Jag lär just nu ena sonen att försöka spara 10% av alla sina inkommande pengar, de kan vara månadspeng, sommarpeng, födelsedagspeng mm, Jag undrar hur jag kan förvalta de smartast? ja har sparande på LYSA men de är för små summor för att lägga in där.
Om det är för små summor för att använda Lysa så hade jag antingen samlat ihop dem på ett vanligt räntekonto med schysst ränta innan jag förde över dem till Lysa alternativt bara låtit dem ligga på räntekonto. Det valet beror på sparhorisont och din fördelning av aktier/räntor hos Lysa.
Det finns en stor pedagogisk vinst med Lysa där man tydligt kan följa en graf för utvecklingen. Pengarna växer även på ett vanligt räntekonto, vilket även det kan ha ett pedagogiskt värde.
Ja hade velat ha nån diagram att följa så man kan se utveckling mm.
Du kan ju göra ett konto till sonen i ditt eget namn på Lysa sen använda BG för små insättningar
Då får ni ett konto att följa, även om det som sagt står i ditt namn.
Bästa är förstås om han kan hantera det hela på egen hand. Jag har uppmuntrat mina barn att inte ha så mycket pengar på det konto som är kopplat till kortet av säkerhetsskäl om de tex tappar kortet. De har alltså alltid haft ytterligare ett sparkonto och vande sig redan från början (när de hade mobil plus kort) vid att flytta över pengar.