Vår 2-åring äger efter försäkringsutbetalning 280 000 kr. Pengarna ligger nu på överförmyndarspärrat bankkonto (automatiskt spärrat pga utbetalningens storlek). Vår förhoppning efter att ha rådfrågat överförmyndarnämnden är att vi ska kunna lyfta överförmyndarspärren för att ge pengarna bättre förutsättningar att växa.
Eftersom sparhorisonten är minst 16 år (till 18-årsdagen) har vi tänkt oss Lysa 100% aktier med brett investeringsfokus. Detta förutsätter såklart att vi får godkänt av överförmyndarnämnden att placera pengarna i eget namn eftersom Lysa vad jag förstår inte tillåter konton för minderåriga.
Vidare vill vi sätta in barnbidraget månadsvis i samma typ av sparande åt henne. Eventuellt på samma Lysa-ISK-konto.
Vet någon om överförmyndarnämnden brukar kräva att pengarna står kvar i barnets namn (vilket alltså skulle omöjliggöra investering i bl a Lysa)?
Överförmyndaren kommer inte godkänna att pengarna placeras på konto som inte ägs av barnet. Starta ett ISK i barnets eget namn istället. Det kontot behöver beläggas med överförmyndarspärr också.
Borde inte vara något problem att argumentera för köp av en bred, billig global indexfond om ni hänvisar till forskning.
Det vi ska ansöka om (enligt rekommendation från överförmyndarnämnden) är alltså att lyfta överförmyndarspärren helt från pengarna. Så överförmyndarspärr kommer alltså inte att krävas på framtida konton om jag förstått det hela rätt. Är du säker på att placering via förälders Lysakonto då inte är möjlig?
Anledningen till att vi föredrog Lysa över bred+billig global indexfond är att vi fått bilden att investeringen ändå blir betydligt bredare (och risken därmed lägre) med Lysa. Tänkte du att man skulle investera hela summan i samma indexfond eller köpa flera?
Som Madeleine skriver är det ett lagbrott att ta barnets pengar. Detta gäller även om ni någon gång tänker ge tillbaka pengarna. Skulle ÖF godkänna ett sådant förfarande är det nog läge för en anmälan till länsstyrelsen…
Att öppna ett ospärrat isk i barnets namn och lägga de spärrade pengarna där är inget problem så länge ÖF samtycker.
Tack för ditt svar. Vi vill såklart inte ”ta barnets pengar” eller göra något olagligt. Vi tycker att det är bra att det finns lagstiftning för att skydda barns tillgångar och har ingen intention att bryta mot sådan (däremot tycker åtminstone jag att det varit svårt att förstå hur lagstiftningen fungerar).
Vi är två föräldrar som vill vårt barns bästa på alla sätt. Nu har barnet fått en större summa från barnförsäkringen vi tecknat, pga medfödd funktionsnedsättning. Vi vill så gärna att pengarna ska kunna växa för att eventuellt kompensera lite för sannolika förlorade livsinkomster (till följd av funktionsnedsättningen). Efter att ha försökt sätta oss in lite i hur sparande fungerar förstod jag att många (bl a Rika tillsammans-grundarna) sparar till sina barn i Lysa, och ville därför göra samma sak med både försäkringspengarna och med barnbidraget som vi också sätter av till barnet. För att förstå om det var möjligt (och såklart lagligt) har vi bett om hjälp via överförmyndarnämnden (som enligt svaren i denna tråd alltså sannolikt gett oss fel information) och sedan här i forumet. Det var det hela!
Vi får höra av oss till överförmyndarnämnden igen innan vår ansökan för att efterhöra att allt går lagligt till. Allt gott!
Min rekommendation är att inte blanda ihop dessa pengar. Jättebra om ni kan spara barnbidraget, men gör det på ett separat konto. Jag har typ 6 konton hos Lysa.
Det finns ganska mycket trådar om liknande scenarion på forumet. Prova en sökning, jag vet att det har funnits bra tips i dem.
Som någon med flera funktionsnedsättningar själv, men med föräldrar som aldrig tog tag i försäkringsdelen så tycker jag att det låter som en klok inställning.
Beroende på vilken typ av funktionsnedsättning det gör så kan ju framtiden se olika ut, men att ha ett kapital är ju aldrig fel som extra trygghet. Att ni ska spara i någon slags billig och bred fond låter klokt, jag tror dock att ni kan få svårt att få öppna kontot i eget namn, då det går emot lite av principen.
På 16 år kan ju pengarna växa till sig en hel del, beroende på hur marknaderna utvecklar sig.
Det där med att lyfta spärren har jag ingen koll på vad som är möjligt och inte.
Om man förutsätter att spärren behöver ligga kvar så är lysa inte ett alternativ eftersom det inte går att ha i barnets namn.
Vi har gjort så att vi satt pengarna i en global indexfond. Om pengarna på det överförmyndarspärrade kontot understiger 8 prisbasbelopp behöver man inte ansöka för att placera pengarna utan kan göra det efter eget huvud. Man behöver dock hjälp från banken, vi var tvungna att komma in till kontoret. Är det över 8 prisbasbelopp måste man få placeringen godkänd.
Vårt barn är 8 år, så är ganska lång sparhorisont kvar om man tänker till 18 och ännu längre om man tänker att de inte ska användas direkt. När det börjar kännas dags för ombalansering får vi se vad alla barnets pengar är värda, kanske är det då enklare att göra ombalaseringen på pengar vi enklare kan flytta en de som är på det spärrade kontot.