då vet du vart pengarna du köpte mjölken för kom från.
Nej, det gör de inte. Jag har tappat räkning på hur många banker jag är engagerad i, men 10+ och de har inte frågat hittills. Jag kör strikt efter ”go where you’re treated best”, och hittills har det bara fört med sig gott.
OT: ofta vill banken att du uppger procentuellt, inte absoluta tal. Plocka ut sista fem årens skattedeklarationer och kolla vad som är lön efter skatt (inkomst av lön/tjänst), vad som är kapitalvinst (från eget bolag eller börsnoterade) och fördela procentuellt på ett ungefär. Arv är ju skattefritt så där behöver du hålla koll efter eget huvud.
Gör en uppskattning och säg att det är en uppskattning efter bästa förmåga. Använd rutan för att förklara var det kommer ifrån och att det är din bästa uppskattning. Se till att summan av de tre stämmer hyfsat med totalen på banken.
Tror inte det är svårare än så. Som @janbolmeson skrev så har någon ä fått för sig att de behöver detta så leverera din uppskattning / gissning. Det går ju ändå inte att kolla efter 30 år som kund.
Lycka till ![]()
går tydligen bra även i Sverige. Aluminium-företaget i Sverige som ägs av ryssen Deripaska har tydligen fört 1.9 miljarder ut ur Sverige… Jag gissar att vi i sinom tid kommer få reda på vilken bank det är.
Nordea eller Raiffeisen ryktas det om. Mina pengar är på den senare. Ökänd för att ha mycket kvar i Ryssland.
Ja Nordea sade upp Kubal som kund för ett tag sedan, nu använder de nån österrikisk bank. Det kanske var Raiffeisen.
Yep, Raiffeisen är Österrikisk
Första frågan i formuläret borde vara två frågor. “Finns tillgångar hos SHB?” och “Finns tillgångar som ska flyttas till SHB kommande XX månader?”
Är ju jobbigt om man har tillgångar man kanske funderar över att flytta och då försöka visa fördelning och ursprung blir knasigt. Skilj på vad som finns där nu och eventuella flyttar in till banken.
Hade samma prblem. Ibland har jag fört över pengar från utlandet för att ha redo till CSN eller att investera på Nordnet, men det har varit typ när Euron gått upp (markettiming, I know
). Så svårt att säga i förhand då det frågat vad jag planerar i framtiden. Varför måste de veta det egentligen?
Grejen är att det är helt omöjligt att svara på frågan ärligt och riktigt, och blir det fel har de en anledning att säga upp mitt konto (mitt if shit hits the fan i världen så har jag lite i Sverige konto) .
Bara väntar på det då många utlandssvenskgrupper har de senaste två åren haft ökande rapporter om att det hänt, eller löjligt höga avgifter på 2500kr per konto (10.000 kr per år för en barnfamilj) för att man bor utomlands.
Stort tack för detaljerna! Här är mina reflektioner:
- Om inte några andra tillgångar “ska” flyttas till banken (dvs redan nu är överenskommet med banken) så fokusera enbart på de tillgångar som redan finns där.
- Eftersom de avgränsar till tillgångar som är “omsättningsbara” skulle du kunna räkna bort pensionssparande som inte är uttagbart pga åldersgräns eller liknande.
- Det du tar upp under rubriken “eget sparande” bör rimligen vara pengar som ursprungligen kommer från lön, bidrag, lån, etc tillsammans med avkastning och liknande - dvs ej det som täcks av någon annan rubrik, t ex kommer från fastighetsförsäljning, enskild näringsverksamhet, etc.
- Eftersom “det går bra att avrunda beloppet” så välj en lagom oexakt avrundning, kanske hela tusental, hela tiotusental, eller liknande beroende på det totala beloppet.
- Jag hade nog försökt att skriva något neutralt i extrafälten för kompletterande information, t ex “Avrundat belopp från arv och gåvor som kvarstår i Handelsbanken” eller liknande
- Har du inte systematiskt separerat pengar från olika källor så utnyttja att du själv ofta kan välja vilka pengar du förbrukat och vilka pengar som finns kvar just nu.
- Dokumentera vilka svar du skickar in så att du minskar risken att motsäga dig själv nästa gång banken frågar.
Lycka till!
Om det är Swedbank, säg att du gör det om de på liknande sätt redogör för dig var deras pengar kommer ifrån som hamnar i samma påse som dina pengar. Jag menar, du vill ju inte som kund medverka till penningtvätt …