Sanningen bakom en portfölj som gått +39 % i år

Med tanke på att det är slutet på året och många postar årsavkastningar och diskussioner i trådar som:

Vill jag visa ett exempel på hur ett resultat kan se bra ut, men egentligen är baserat helt och hållet på tur och inte är en portfölj som man skulle vilja ha.

Frejas portfölj: +39 % i år

Så här ser Frejas portfölj ut får året:

image

Om vi skulle slutat här (eller jag postat denna på Twitter) så skulle jag kunna skryta om hur grym eller Freja var. Men hela den här avkastningen handlar om tur även om jag utan problem skulle kunna sälja in det till mig själv och dig som skicklighet.

Typ:

I början av året förutsåg jag att Corona-skulle leda till att folk skulle vara hemma. Då är det naturligt att aktier såsom Google, Netflix och Disney skulle ha nytta av det. Disney hade ju redan tidigare aviserat att de skulle skapa en egen streaming-tjänst. Vidare var Curasight en självklar börsnotering att delta i eftersom någon bullshit-anledning 1 och bullshit-anledning 2.

Men det handlar bara om tur

Ett av de stora hoppet i avkastning handlar om att Frejas konto hade tur som fick tilldelning i Curasight-börsnoteringen. Eftersom totalbeloppet på depån dessutom inte är så stort fick den oproportionerlig stor påverkan.

image

Vidare är det en sjukt koncentrerad portfölj med vikt på två bolag som gått bra

Låt oss titta på innehaven i portföljen. Alla skulle vilja +39 %, men allvarligt talat hade du velat lägga alla dina pengar i den här portföljen? Det är en sjukt dålig portfölj utifrån i princip vilken aspekt man än tittar från.

• Sjuk slagsida mot tech (apple, google, netflix m.fl.)
  • Sjuk obalans inom portföljen Google är 50 % av portföljen
  • Få bolag i portföljen
  • Valutarisk
  • Utvecklingen handlar om tur
  • etc.

Anledningen till att jag kör den är att syftet med den här är inte att tjäna pengar utan att Freja ska få lära sig om aktier. Alla aktierna har hon valt själv.

4 gillningar

Kul för Freja, hon har ju gått plus, tur eller inte :wink:
Men det är bra att ha i åtanke. På instagram slutade jag följa flera ekonomikonton. Allt gick ut på att i medvind var de duktiga på att välja bra strategier/bolag och sen var det proppat med affiliatelänkar.
Den dagen en riktigt krasch kommer så är det nog inte lika roligt. Ett råd som Tell sa när du hade med honom var att strategin måste vara klar innan kraschen kommer. När det väl smäller till är det för sent. Sen dess har min fear of missing out i stort sett försvunnit!

Freja har vunnit! Kanske du kan intervjua henne och fråga hur man gör för att slå index? Hon slog mig med ungefär 30%. Måste le varje gång jag tänker på det😂. Har planerat månadens aktie med vår nyfödda son, får vänta några år kanske.
@PetterViktig, det var väl det extra avsnittet Jan gjorde med honom i våras han sa det? Han är från min sida en mycket uppskattad gäst.

1 gillning

Jag kan inte minnas vilket avsnitt. Men vill ha det till att det var tidigare avsnitt.
Tell är ju den oberoende rådgivaren. Han snackar ju bla om räntefonder i ett avsnitt, typ för ett par år sedan?
Ja flera gäster är bra. Tell är riktig bra just för att han investerar passivt i index. Man får mer kunskap om denna bloggens strategi. Han får gärna komma tillbaka.
Om jag kunde välja en gäst åt Jan skulle det lätt bli Per H Börjeson, hellre än Buffett själv. Älskar Börjesons böcker och enkelheten i dem. För mig har verkligen konceptet enkelt är effektivt och att alla kan bli rika bara man inte har bråttom funkat. Cherrypicking e inte min grej…

1 gillning

Slutade själv på 33% för min aktiedel som består enbart av investmentbolag, och därmed har många underliggande bolag, ser det i princip som en fond. Ser det inte som skicklighet, utan mer hög risk = högre förväntad avkastning.

Sen kan det ju krävas en viss psykologi att hålla en sådan portfölj och gärna öka på den när det gör ont.

1 gillning

Haha, jag kan inte annat än dra paralleller till en av mina utvärdera-rolig-strategi-portfölj på +67,17% i år:

Och för att ifrågasätta och bemöta mig själv så som jag brukar bemöta alla som presenterar aktiva strategier och fantastiska resultat kortsiktigt; så NEJ, jag tror inte det kommer gå lika bra framöver :joy:

1 gillning

Kan man anlita Freja som ekonomiskrådgivare 2021?

6 gillningar