Vilken ekonomisk kompetens vill man ge bort till sitt barn?

Vi har haft uppe barn och ekonomi i ett par trådar t.ex. “Hur hjälper jag min tonåring att komma igång med sparandet och se innehav och ev. köpa själv?” och med tanke på att det inte lär bli mer ekonomi i skolan “Skolverket: Nej till mer privatekonomi på gymnasiet | SVT Nyheter” så kommer här några lösa tankar kring hur jag tänker kring det…

Många av dessa saker leker jag med barnen och har gjort ett tag. Man får ta det på deras nivå och när de är redo. Så nej, det körs inga powerpoint utbildningar med 5-åringen här hemma. Och nej, allting kommer inte att gå att ge bort och ja, de är barn också så de har ju också något att säga om. Ingen plan överlever första träffen med verkligheten. :slight_smile:

Innan kommentarerna börja komma, ja, jag är nörd på ämnet. Jag älskar ekonomi, jag älskar mina barn och jag har de facto skrivit en bok på ämnet. :see_no_evil: Och nej, jag gör det inte strukturerat utan det handlar om många olika konversationer under många år vid många olika tillfällen. Inlärningsfönstren dyker upp nästan varje dag och jag missar massor, men om man bara fångar några så är barn ofta mer intresserade och kan mer än man tror.

Vad vill jag ge bort primärt innan barnet flyttar hemifrån?

• Praktisk kompetens

• Pengar kan komma in i ens ekonomi på olika sätt och alla sätten är lika relevanta och har sina för- och nackdelar.

• Byta tid och kompetens mot pengar
      • Pengar kan skapa nya pengar
      • Man kan få pengar i bidrag
      • Man kan få pengar i gåva
    • Kapitalinkomster

• Förstå ränta och kopplingen till pengar (att det är priset på pengar)
      • Förstå att aktier och räntor är ett sätt att dela på risk
      • Förstå och se att en aktie är något verkligt
      • Förstå ränta-på-ränta
      • Förstå naturlig avkastning (räntor + aktier)
      • Förstå spekulation (allt som har ett pris kan man spekulera i)
      • Förstå aktiv vs passiv-konversationen
      • Fond vs enskild aktie
      • Olika typer av tillgångsslag
      • Skillnad på spara, investera, spekulera och chansa
    • Praktisk hantering

• Swish, bankkonto, betala en räkning, överföring
      • Olika typer av konton
      • Vad händer om man inte betalar
      • Vad kostar saker
      • Olika typer av budget (vanligt budget + omvänd budget)
      • Automatisering av sparande
      • Skatt och välfärdssystem
      • Buffert och periodiseringar
      • Lån (såklart, men det är ju bara en omvänd ränta)
      • Försäkringar och dess syfte
    • Humankapital

• Vi byter humankapital mot finansiellt kapital över livet
      • En investering i humankapital kan ingen ta ifrån en
      • Försäkringar för ens humankapital
  • Förhållningssätt till ekonomi

• Ekonomi och pengar är enkelt och roligt
    • Hjälper du andra att få de som de vill ha så kommer du få det som du vill ha
    • Ekonomi är penseln man målar sitt liv med
    • Pengar skapar en hel del möjligheter och löser en hel del - men inte alla - problem
    • Det finns ett överflöd av pengar där ute
    • Pengar är en resurs av många
    • Pengar är ett dåligt mål
    • Förstår man ekonomi så förstår man samhället
    • Med pengar kommer ett ansvar
    • Gör misstag tidigt (och lär av dem)
    • Lär känna dig själv
    • Pengar är till att användas
    • Pengar är inget konstigt att prata om
    • Man behöver lyckas missa för att lyckas
    • Pengar är inte en lösning, det är bara en förstärkare.
  • Principer och koncept:

• Just. Keep. Buying.
    • Betala dig själv först.
    • Aktiva och passiva inkomster och utgifter
    • FI och ekonomisk frihet
    • Strategisk mediokritet
    • Möjlighetsutrymme
    • Enkelhet framför komplexitet
    • Vikten av balans och stressfrihet
    • Asymmetri
    • Sitt still i båten (givet att du har en bra båt)
    • Skilja på vad som kan och inte kan kontrolleras
    • Se till att alltid kunna sitta kvar vid bordet (“explodera inte”)
    • Gräset är inte grönare på andra sidan / om du ska synda, synda lite
    • Vår hjärna är inte gjord för att förstå ekonomi / Evolutionärt baggage

Som sagt fyller på efterhand som jag upptäcker att det dyker upp här hemma eller i tanken. Jag upplever att kan ens barn en del av dessa punkter, så kan hen förmodligen tyvärr mer än många vuxna.

21 gillningar

Superbra!

Tror man även behöver ta krypto-snacket. Om inte annat så ungdomen kan bemöta tips från vänner som ”vet” vad som är smartast.

9 gillningar

Jag tror att det räcker att uppfostra barnen till att inte vara slösaktiga när dom är små. Djupare ekonomidiskussioner kan man vänta till gymnasiet med.

1 gillning

Ojoj vad jag ligger fel i tajming då. Har ju redan börjat med. 5-åringen. :see_no_evil:

Fel vet jag inte. Mina barn hade nog inte varit mottagliga för detta i femårsåldern

Jättemånga bra tipps @janbolmeson! :+1::grinning:
Allt detta är även bra material att utbilda vuxna med också!

4 gillningar

Har man tagit till sig detta i fyrtioårsåldern ska man vara nöjd!

6 gillningar

Lite tankar som vi jobbat med och särskilt nu när döttrarna börjar vara äldre.

Väldigt “hands on” och basic på en jordnära nivå. Brukar t ex prata om när vi SÅLT en cykel hur lite det kostat i slutändan då vi köpte den begagnad. När vi sitter och äter prata om vad maten kostat osv,

“T ex vi köpte den för 1300kr och nu fick vi 1000kr för den begagnat. Så då har det bara kostat oss 300kr att ha den i två år.”

" Nu har vi ätit middag 4 stycken och gjort 8 matlådor på 800gr köttfärs och 1 kg spaghetti. Då blev det bara ca 10kr/portion. Suveränt sen då ni har ont om pengar och bor själva"

“Den här nya telefonen kostar 12000kr. Räcker den ny i 4 år så är det ÄNDÅ 3000kr/år = 250kr/månad bara för telefonen och sen tillkommer själva abonnemanget.”

“Det kostar oss fyra 8x39kr att åka till restaurangen kommunalt. Med elbilen kostar det bara 10 kr +parkering och trängselskatt” (Vi har inte månadskort)

osv

• Köp och sälja begagnat
  • Laga det som går
  • Gör storkok/matlådor
  • Åk buss ELLER elbil
  • Semestra billigt/Campa
  • Undvik köpa bil
  • Kom igång spara nåt i alla fall
  • osv
9 gillningar

Jag upplever att det med kompetens går i vågor. Det är lätt att lära barn saker om pengar när det inte betyder så mycket och de inte har så många behov. Att veta att de fixar att prioritera rätt i skarpt läge med känslor med i leken är en annan sak.

Min ena tonåring har väldigt mycket villhöver just nu. Så hen beter sig nästan på gränsen till magiskt tänkande om pengar. Jag vill tro att det vi har lärt hen är det som gör att det inte blir helfel men som alla som någon gång läst om motivation vet så är information en rätt svag nudge för att få folk att göra rätt när känslor och behov drar åt ett annat håll.

2 gillningar

Exakt! :+1:

Det är därför jag hela tiden pratar om inlärningsögonblick. Det vill säga man får passa på så att säga ”när fönstret är öppet”.

Men jag tänker att varje gång barnet vill ha något, då är det ett ögonblick att skjuta in något. En barnpsykolog när vi skrev boken sa att räkna med att fönstret är öppet ungefär hälften av barnets ålder i minuter (dvs för vår 5-åring typ 2 min). Fick en chock då, hur ska jag då köra min ppt?! :see_no_evil::joy:

7 gillningar

Underbart.

En följdfråga: när och hur ska man lära ut dessa?

Jag jag har läst din bok Jan, men jag är ändå fundersam. Har barn på 3 och 6 år och just nu samlar de kulor i en burk som de får köpa något för när den är full. Men när går man över till mer avancerade saker?

När ska man diskutera aktier och ränta? När ska man tillsammans köpa aktier? När ska man börja med företagande? Etc…

1 gillning

Med vår 5-åring så är det på samma nivå. Hon såg i förra veckan en “läskig kackerlacka” i en Lekia-tidning som hon skulle lägga i min säng för att skrämma mig. (fick höra allt hur det skulle gå till i förväg :joy: :jack_o_lantern:).

Då passade jag på att säga

"ja, jag vill jättegärna att du ska få den (även om jag hatar billiga plastgrejer från Kina), låt oss göra en plan så att du kan köpa den på lördag. Då får du hjälpa till att tjäna pengar under veckan. "

Hennes eget förslag på att hjälpa till var att “diska” på frågan: “vad kan du hjälpa mig och mamma med?”. Här hade jag och Caroline en diskussion kring att “Man ska väl inte få betalt för att hjälpa till att diska.” vilket jag håller med om … om man är lite äldre. Med Elsa var poängen här att uppskatta och belöna att hon såg ett “problem” att lösa. Vår 12-åring får inte betalt för att tömma diskmaskinen, det ingår liksom i att vara familj och hälpas åt.

Så här var min poäng att “belöna” att se problemet och lösa det - oavsett vad problemet hade varit - skulle det vara plocka löv, duka, eller vad som helst så hade det varit okej. Hon har ingen relation till siffror, så hon ville ha en “guldpeng”. Någon gång fick hon en tia ibland en 2-krona etc. Det spelade inte så stor roll. Efter ett antal aktiviteter i veckan så hade en börs, vi åkte till Lekia och hon fick betala med alla sina pengar hon hade tjänat (som naturligtvis inte räckte till) men där jag betalade resten med kort.

I bilen pratade vi om att “ansträngning ger resultat”. Typ: “Titta, nu hjälpte du till, tjänade pengar och då kunde du köpa det som du ville.” Dessutom, genom att inte köpa den direkt så kunde vi bygga upp en förväntning, prata om kackerlackan, räkna lite mynt och så vidare. Egentligen väldigt många moment. Sedan fick jag spela superförvånad och skrämd när kackerlackan kom fram. :joy:

Med Freja gjorde vi det som du med burken med kulor, men principen är exakt samma. Det viktiga tror jag är att bara leka med de olika momenten runt om i processen.

Jag tror att vi började med vår äldsta i typ 7 års åldern. Då gick vi från ovan som vi gjorde med kulorna och 5-åringen till att prata om att alla inköp gjordes från tre högar:

• En hög som mamma och pappa bidrog med (=gåva)
  • En hög som kom från hennes pengar (där kulorna blev fler över natten när de fick vara tillsammans aka ränta)
  • En hög som hon fick bidra med själv.

Det var introduktionen till “kapitalinkomster”. Samma sätt som ovan, när vi hade köpt något så pratade vi om “ansträngning” (=ersättning för tid, energi, kompetens aka jobb) och att pengar tycker om att vara tillsammans för då blir de fler (=ränta).

Därefter någon gång började vi i 8-10 års åldern med månadens aktie. Att kulorna egentligen är aktier och det betyder att man äger en liten del av ett företag. Då kunde vi gå på H&M och säga att titta, du äger en liten liten del av detta. Så månadens aktie blev ju att välja företag som hon känner igen och har i sin vardag (även om jag vet att det är en jättedum aktiestrategi). Vidare pratade vi inte om nyckeltal, att de kostar olika eller något annat. Det enda som spelade roll är att hon kände igen namnet)

Nu när hon fyllde 12 i år så introducerade vi OPTI + Avanza på app eftersom hon nu har telefon + bankid + swish och då kände jag att är hon mogen att åka på turnering utan oss i ett par dagar, sköta swish och liknande då borde hon kunna hantera det. Först i år har hennes intresse kommit för HUR avkastningen fungerar, varifrån de kommer, att olika aktier går olika och vi har börjat prata om fonder och indexfonder (hennes depå på Avanza är 50% Storebrand All-Countries och andra hälften är enskilda aktier.

Nu är det ju sjukt opedagogiskt eftersom hennes valda aktier är Google + Netflix + Activision + Microsoft etc vilka sprungit rundor kring indexfonden. :see_no_evil:

Rent praktiskt pratar vi även om vad saker kostar, hon får köpa vissa saker hon vill i affären för egna pengar etc. Min plan är att när hon fyller 14-15 låta henne ta typ 100% ansvar för sin ekonomi. Än så länge så betalar vi ju det mesta, men försöker också lära henne att t.ex. bjuda farmor på lunch när de är på köpcentret etc.

Så, to be continued…

5 gillningar

Barn kan vara oerhört kloka när de är unga. De sorterar sina pengar i olika valörer och räknar dem fram och baklänges.
Sen kommer tonåren.:scream: All tidigare kunskap är som bortblåst. Villbehöver allt! Smink, fika, Uber samt allt det där andra som vi föräldrar inte vill veta.
Efter de spenderat är de lite ångerfulla, och kloka och säger att de förstår och aldrig ska göra det igen. Tills nästa gång!:kissing_heart:

Så ja, jag tror att man långsamt kan introducera ekonomiska begrepp och tankesätt. Men när det väl kommer till kritan, så är ändå risken när de står med den snygga koftan i handen att de inte funderar på ränta-på-ränta.

Jag tänker att ett hälsosamt förhållningssätt runt pengar är viktigt som inte skapar ångest. Pengar och ekonomi ska grunda sig i rationella beslut och inte emotionella beslut, och det kan man lära sig från barnsben och få med sig till vuxenvärlden. Barn ska dock veta att saker kostar pengar och att man inte kan få allt de önskar.

Jag vill inte heller att de ska hålla på och göra massa sysslor i hemmet för att tjäna pengar. Arbete i hemmet gör man för man är en familj och i en familj hjälps man åt. :revolving_hearts:

Så personligen tycker jag inte att barnen behöver vara alltför delaktiga i familjens ekonomi. Det är den/de vuxna som måste göra de prioriteringarna.

5 gillningar

Du är ansvarig för vad dina pengar räcker till. Tänk efter vad som är viktigast för dig att köpa.

Pengar = outnytjade gentjänster: Samhället är uppbyggt av tjänster. Pengar är bara måttet vi mäter med när vi byter tjänster med varandra.

Man får betalt för tjänsten man utför inte tiden eller energin man spenderar. Få mer gjort så får du mer betalt.

En tjänsts värde avgörs av hur mycket någon annan tycker det är värt att byta till sig den. Lös svårare/dyrare/vanligare problem åt andra så tjänar du mer pengar.

Att låna ut pengar till andra är också en tjänst: Låna ut pengar till lönsamma företagare genom att köpa andelar i deras företag så får du betalt i andelar av deras vinst.

Att byta till sig tjänsten ha mycket pengar nu kan va bra om pengarna ger större fördel än nackdelen att betala räntan.

Vissa tjänster, som skydd mot våld, stöld och bedrägeri, utbildning av barn, mm tycker vi sköts bäst gemensamt av offentlig sektor. Därför byter vi till oss detta genom skatt.

Har jobbat på detta sen sonen ville ha sin första godispåse på ICA. Där och då bestämde jag att han fick en tjuga i veckopeng och sen fick han bestämma själv vad han ville att den skulle räcka till. Med min räknehjälp i början såklart. Oerhört skönt att kunna svara alla: “Jag vill ha” med - Köp det då. Det kostar X veckors godispåsar.

Veckopengen har vuxit med åren och han måste nu spara en del av den i en burk som jag lägger ränta i. Har tänkt att nu när han är 12 ska han sätta in och köpa några aktier för dem för att börja lära sig mer om det. Fast han är hittills helt ointresserad av både burken och aktier.

Skaffade Cashflow för att spela med kompisar, men det har blivit sonens favoritspel.

Övriga frågor försöker man klämma in när frågor om vad jobb, tjäna pengar, skatt är bra för, och var polis, militär, skola, mm får betalt ifrån dyker upp.

Tror inte att på att försöka tvinga i barn lektioner. Men det är bra att ha tänkt ut vad man vill förmedla när tilfällen för en kort förklaring dyker upp.

3 gillningar

Lova att inte släppa på den tanken förrän lite högre upp i ålder. Kan vara svårt att hantera i för unga år att man bara är sin egen pengaburk :joy:

Jag skulle föreslå att lyfta det en nivå. Koka ner det till typ några stycken huvudbudskap (rättesnören) och sedan köra de som mantra. Många av punkterna ovan passar nog in bra som exemplifieringar eller praktisk omsättning av olika ”mantra”.

Mina föräldrar körde dessa tre mantra med oss

• Det du har i huvudet kan ingen ta ifrån dig

• Tänk på vad du har, inte vad andra har. Fundera ut vad du saknar och hur du kan skaffa det

• Bete dig mot andra såsom du vill att andra ska bete sig mot dig

Den sista mer filosofiska punkten måste jag nog säga varit den allra viktigaste rent ekonomiskt för mig. Man kommer inte vidare utan andras hjälp i vissa situationer och man vet inte vem det är man behöver hjälp av långt senare. Det är då relationerna kommer in, hur man bemött folk.

Föräldrarna utgick nog ifrån att vi i bästa fall var normalbegåvade så de höll det enkelt :joy: men så här 40+ år senare så sitter de fortfarande. Era döttrar kanske klarar mer komplexa budskap men en idé kanske?

4 gillningar

Älskar det.

Exakt. Jag tänker mycket på det som att man “bygger sin gubbe” som i dataspelsvärlden fast i verkligheten. Att det finns vissa saker som man inte lär sig i skolan och så vidare. Så återigen, tanken är inte att hålla föreläsningar, utan att skjuta in saker från sidan när tillfälle ges - t.ex. språkresa som hon ville åka på. Vi var, absolut, det kommer ju inte bara lära dig språk, men att vara i ett annat land, bo hos en annan familj. Det är att samla på sig erfarenheter för livet.

4 gillningar

Jag har ett par punkter som jag tänker försöka skicka med mina barn genom livet

• Det är alltid okej att be om hjälp, råd och stöttning
  • Var inte dumsnål mot dig själv
  • Bli inte utnyttjad av andra
  • Ha kul!
  • Om nånting låter för bra för att vara sant så är det antagligen inte sant.

Tänk inte för mycket på pengarna, men lägg tid på att slippa tänka på dem. Se till att det alltid finns utrymme för att spara nånting varje månad för det gör livet så mycket lättare när man behöver ha pengar sen.

Ska försöka att inte skämma bort barnen för mycket, det är inte helt enkelt alla gånger heller :slight_smile:

8 gillningar

Det som jag vill vara noga med att försöka föra vidare, är vikten av bra marginaler. Ju bättre marginaler i ekonomin, desto friare liv.

2 gillningar

Den hårda vägen vore ju att “lajva” fattigdom. Vad barnet än pekar på så bara skrik:

“NEJ VI HAR INTE RÅÅÅÅÅD!!! DET ÄR DYRT!”

flera gånger om dagen.

Barnet får iofs inte så roligt… :thinking:

1 gillning

En iakttagelse som jag skulle vilja ha med på listan och som jag trodde att jag hört av dig är att ’pengar accentuerar tidigare beteenden’. Dvs, är man generös i grunden tenderar mer pengar att göra en mer generös, men mer pengar kan även göra en i grunden neurotisk person mer neurotisk snarare än mindre.
Linjerar lite med att pengar är ett dåligt mål, då det inte lär lösa eventuella problem utan viktigt att jobba med grundproblemet (här kan väl dock pengar vara en resurs som förenklar det arbetet, möjligtvis).

2 gillningar