Jag har ett minderårigt barn som vi har sparat en ansenlig summa pengar till i hens egna namn (i en fond på banken). Av olika skäl tror vi inte att det är en bra idé att hen får tillgång till pengarna på sin 18-års dag och behöver därför göra någon sorts förändring. Fonden är därtill alldeles för dyr, och vi skulle hellre flytta kapitalet till tex Lysa.
Hur kan vi lösa detta bästa sätt? Till saken hör att vi har fler barn, och i det fall vi skulle dö så måste det vara tydligt att dessa pengarna tillhör barnet i fråga och inte räknas in i dödsboet för de andra att dela på (de är äldre och har redan fått sina pengar).
Optimalt skulle pengarna stå i hens namn, men med en klausul att ett uttag behöver godkännas av oss. Kan man göra så på tex Lysa?
Från avanzas sida: “Kontot är populärt för barnsparande eftersom du vid kontoöppningen får möjlighet att välja en förmånstagare som får pengarna när du går bort”.
Javisst. Men det betyder väl knappast att man kan hoppa över arvsrätten och övriga bröstarvingars rätt till sin laglott?
I så fall vore en av hörnstenarna i arvsrätten väldigt tandlös.
Precis så. Ni har redan gett pengarna till barnet. Det är barnets pengar. Inte era, och ni bestämmer inte längre över dem. Är beloppet tillräckligt stort behövs det eventuellt även en förmyndare:
Om barnets tillgångar överstiger åtta prisbasbelopp eller tillgångarna står under så kallad särskild överförmyndarkon-troll krävs överförmyndarens samtycke till vissa placeringar, till exempel i aktier och försäkringar.
Detta för att de vuxna inte ska göra något som inte blir bra för barnet med pengarna - för pengarna är ju just barnets.
Att göra om barnets pengar till era (dvs att de står i ert namn, även om barnet står som förmånstagare om det blir i en KF) lär inte gå om det inte rör sig om småbelopp. Då kanske man ser mellan fingrarna på detta.
Om ni istället hade sparat i KF i eget namn men med barnet som förmånstagare så kan ni välja tidpunkt och belopp att ge barnet - eftersom det då är era pengar. Men vid en arvssituation kan någon då ändå hävda att pengarna bör tas upp och fördelas enligt ordinarie regler för arv - för det går ju inte att gömma alla sina pengar i en KF med bara ett av sina barn som förmånstagare och göra det andra barnet arvslöst hur som helst. Om de äldre barnen redan fått en del bör man nog ha ett gåvobrev som förtydligar att det var förskott på arv och på så sätt minska dessa barns anspråk på dödsboet. Men jag är bara hobbyjurist.
Vi hade tidigare fondsparande i barnens namn, enligt SEB:s rekommendation, givetvis med svindyra aktivt förvaltade fonder. När jag för 7-10 år sedan fick upp intresset för ekonomi och insåg hur storbankerna blåser oss med sina egna fondlösningar öppnade jag ett antal konton på Avanza, flera ISK till vårt eget aktie- och fondsparande samt ett KF för varje barn, med dem som förmånstagare. På varje barns SEB-konto fanns cirka 150 tusen kronor och jag hade inga som helst problem att sälja fonderna i SEB för att sedan flytta likviderna till mitt Avanza och investera dem i KF. Skötte detta själv via internetbanken och fick inte en fråga från SEB.
Numera sker allt nysparande till barnen på ett och samma ISK i mitt namn.
Vi har fonder i barnens namn som deras farfar startade, vi råkade efter några år ha flera gånger så mycket för ena än för andra barnet. Vi fick då absolut inte flytta kapital från ena till andra. Vi fick däremot byta fonder så länge båda ringde in till banken och godkände. Så vi bytte till en billig indexfond.
Jag tror som någon ovan att lösa det med gåvobrev eller skriva det ni gett tidigare som förskott på arv på något sätt. Sen beror det väl på hur stora summorna barnen får är i förhållande till vad de kommer ärva totalt. Om summorna utgör mindre än halva arvet borde det inte vara något problem att skriva något som håller tänker jag.