Hur investera 200 000 kr klokt?

Jag kommer i närtid att föra över 200 000 kr var till mina båda barn (utflugna, unga vuxna). Hur skulle ni råda dem att placera sina pengar? Ingen av dem önskar köpa en bostad inom de närmaste åren, men naturligtvis är det intressant på sikt.

1 gillning

En människa har en fullt utvecklad hjärna runt 30-35 års ålder.

Är de yngre än så så kommer det med extremt hög sannolikhet sluta icke-optimalt, i värsta fall bränner de alla pengarna på att festa och supa.

Jag hade aldrig gett en ung person pengar rakt av, de kan väl jobba ihop egna pengar och att du kanske hjälper till med bostad i framtiden?

Hur mycket har de lyckats investera och spara ihop själva? Är svaret noll här så ser det inte ljust ut.

Men rätt sätt är såklart att köpa en global passiv indexfond och inte röra pengarna, kanske ifall de ska köpa bostad.

Men att ge pengar till en ung person är lite som att ge en schimpans en handgranat, det kan gå bra för ett litet antal, men sannolikheten är hög att allt bara går rent åt helvete, för de förstår inte bättre.

8 gillningar

Bara för att helt enkelt peta på getingboet med en pinne precis innan alla sätter sig ned för att äta och ha det trevligt, så jag går all in…

Ska du inte peta på pengarna på minst 5 år, helst 10+år…så skulle jag köpa en Indisk index fond. Jupiter, Franklin exempelvis…

Betydligt dyrare avgifter än Globala/Sverige och Eu Index.
Tyvärr, men det måste vara med i ekvationen.

Men…många tror på Indiens tillväxt dom kommande generationerna.

• Inom kort, världens största personal-styrka av unga arbetstagare

• Växer från rural livsstil till industriell ekonomi

• Stora satsningar på infrastruktur, megastäder.
    Många har en större mängd människor än Sveriges totala befolkning.

• Många kommande nya arbetare

• Strategisk placering i brics (2/3 av världens befolkning lever inom brics landyta. Brics är Brazil, Ryssland, Indien,China,Sydafrika)

• Många konsumenter, växande köpkraft, internt samarbete med alla brics länder.

• Vän med alla som Västvärlden har konflikter med. Bro mellan väst och öst produktion/konsumtion.

• Gör business med de flesta som i nuläget sanktioneras, produktion/konsumption avtar därför inte av politiska dispyter.

• Kommer troligtvis växa mer än Usa/Eu dom kommande åren.

• Världsherravälde 2050

• Isolationism, brics växer utan väst, väst växer inte utan brics.
    Det mesta av rare earth och de mesta av industri/produktion finns inom brics. samt, det mesta av mänskligheten lever inom brics områden.

• Indien har en befolkning på 1,462,327,178
    Människor.

Come at me bro !:laughing:

7 gillningar

Alltså, jag tänker inte argumentera överhuvudtaget om huruvida det är bra att investera i Indien eller inte, men tycker du verkligen att det här är rätt råd att ge till barn som plötsligt får en massa pengar? ”Satsa allt på Indien!”

Det är ansvarslöst och rakt av dåligt. Den som har lite koll kan bilda sig en uppfattning och bestämma sig för att satsa på olika områden, men det budskap barnen behöver i en tid full av Tiktokfinfluenserare är inte ”Satsa alla pengar på något riskabelt som du tror kommer att gå bra inom den närmaste framtiden”.

TS, lyssna för allt i världen inte på detta och säg inte till dina barn att satsa allt på Indien.

8 gillningar

Till TS: En första sak att inse är att med väldigt få undantag är hur man ska investera oberoende av hur mycket pengar det handlar om. Bra råd för hur du investerar skiljer sig inte märkbart mellan om du har tvåhundra kronor, tvåhundratusen eller tvåhundra miljoner.

Du har fått en länk. Jag har inte så bra koll på podden som det här forumet cirkulerar kring, men jag misstänker att det finns solida råd där. Du behöver utbilda dig lite, och om möjligt dina barn. Om de inte vill så behöver du göra jobbet så att du kan ge dem råd. Men grundprincipen är inte så komplicerad:

1. Välj en fördelning mellan aktier och räntor baserat på risktolerans och sparhorisont.
  2. För aktier, köp en billig global aktiefond. Forumets favorit verkar vara DNB Global, jag äger Avanza global, även Länsförsäkringar är bra. Det viktigaste är att den är en indexfond och att den har en låg avgift.
  3. För räntor, här är jag sämre, men kör på statsobligationer och/eller säkra företagsobligationer (AAA) med någon löptid på runt fem år eller så, hade jag nog utgått ifrån. Denominerade i svenska kronor. Men här kan kanske någon annan ge bättre råd. Det finns goda argument för att unga som inte sparar till bostad ännu inte behöver räntor, men jag hade nog velat ge dem det, för att de ska kunna vänja sig lite vid börsens svängningar och inte får panik om det dyker. Plus att de då eventuellt faktiskt kommer att vilja köpa bostad förr eller senare, och då är det bra att inte ha allt i aktier.
2 gillningar

Det är alltid relevant att ge långsiktiga tips till barn.

Menar du att världens till befolkning sett, största land är en vild chansning eller en oansvarig placering av en stor summa pengar ?

En global fond i dom redan högutvecklade ländernas ekonomierna verkar för mig som en vild chansning. Särskilt vid en längre tidsperiod.

Menar du att kommande tillväxten i EU/USA kommer bli större än den för Indien på en 5-10 års period ?

På vilket sätt är Indien en ekonomi som ska undvikas för dom med mest tid av oss alla (barn dvs) ?

Långsiktiga planeringar ska väl vara det vi mest av allt vill att barnen tar till sig av.

Marshmallow testet och liknande dvs…
Få en idag eller två imorgon.

2 gillningar

Tänk dig att du, utan någon direkt förkunskap, går in på ett hälsoforum och frågar hur du kan gå ner i vikt. Du får dels rådet att göra som folk alltid har gjort, typ äta mindre socker och träna mer vilket ger helt okej resultat för de flesta. Och så får du rådet av en person att hänga upp och ner i en ribbstol fyra dagar i veckan samtidigt som du äter Snickers, med något avancerat resonemang om att detta kommer motverka insulinproduktion över tid vilket i sin tur hämmar fettlagring.

Poängen är inte att detta behöver vara fel, bara att det är omöjligt för en nybörjare att avgöra om det är ett genialiskt eller helt galet råd. Om du inte har tillräckliga kunskaper så kommer råd i båda ändarna av spektrumet låta typ lika vettiga om någon är hyfsat duktig på att argumentera.

Om jag var nybörjare inom ett område skulle jag således satsa mina kort på de beprövade råden som de flesta ger mig snarare än att gå mot strömmen och springa på ett råd som lät vettigt som en enskild person kom med.

Om vi i forumet frångår detta och börjar råda nybörjare att göra en massa oortodoxa grejer så öppnar vi bara upp för att personen i fråga lika gärna kanske väljer det galna rådet istället för det genialiska eftersom hen inte kan avgöra skillnaden.

9 gillningar

Jag menar att det är ett dåligt tips för att det sätter alla ägg i en korg. Det är också en jäkla skillnad mellan ekonomisk tillväxt och bra avkastning på börsnoterade aktiemarknaden. Det finns studier som visar att korrelationen mellan dessa är noll eller svagt negativ, så länder med högre tillväxt har historiskt haft något lägre avkastning. Finns massor av faktorer här, men bland annat brukar mycket av tillväxten ske genom multinationella företag noterade i utvecklade länder, och de lokala företagen växer ofta genom signifikant utspädning genom nyemissioner (eller att det är ickenoterade företag som står för en stor del av tillväxten). Världens mest imponerande tillväxthistoria Kina, som tills nyligen hade världens största befolkning och en enorm tillväxt, har knappast varit något lysande land att investera i.

Att satsa allt i ett land är dålig diversifiering, och det finns goda anledningar till att tvivla på att just Indien kommer att överprestera, även om man bortser från effektiva marknadshypotesen.

Framförallt är det ett kasst ställe att börja sin investeringsresa på. Man kan absolut satsa lite i Indien om man tror på det, men för ett barns första investering så är det inte en bra idé. Går det inte bra så kommer de att hoppa vidare till något annat. ”Nu pratar alla om Brasilien; jag borde investera där!” Eller bitcoin eller något annat. För någon som är lite insatt och kan ta genomtänkta beslut så har jag inget problem med att man rekommenderar Indien eller något annat (men jag kanske argumenterar emot). Men för barn som riskerar att hoppa runt mellan investeringar så fort de får ett annat råd från en främling på internet är det inte en bra rekommendation. ”Globala indexfonder tills du är insatt och kan ta ett informerat beslut själv” är betydligt vettigare.

6 gillningar

Kan du inte göra ett mellanting?

Du investerar pengarna och en gång per år om det har gått upp säljer du av en liten del och ger till dina barn och berättar att dessa pengar kommer från investeringar.

Dina barn kommer unga och äventyrslystna säkerligen bränna pengarna på upplevelser vilket inte är fel. Kanske inte det mest ekonomiskt bästa fast iaf.

Du kan göra detta år efter år så kanske dom inser värdet med att ha pengarna tråkigt (och klokt) investerade. :slight_smile:

Har ett av dina barn verkligen fattat galoppen och investerar varenda krona kanske du kan ge dom mer pengar på villkor att dom fortsätter investera dom? Du kommer säkert på något bra. :blush:

Det där med att dom ska “köpa en bostad på sikt” kommer en ung människa med pengar antagligen inte koppla. Det finns så mycket kul man kan lägga pengarna på.

Jag rekommenderar ingen att ge sina barn en stor summa pengar utan att barnen har den ekonomiska kompentensen. Har dom det? Växte dom upp fattigt eller var pengar aldrig ett problem? Det kan ju färga ens syn på pengar.

Lycka till! Det blir säkert jättebra. :slight_smile:

Jag köpte Storebrand global all countries till mina flickor för att få en så bred exponering som möjligt.

1 gillning

Dessutom har väl förresten Indien ett rätt högt CAPE-värde just nu. Ett av de högsta av alla tillväxtmarknader, och till och med bland de högsta i världen. Att satsa allt på en tillväxtmarknad som har CAPE i klass med USA känns inte som en uppenbart genialisk idé.

1 gillning

Wow, det kan betyda en och en halv miljard arbetslösa om tio år ifall AI tar över allt! :sweat_smile:

1 gillning

Hear hear :clap::clap::clap:

Men det mesta som rör beslutsfattande, konsekvenstänk resonemang och förmågan att dra slutsatser är ju utvecklat rätt så långt redan vid 20/25 års ålder. Det som händer efter det är ju endast de allra sista finjusteringarna av prefrontala cortex och dess exekutiva funktioner. En 20 - 25-åring är fullt kapabel att fatta goda beslut, trots att det fortfarande kan finnas en viss grad av neurologisk mognad kvar att uppnå.

Ärligt talat, en vuxen person som flyttat hemifrån kan nog koppla ihop tillgången på pengar med möjligheten att köpa en bostad i framtiden. Det är inte raketforskning direkt.

Sedan kan alla så klart vara olika mogna, men jag tror nog de flesta 20-åringar glatt skulle ta emot 200000 även med förbehållet att de inte ska slösa bort pengarna.

Läs/titta på Bolmessons artiklar, de är lärorika. :grinning:

Konkret säger jag:
Global indexfond, låg avgift.
100 % aktier, krångla inte till det med räntor och ombalanseringar för ett så ”litet” belopp.
(Missförstå mig rätt här, det jag menar är att en nedgång på 30-40 % i en krasch inte skulle påverka deras livssituation, därför är det bäst med 100 % aktier för att få bäst avkastning.)
Få dem att starta konton i t ex Avanza, så sparkapitalet är tydligt separerat från de vanliga pengarna.
Prata med barnen om vad du avser att pengar ska och inte ska användas till.

Jo, sen kan en 20-åring ha åsikter om vad som är slöseri. :laughing:

Nej, det är kanske inte så klokt. Vi gav inga större summor till våra unga/vuxna barn. Men, när de köpte lägenhet/hus så fick de en desto större summa.