Spara till barnbarnen - Lysa, Avanza Auto eller Skandia traditionell förvaltning?

Jag ska spara till mina barnbarn i form av en engångsinsättning. Sparhorisont 10 år. Jag vill inte förvalta kapitalet själv, Funderar på Lysa eller Avanza Auto. Någon som har synpunkter på dessa förvaltningsformer? Funderar också på en kapitalförsäkring i Skandia med traditionell förvaltning,

3 gillningar

Själv hade jag valt att placera pengarna i en billig global indexfond i en kapitalförsäkring.
Lycka till :pray:t2:

2 gillningar

Varför inte isk?

1 gillning

Blir lite krångligare med deklaration och skatteinbetalningar.
KF är smidigare i det fallet.
Dessutom kan man välja att själv äga en KF och sätta barnbarnen som förmånstagare.

1 gillning

Isk löser väl också det automatiskt?
Kf är väl bara om man har utländska aktier med utdelningen? Och aldrig fonder? Så länge de inte har utdelning

2 gillningar

Tror att man själv måste betala in skatten för en ISK medans den dras automatiskt av kapitalet på en KF.
Med en KF kan man välja vid vilken ålder barnbarnen ska få tillgång till kapitalet. Vid en ISK får de pengarna den dagen de fyller 18år.

1 gillning

Jag skulle säga att formen kommer att avgöra investeringen här.

• Om barnen ska få pengarna bortom 5-10 år, då skulle jag avråda från traditionell förvaltning, då de ofta är lägre risk och därmed inte optimala för längre tidshorisonter.

• Om du vill att pengarna juridiskt ska gå till barnen i händelse av din bortgång, då är kapitalförsäkring bättre, och då blir det Avanza med en kapitalförsäkring med barnen som förmånstagare och då är Avanza Auto 6 ett bra alternativ.

• Om du kan tänka dig ha pengarna på ett ISK-konto i ditt namn, då skulle jag köra på LYSA.

PS. Välkommen tillbaka till forumet. :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Isf krävs ett testamente om det händer något, annars går pengarna till dödsboet och inte till barnbarnen.
Fast litar man på arvingarna är det kanske inget problem :smiley:

1 gillning

Tack för svar. En global indexfond kan absolut vara ett alternativ, men jag vill kanske ha lite större riskspridning, kanske 70 % i Globalfond, 20% i räntefonder och 10% i en Sverigefond,

2 gillningar

Ett alternativ som jag funderat på. Kapitalförsäkring har dock vissa fördelar när man ska spara till barnbarn eftersom man kan sätta in henne som förmånstagare, Väljer man ISK får man antingen öppna kontot i hennes namn eller skriva in det testamentet.

2 gillningar

Tack för svar. Det lutar nog åt en kapitalförsäkring. Avanza Auto känns lite dyr tycker jag. Funderar på en vanlig kapitalförsäkring men då måste jag själv ta ställning till fördelningen av kapitalet och även om-allokera med jämna mellanrum. Om jag inte minns fel hade du tidigare på förslag på olika portföljer däribland en barn (eller barnbarn) portfölj med en lång placeringshorisont som uppdaterades årligen. Har du kvar detta?
Är inte Avanza Auto ganska likt de tjänster som “vanliga” fondrådgivare tillhandahåller? Med risk för mänskliga felbedömningar? Sett ur det perspektivet kan Lysa vara ett bättre alternativ men där finns (om jag förstått rätt) inte mölighet att teckna kapitalförsäkring.
En nackdel med kapitalförsäkring i Avanza (som jag ser det) är att om jag avlider innan försäkringen har tänkt att falla ut, faller den ändå ut. Jag skulle vilja ha den vilande fram tills det är tänkt att den ska falla ut.

1 gillning

Vet du hur man gör en placering i fonder fyller Lysa och Avanza Auto ingen funktion. Ska du ha en massa räntor i placeringen så kan du lika gärna välja en trad med garanti och ha samma förväntade avkastning. 100% aktier borde däremot vara bäst på 10 års sikt.

Jag hade valt en kapitalförsäkring. En Isk i barnets namn kan disponeras av föräldrarna och blir automatiskt tillgänglig för barnet på 18 årsdagen. En Isk i eget namn tillfaller dödsboet.

ISK dyker upp som en schablonintäkt i deklarationen som ägaren ska skatta för. KF dras från försäkringen, antingen automatiskt eller att du måste se till att det finns likvid på kontot.

1 gillning

Njae, delar väl inte den här åsikten. Tycker mig själv ha bra koll på fonder och har ändå mer än 50 procent av mitt kapital i Lysa…. :thinking::see_no_evil:

1 gillning

Och det baserar du på?

För att Lysa har tillgång till institutionella fonder och kan bygga en bredare portfölj än vad jag kan göra själv. Framförallt på räntedelen, men även på aktiedelen.

När vi experimenterade på forumet så kom vi fram till att man kan bygga en ungefär likadan portfölj som Lysa (fast inte lika bred), men då kostar den ändå typ 0,28 %.

Hos Lysa kostar motsvarande portfölj (100% aktier) 0,327 %. Det vill säga att diffen som går till Lysa mot att jag slipper följa, ombalansera och tänka är 0.04 %, vilket innebär 40 kr per 100.000 kr investerat. På 1 miljon blir det 400 kr.

Så i frågan för mig i slutändan blir:

1. Kan jag göra det bättre än LYSA? Mitt svar är njae, inte riktigt.

2. Kan jag göra det billigare än Lysa? Ja, 0.04 %

3. Är det värt att lägga ned tiden på att spara 0.04 %? Nej.

2 gillningar

Jag skulle inte rekommendera Skandia Trad åtminstone inte i nuläget

Se inlägg nedan från @BroncoKid

1 gillning

Jag månadssparar till mina barnbarn på Lysa och en indexfond på Avanza. Har isk - konto vilket innebär att jag även upprättat ett testamente. De kommer ej få tillgång till pengarna förräns i 25 årsåldern. Sätter in ett engångsbelopp för varje barnbarn som kommer till världen! :sweat_smile:

Hur är det formulerat i testamentet, om de inte får ut sitt arv förrän vid 25 års ålder även om du avlidit innan dess?
Jag har själv ett liknande upplägg men där barnbarnen får ut pengarna så snart vi båda är borta.

1 gillning

Jag har två barn och de kommer att få förvalta varandras barns egendom. Det står något i stil med
" … barnbarn är under 25 år vid min bortgång skall dennes del av kvarlåtenskapen ställas under särskild förvaltning…"

1 gillning

Tack! Ja, så skulle vi också kunna göra. Verkar klokt.

1 gillning