Månadens aktie - samma portfölj som fondsparande?

Hej.
Har hängt runt Rikatillsammans några år nu, men detta blir första inlägget. Anledningen till att jag började följa var när mitt första barn föddes (11 år sedan), för att få tips kring att spara till barn.

Jag öppnade då en Kapitalförsäkring på Nordnet och började spara till barnen. Eftersom jag är mer intresserad av makroekonomi än hur enskilda fonder och aktier rör sig så var Jans råd kring detta väldigt bra för mig; öppna en portfölj, spara, låt tiden ha sin gång.

Nåväl. Idén om “månadens aktie” som jag såg på Instagram i veckan tycker jag låter väldigt kul. Med hänsyn till att barnen nu börjar bli större och det går att diskutera ekonomi med dem. Men hur ska man lägga upp det på bästa sätt? Ska jag köra aktierna i samma portfölj som fonderna eller är det bättre att öppna en egen för dem? Om jag öppnar ett annat konto för aktieändamål, vad är bäst då? KF, ISK eller en vanlig Aktie & Fonddepå?

Tacksam för alla tips och idéer.

Vem står för “Månadens aktie”? Jag vet att RikaTillsammans lider av att folk startat fejkkonton.

1 gillning

Ett inlägg Jan gjorde i förrgår på Instagram.

Såg nu! RikaTillsammans av Jan och Caroline Bolmeson on Instagram: "”Månadens aktie” är ett verktyg vi använder för att försöka lära vår äldsta dotter om ekonomi, pengar och sparande. Syftet är inte att tjäna pengar, utan att just ge henne ett ekonomiskt självförtroende och en ekonomisk kompetens. Att visa att det finns andra sätt att tjäna pengar än att bara jobba där man byter tid mot pengar. Historiskt har det varit många aktier som finns i vardagen. Typ Netflix, Volvo, Disney, Alphabet, H&M mfl. På det sättet har vi fått en ursäkt att prata om att när man står i kön i butiken på H&M så kan man säga att hon äger en liten bit av butiken, att en lite del av vinsten när alla handlar hamnar i hennes ficka etc. Naturligtvis behöver man anpassa det till intresse, ålder, möjlighet etc. Det kan gå månader utan att vi köper en aktie, och sedan blir det lite ketchupeffekt. Men det är lite charmen. Sedan blir man som förälder överraskad att de alltid fattar mer än man tror. Som när hon kom och berättade att hon pratat om aktier i skolan. 💪 Praktiskt gör vi inga aktieanalyser, vi köper bara en av aktien och det är inget som ska ta mer än någon minut. Sedan kan man utveckla det därifrån beroende på intresse och engagemang. Tack till Stefan Thelenius för inspirationen för många år sedan. 🙏😊 Lycka till och glöm inte bort att det ska vara roligt och lustfyllt för alla. (Tro mig, PowerPoint dragning med p/e tal fungerar dåligt för en 8-åring 😂🤦‍♂️) #barn #familjeliv #pratapengar #börsen #finans #ekonomi #finansinsta #sparapengar #sparadkrona #fire #sparande #barnspar"

Jag skulle använda mig av Freetrade eller Kiwitrader. De har fraktionshandel så det är inte stora pengar det handlar om. Båda har endast ISK vilket skulle innebära att utdelningen beskattas hårdare från utländska utdelande aktier.

Men det är en väldigt bra idé!

1 gillning