Sparande till barn | Hur har ni gjort?

Hej!

Nu äntligen har jag och min man tagit tag i detta med att placera barnens pengar som ej är tänkta att tas förrän om ca 10-15 år.
Men vi har inte riktigt bestämt hur.
Hur har ni andra placerat och sparar för era barn?

Jag läste att familjen Bolmeson har för barnen placerat i Länsförsäkringar global index nära och på Lysa.

Men kör man pengar i olika uppdelning på Lysa tex 60-40 och 90-10.

Har ni ett vanligt sparkonto med pengar till barnen också eller placerat allt?

Hej @Kathrine,

Kolla gärna här:

Vi kör 90/10 på LYSA till barnen. :+1:

1 gillning

Vi kör 100% aktiefonder i en kapitalförsäkring. Planerar att sänka risken lite när tonåren kommer.

Månadsspar 100% aktiefonder i en KF. Sparar till alla barn på samma konto. Har delat upp det med ca. 60/10/10/20. (Global/tillväxt/småbolag/Sverige).

Enligt avanza är snitt risk medel (5 av 7) och snitt avgift är 0,27.

Målet är att spara som mest 200,000 per barn.

1 gillning

Tack för att ni delar med er.
Har läst och ska fördela sparandet. Det blir skönt att komma igång.

Jag sparar till våra 4 barnbarns framtid i Lysa med 1000kr/var, 88%aktier 12% räntor.
Till detta en egen portfölj i SAVR (Som jag aktivt bevakar och som håller en högre riskprofil, som jag investerar i ca engång i månaden).
mvh Håkan

1 gillning

Att lägga delar av kapitalet i ett vanligt sparkonto under en så lång tid som 10 - 15 år är ingen god idé. Då gör man en garanterad förlust räknat på inflationen. Jag avsätter barnbidragen till en KF varje månad som är investerad till 100 %. Jag tycker också det är viktigt att man öppnar upp kontot i eget namn och inte barnens.

En 18 åring är inte alltid mogen att hantera ett stort engångsbelopp. Exempelvis en dotter som gör en tatuering för 50 000 kr och sedan festar upp resten. Då är det bättre att hålla kapitalet något längre. Kanske till en kontantinsats för första lägenheten eller liknande.

2 gillningar

Sparar till båda barnen på samma KF i eget namn. Äldsta är 9 så jag har tagit ner risken lite.

40% globala aktier ( en del av det hållbarhetsfokuserat), 13 % EM, 15% Sverige med tilt mot småbolag, 10 fastighetsfond, 10 % medellång ränta, 12% Guld.

1 gillning

Vad gäller tidsperioden så antagligen kommer inte pengarna behövas dagen de fyller 18. Då går ju de flesta fortfarande i gymnasiet. Men det beror ju lite på vilka summor vi pratar och vad pengarna ska gå till.

Tänker också att det blir först vid 22 som pengarna behövs. Så det är ungefär 10 år kvar.
Har nu satt endel pengar i lysa bred 80-20.
Ska sätta en del på avanza i fonden länsförsäkringar global index nära.
Men tänker även ha ett sparande där barnet sparar till körkort tex och det är om 5 år. Hur sparar jag bäst när det är så kort tid?