Fast vi har ju konstaterat i föräldrafire tråden att du faktiskt arbetar. Inte som anställd men du har ju AB osv du driver ![]()
Vem har konstaterat vad?
Givetvis kan man inte göra Lukta-På-Blommorna-FIRE när man är fyrbarnsförälder och tycker hela livet är ett gottebord.
Han som gör FIRE på Svenska jobbar ju mer än mig, bla ett helt avsnitt i veckan.
Då är vi tillbaka i definitionen av jobb. Vad är jobb, vem har definierat vad jobb är?
Får man endast gå promenader och lukta på blommor om man gör FIRE?
Jag har hört talas om Amish, men vad menar du med Amishinriktade, @Poulseng
I övrigt tycker jag du har många kloka vinklar här. Jag har valt att inte införa Swish eller kort än, däremot telefon. Skönt att se att fler är inne på samma spår
Jag var ironisk! Jag ironiserar ibland över mina ”gammaldags” värderingar.
Vår filosofi är att barn ska vara barn. Vi tycker att utvecklingen i samhället går mot att barn får en allt kortare barndom. Något vi försöker
Motverka bland våra egna barn.
Därför har vi regler som kan anses ortodoxa, inga mobiler före 13-14 års ålder, utelek ska vara normen, inga barnprogram på svenska osv osv
Det här skiljer sig från bank till bank men ja det är rimligt att dina barn har swish om de behöver pengar ibland när de är på stan.
Det är också orimligt att de bär omkring på ett fysiskt kort (det är säkrare att de har digitalt kort i mobilen)
vi har swedbank och sonen som är 15 har haft swish och digitalt kort ett par år kanske…
Just på swedbank så finns en flik i appen som heter “barns tjänster” eller något i den stilen.
jag har för mig att vi initialt fick ljuga om hans ålder på något sätt för att han skulle få digitalt betalkort så att han kunde handla på stan. Tror det var gentemot applekontot vi ljög men minns ej hur.
Det är ju idag rent omöjligt att skicka med sina barn fysiska pengar tyvärr.
Varför är det omöjligt?
Våra barn använder endast fysiska kontanter. De har alla egna kassaskrin där de, ”för bok” om hur mycket de har.
Många butiker tar inte kontanter
Jag har inte varit en enda!
Vilka butiker är detta, vet att Bygg Max och Granngården inte tar kontanter, finns det fler?
Det som är bra med att barnen använder kort och swish är tillgången till historiken. Då ser barnet på ett tydligt sätt vart pengarna går varje månad. Vem minns den där hundrakronorssedeln som man brände i början på månaden? Bra underlag för ekonomiprat.
Bra också att som förälder kunna se var pengarna går. Blir såklart misstänksam när det swishas pengar till okända namn, eller det görs stora kontantuttag. Det finns många skummisar därute.
Behövs inte Swish för att se vart pengarna går, Swish har bara funnits i några år.
Våra barn för kassabok, alltså de skriver ner vad de handlar och för vilka summor.
Då kan de fysiskt se hur mycket pengar de gjort av med på olika saker.
De är dock så snåla och har en så generös far som köper allt de behöver på loppisar så de köper inte mycket.
Du lever ju som Amish, så förstår att det inte är ett problem för dig
Kan du inte berätta vilka fysiska butiker man måste använda sig av som inte tar kontanter.
Alla loppisar tar kontanter, alla matbutiker tar kontanter, nästan alla bygghandels butiker tar kontanter. Vilka andra fysiska butiker behöver ett barn?
Alla loppisar tar inte kontanter, många kaféer i idrottshallar tar inte kontanter. Ibland endast swish, ibland kort och swish
I Stockholm är det HELT OMÖJLIGT. Trist att det är så men om det funkar bra i andra städer så är det tyvärr sanningen snart i alla städer. Samtliga mindre nyare företag är kontantfria. Det funkar ej när du åker kommunalt. Nyligen gick det att köpa godis på SF bio men ej köpa biljetter, nu är det helt kontantfritt på biograferna också.
I Stockholm vet man inte ens hur en vanlig 500-lapp ser ut. Har sett exempel på butiker som råkat ta emot äldre icke gällande sedlar.
Det går i ett rasande tempo i övriga världen också men undra om kanske Stockholm är värst när det gäller kontanter nu? Sannolikt företrädesvis innerstan.
Annorlunda än på landet. Här tar alla kontanter, annars säljer de ju inget.
Ännu ett skäl att hålla sig borta, tråkigt att allt ska vara så modernt. Finns kanske en bio som inte tar kontanter. Det är så sällan vi besöker en bio så jag har inte koll.
En fråga - har jag som förälder full insyn i allt swishande?
Har faktiskt hållit samtliga barn borta från Swish och det har hittills funkat. Enda gångerna det blivit strul är när de varit på ett helt kontantfritt ställe, men då har de ringt mig och bett mig swisha, vilket funkat bra. Tänker att så länge det inte sker mer än en gång i månaden kan jag fortsätta hålla emot. Ett av mina största misstag var att gå med på smartphone. Jag borde låtit de ha en vanlig Nokia så skärmtiden begränsats på ett naturligt sätt. Tyvärr är kompistrycket enormt och vissa kompisar ska alltid ha synpunkter på prylar barnen har och de har även synpunkter på att vi kör enkla bilar. Märkligt samhälle man lever i…
Igenkänning!
Vår 10 åring övertalade mig förra hösten att få sälja Jultidningar. Lyckades sälja så mycket så hon fick en IPhone. Hon hade den i två veckor sen fick vi tyvärr avbryta. Vi såg en stor förändring i hennes initiativkraft, livsglädje, nyfikenhet osv. Det tog en vecka efter vi tyvärr fått avbryta IPhone användandet så kom vårt barn tillbaka.
De är en läxa som vi lärt oss, smartatelefoner är endast av ondo.
Kompistrycket är hårt och svårt.
Många föräldrar är väldigt onärvarande och tycker det är skönt att deras barn sitter passiviserat framför skärmar från dagisåldern. Då kan de få lugna stunder. Resten av tiden känner de sig tvingade att skjutsa barnen runt på ständiga aktiviteter. Obs! förenklat och ironiserande resonemang men jag är förbaskat trött på att andra föräldrars slapphet ständigt går ut över andras barn i form av att alla ska stöpas in i ”rätt” mall genom kompistryck och hur man måste vara.
Ja. Jag kan bara svara för hur det ser ut hos Nordea som vårfamilj använder. I appen finns funktionen “Byt avtal”, där man kan skifta till minderåriga barns konton. Där ser man allt som händer på barnets konto.
Jag minns för ett par år sedan då vi såg en swish på 400 kronor till ett helt okänt namn på en kille från Sollentuna. Givet mediaflödet byggde vi upp ett senario kring droghandel och utpressning. Det visade sig vid konfrontation att min son hade köpt ett par jeans på en secondhand-app. Slutet gott…