Med tanke på att det är slutet på året och många postar årsavkastningar och diskussioner i trådar som:
- Vad är rimliga avkastningskrav? / Är man kass när man inte har samma avkastning som finanstwitter?
- Slog du den genomsnittlige Avanzianens avkastning 2020?
Vill jag visa ett exempel på hur ett resultat kan se bra ut, men egentligen är baserat helt och hållet på tur och inte är en portfölj som man skulle vilja ha.
Frejas portfölj: +39 % i år
Så här ser Frejas portfölj ut får året:
Om vi skulle slutat här (eller jag postat denna på Twitter) så skulle jag kunna skryta om hur grym eller Freja var. Men hela den här avkastningen handlar om tur även om jag utan problem skulle kunna sälja in det till mig själv och dig som skicklighet.
Typ:
I början av året förutsåg jag att Corona-skulle leda till att folk skulle vara hemma. Då är det naturligt att aktier såsom Google, Netflix och Disney skulle ha nytta av det. Disney hade ju redan tidigare aviserat att de skulle skapa en egen streaming-tjänst. Vidare var Curasight en självklar börsnotering att delta i eftersom någon bullshit-anledning 1 och bullshit-anledning 2.
Men det handlar bara om tur
Ett av de stora hoppet i avkastning handlar om att Frejas konto hade tur som fick tilldelning i Curasight-börsnoteringen. Eftersom totalbeloppet på depån dessutom inte är så stort fick den oproportionerlig stor påverkan.
Vidare är det en sjukt koncentrerad portfölj med vikt på två bolag som gått bra
Låt oss titta på innehaven i portföljen. Alla skulle vilja +39 %, men allvarligt talat hade du velat lägga alla dina pengar i den här portföljen? Det är en sjukt dålig portfölj utifrån i princip vilken aspekt man än tittar från.
- Sjuk slagsida mot tech (apple, google, netflix m.fl.)
- Sjuk obalans inom portföljen Google är 50 % av portföljen
- Få bolag i portföljen
- Valutarisk
- Utvecklingen handlar om tur
- etc.
Anledningen till att jag kör den är att syftet med den här är inte att tjäna pengar utan att Freja ska få lära sig om aktier. Alla aktierna har hon valt själv.