Spara till barnbarnet

Har blivit morfar och jag tänkte börja spara lite på Lysa. Vad är smartast att göra? Är det smartast att min dotter startar ett speciellt spar på Lysa. Är det lätt för mig att direkt betala in på kontot vid födelsedagar/jul, eller måste jag typ swisha henne först och sen sparar hon.

Detta finns det ett mångfaceterat svar på men kort och gott:
Lysa är endast ISK och då är det ISK-personnumret som kommer äga sparandet. Barnbarnet behöver ha kontot om det är just till barnbarnet.

Om du vill vara säker att barnbarnet ska ha pengarna så är ett KF i ditt namn, men förmånstagare - Barnbarnet det bästa.

Följdfråga, hur gör du om det kommer fler barnbarn med sparande? Olika sparperioder har olika utfall, bara acceptera att ett barnbarn kanske får 200k och det andra får 80k?

Är inte orolig att barnbarnet kommer få tillgång till pengarna från dottern när åldern är inne.

Tänker lite så som vi gjorde med mina barn. Dom fick alltid pengar på födelsedag och jul från mina föräldrar och deras mormor/morfar. Blev så klart olika då det skiljer några år på dem men det blev inga problem för det. Då hade vi två olika fonder via handelsbanken men man har ju lärt sig lite mer de sista åren och vill att så mycket pengar som möjligt går till barnbarnen än att betala massa avgifter samt isk skatt som det skulle bli om jag står för sparandet.

Varför inte spara i ditt egna namn då?

Är som sagt inte orolig som jag skrev. Men har funderingar på att spara i mitt namn och såklart i så fall själv betala skatten som då blir.

Grattis morfar!

Sparar du till barnbarnet på lysa så blir det på ditt eget personnummer, de har inte barnspar på barnets personnummer. Åtminstone inte när jag kollade med deras support häromåret.

Jag har ett eget ISK hos Lysa och sedan har jag ett som heter ”Barnspar” som barnens mamma kan se från sitt konto. Hon kan däremot inte sätta in pengar på det direkt via Lysa. Så nu har hon en stående överföring till mig och jag har en stående överföring på hennes + mitt belopp till barnsparkontot.

1 gillning

När far/mor-föräldrar vill ge pengar till våra barn så brukar de helt enkelt ge dem till oss och så sätter vi in dem på de barnspar konton vi har i våra namn.

2 gillningar