Storlek på vecko-/månadspeng

Hej!

Tänkte starta en tråd som kanske får ett eget liv här på forumet. Förhoppningen är att informationen i tråden (läs: era kommentarer) ska vara lättillgänglig för föräldrar.

Jag tänker att vi i kommentarerna skriver:

1. När började vi ge barnen veckopeng/månadspeng.

2. Hur gamla är barnen nu.

3. Hur mycket får barnet i (v)eckpeng eller (m)ånadspeng i dag.

1. 7-årsdagen

2. 7 år

3. (v) 30kr cash

Du kan Googla på vad olika barn får i vecko/månads peng… Jag gjorde de när sonen va liten…

2 gillningar

Har tre barn men planerar att tillämpa samma principer för alla:

• start veckopeng vid 7 år (cash), sedan mobil, bankkonto, kort och Swish när de var nio. Då månadspeng och direkt på kontot, inga kontanter längre.
  • äldsta barnet är nu 15 och får hela barnbidraget. 1000 av dessa disponeras fritt och används till löpande utgifter samt målsparande, 250 går till ett långsiktigt fondsparande.
  • mellanbarnet är 12 och får 250:-/mån samt 150:- till fondsparande.
  • sladdisen är för liten.

Barnens fondsparande är alltså deras egna som vi använder för att pedagogisera konceptet.
Det finns annat sparande som de inte vet om.

4 gillningar

Ville barnen ha veckopeng? Fick de välja eller blev det “påtvingat”?

Vår son var väldigt ivrig på att få det. Han hade dock inget han ville köpa för pengarna och han har aldrig på sin utbetalningsdag sagt “i dag är det måndag och jag ska få veckopeng”.

Så för oss känns det mer som att han ville få veckopeng för att hans kompisar fick det och då ville han ha det också för att inte känna sig utanför.

2 gillningar

Men brukar man inte ta bort lördagsgodiset i samma veva som man ger dem veckopeng så de får köpa sitt eget godis om de vill ha?

1 gillning

1.5åringen 200 (Mest för att storebror vill att lillebror med ska ha månadspeng)

9åringen får 400.
200 går direkt in på sparande
200 går in på hans bankkonto

17 och 19åringen
CSN, sedan de började gymnasiet.

19åringen, plockade nyligen ut sitt fondsparande till körkortet.
17åringen kommer göra detsamma den dagen hon blir 18.

Vi har regler kring dålig “mat” (godis, dricka, glass etc inkluderat).

Han får inte köpa sådant. Vi vill veta hur mycket skit han stoppar i sig och därför är det vi som föräldrar som köper allt ätbart.

Ett onödigt svar som inte hjälper TS eller någon annan på forumet ett dugg…

2 gillningar

Mina barn är klart intresserade av att själva kunna spara lite och välja vad de ska lägga pengar på, så de ville definitivt.

Så kan man ju göra om man vill. Vi köper lite snacks/godis till helgen men det betalar vi.
Det viktigaste är att man gör klart med barnen vad deras egna medel är tänkt att räcka till.
Det blev väldigt tydligt när vi nu gav äldste sonen hela barnbidraget.
Vad är det egentligen rimligt att det täcker?
Vi har sagt att vi kommer sponsra med nödvändiga större klädinköp som vinterjacka och kängor, samt dyra avgifter och utrustning till idrottsaktiviteter. I övrigt får han själv fördela sina pengar på kläder, busskort, etc.
Frågan om vem som betalar när det framöver kommer krävas ett utbyte av mobiltelefon och kanske en laptop, ja det får vi ta då.

1 gillning