Då hände det… hett tips på aktie… 🙂

Måste få dela en kul grej. Sitter vid matbordet och Freja, 10 år, berättar att hon pratat om aktier med en kompis. Han hade ett hett tips - Microsoft. Amazon som ligger på Frejas inköpslista fick ingen rek för att ”den rörde sig inte så mycket”… Men annars så hade han enligt Freja mest fonder. Men d lär bli MSFT i hennes portfölj nu. :joy:

(och därmed kommer den säkert överprestera mot index som allt annat i hennes portfölj :man_facepalming::flushed:)

21 gillningar

Haha när jag var tio år så var de enda ekonomiska situationerna jag kände till var när jag fick 10kr i veckopeng att handla lördagsgodis för :joy:

9 gillningar

Har du en inte introducerat Freja i hävstångsprodukter än? :joy:

7 gillningar

hahaha, fasen EN Microsoft kostar ju typ 2500kr? Det blir inte många godisar i den godispåsen :wink:
Vad är roligast, äga Ett dyrt bolag eller 500 billiga? En Klubba eller 20st smarties?

2 gillningar

Jag är riktigt imponerad att barn i den åldern vet vad en aktie är - häftigt! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Min son är uppväxt med rikatillsammans-kanalen så hans första ord kanske blir indexfond eller något liknande… Vi får se :joy:

5 gillningar

En Amazon kostar väl ungefär 10dubbelt, så verkar ju inte drabba nån fattig :joy:

1 gillning

Yes, har lärt mig läxan från när jag lovade henne en “Google”-aktie och inte hade kollat upp priset i förväg. Numer gör jag det. Nu sparar vi för att kunna köpa den till jul om det fortfarande är aktuellt då. :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Du får börja ge henne ett par hundra i Nordnet indexfond teknologi istället, ungen blir ju bortskämd :joy::ok_hand:

3 gillningar

Det är det sannolika utfallet. Ett bra sätt att introducera fonder. :slightly_smiling_face:

Du får börja köpa warranter eller köp-optioner på dem när dem är för dyra :joy: De flesta föräldrar behöver nog inte ha “strukturerade eller komplicerade finansiella produkter”-snacket redan när barnen är 10, men ska nån lyckas förklara så är det nog du :+1:

5 gillningar

(lämnar ämnet lite…) Har köpt lite fonder och investmentbolag åt barnen (11 och 8 år), för en slant som de fått i julklappar mm. Just fonder och investmentbolag känner de absolut ingen relation till, kunde likaväl varit luft som jag köpt. Men då fick de välja aktier själva, och då blev det genast mer intressant. Så de sitter nu på McDonalds, Cocacola, Tesla, Roblox, LVHM, Unity, Ubisoft, Cloetta, BMW, Ferrari mm… bolag som de kan relatera till.

7 gillningar

-Snälla pappa, jag önskar mig bara en enda bitcoin i julklapp! :rofl:

6 gillningar

Det låter som att Frejas kompis har en framtid inom finansbranschen…. Snacka högrisk och själv mest investera lågrisk :joy:

4 gillningar

Haha! Gött tips!

Överhörde några 10-åringar i skolan som diskuterade Apple för några månader sedan, låter som Big-tech fortfarande är en grej :smiley:

Vill tillägga att en kille på 12 år var “all in Bitcoin” med sina 300kr om någon var ute efter fler spaningar. :wink:

9 gillningar

Bra skrivet, och jag tror att detta inte endast gäller barn!

Jag är övertygad om att detta även gäller vuxna, och är en av de mjuka anledningarna till att enskilda aktier kan vara ett bättre sparande än fonder. T.ex. tror jag det minskar risken för uttag ur sparandet, för medelsvensson, och alla andra!

1 gillning