Barnsparande i lysa?

Hej,

Är helt ny på detta med sparande, och ska start upp både mitt eget sparande och barnens. Vi har sedan vår dotter föddes sparat barnbidraget på ett vanligt bankkonto. Inser nu hur dumt det är, och då vi nu också fått en son till så får vi dubbelt barnbidrag där vi kan spara allt. Lyssnade på intervjun med Lysas grundare, där rådet var att öppna ett lysa-konto till barnen med 90/10 fördelning. Men så vitt jag förstår så finns det ingen kapitalförsäkring på lysa? Ska man ändå spara till barnen där?

min andra fråga är: har nu ca 30k för barnen som kan börja sparas. Ska jag slänga in allt direkt eller dela upp det lite?

mvh

Martin

Hej Martin!

Har samma tanke angående Lysa som du nämner här, man kan inte starta en KF på Lysa och då anser jag iaf att man bör starta en KF i en annan bank med barnet som förmånstagare och sedan göra en egen portfölj.
Gör det enkelt, Förenklade Globala Barnportföljen och du är igång!

Jan har gjort en artikel med exakt detta ämnet, du kan läsa artikeln här.

Jag tycker däremot att du bör sprida ut ditt inköp över 12 månader, eftersom du inte har varit så mycket på börsen så är det en bra ingång att bekanta sig och förstå hur den fungerar.

Tipsar även om artikeln “Fyra-Hinkar-Strategin” för att få koll på ditt sparande!

Stort tack för hjälpen.