I dagsläget har vi 4 separata konto hos Lysa till våran fyra barn. Det blev på det viset pga de två äldsta ville börja investera sina sommarlön. Jag inser att detta är fel och vill nu åtgärda detta på bästa sättet. Ska vi helt enkelt starta en femte konto och göra all överföringar till den i fortsättningen och låt de här fyra konton vara kvar så att barnen kan bidra hur mycket/lite de vill när de vill spara pengar? Jag är ingen Rocket Surgeon men det påverka inte ränta på ränta effekten ifall samtliga konton är 100% aktier eller?
Ränta på ränta är samma ovasett hur tillgångarna delas upp. Så länge som räntan är den samma vill säga. Vilket den är i detta fall.
Vi har tagit bort barnsparande helt och har tillgångarna under föräldrakontroll. Sedan kan vi ge barnen pengar när dom blir större när vi tycker det passar. Eftersom det inte finns någon gåvoskatt så ser jag ingen anledning att skriva över tillgångar på barnen långt innan de ska få dom.
1 gillning
Fint, tack för svaret. Jag kanske var lite slarvigt med hur jag beskrev upplägget. Alla konton är skapade av oss i våran namn hos våran Lysa konto. Så förutom den specifika summorna de själv har valt att spara är det vi som bestämmer över pengarna.
1 gillning