Hej
Jag tänker lära min 7-åriga son om investering & vill helst låta honom engagera sig i sina placeringar.
Tänkte fråga om er erfarenhet kring något lämpligt pedagogiskt sätt: är det fonder som ni också låter Freja träna med eller aktier? Hur i så fall kan man rikta valet mot något som barnet kan känna igen ? Tänker på att skapa intresse och motivation …
Mvh, Sima
Välkommen tillbaka till forumet @Sima!
Det här är verkligen fråga som jag tycker är kul och brinner för. Det viktigaste tror jag är att inte göra en stor grej av det. En psykolog sa till mig att försök som max hålla det hälften av barnets ålder i minuter. Det vill säga att om det är en 7-åring, du har max 3 minuter på dig. 
Så här gör vi i stora drag med Freja:
-
När något ska köpas, så försöker vi att 1/3 får hon hjälpa till och jobba ihop, 1/3 kommer bidrar vi med och 1/3 “kommer från aktier”. Visst det kommer från oss då vi sällan säljer hennes värdepapper och utdelningen är inte så stor, men som princip. Mest för att göra henne van att man kan “tjäna pengar”, “få bidrag” och få “kapitalinkomster” - men det säger vi så klart inte.
-
Varje månad får hon välja en månadens aktie helt fritt. Oftast blir det saker i hennes närhet, ICA-gruppen, Netflix, Disney, Volvo, Investor etc. Då köper vi ofta en eller två aktier. Vi för över 100 kr i veckan till hennes eget ISK-konto.
-
Sedan kör jag ju hennes konto som ett av flera vid börsintroduktioner. Då berättar jag hur det går. T.ex. att hon fick tilldelning på Idun Industrier. Då kollar vi ibland på hemsidan eller pratar 30 sekunder vad de gör.
Det är så långt vi har gjort hittills. Mycket av ovan ska Stefan Thelenius på Twitter äras för. 
var hittar jag månadens aktie?
Ah, sorry att jag var otydlig. Det är lite olika varje månad. Hela grejen är att det är barnen som väljer. Det viktiga är INTE att tjäna pengar. Det viktiga är att göra aktier till något helt normalt och avdramatiserat.
Väldigt intressant ämne. @janbolmeson hur gör ni då när barnet väljer en “dyr” aktie? Många kan ju ligga rätt högt i inköpspris, t.ex. Tesla😎.
Sparar själv 1000kr/ barn o 6-åringen är uppe i >80000kr vilket han inte vet något om ännu. Kör endast på veckopeng o spara för konsumtion o har vid något tillfälle nämnt “ränta-på-ränta”.
Bara att bita ihop, slanta upp och vara glad att barnet ännu inte har hittat Berkshire Hathaway Inc Class A. ![]()
Haha, jag råkade ut för en variant av det när Freja ville ha “Youtube”-aktien. Jag sa OK utan att tänka mig för. Vem visste att den då kostade 1000 USD… ![]()
Ja, vi kör också själva “barnsparandet” separat och det har vi inte informerat om i belopp. Bara att hon och lillasyster har en gemensam pott.