Kapitalförsäkring hos Avanza eller Skandia

Jag tycker att Skandia Trad är ett bra sparalternativ för ett långsiktigt sparande trots höga avgifter.

Men…. JUST NU skulle jag dock inte gå in med ett större belopp med hänsyn till den låga konsolideringen (104%) och ditt behov av pengarna om ca 7,5 år.

Det är viktigt att förstå att traditionell förvaltning är ett kollektivt sparande med hundratusentals andra sparare och Skandia fördelar ut avkastningen utjämnat och i efterhand via en återbäringsränta.

När man kliver in i traditionell förvaltning vill man att konsolideringen ska vara så hög som möjligt (minst 110%) så att du från dag 1 får ta del av den upparbetade avkastningen.

Just nu ger Skandia 2% i återbäringsränta och har 104% konsolidering.
Lite förenklat skulle man kunna beskriva det som att om Skandia skulle ha en 0-avkastning de närmaste åren så kan Skandia hålla 2% ränta i 2 år, sedan finns det inget mer att fördela ut.
Med hänsyn till hur den finansiella världen ser ut med stora börssvängningar och en osäker kommersiell fastighetsmarknad kan konsolideringgraden mycket väl hamna under 100%.
Skandia likt andra Livbolag får ligga under 100% en kortare period (max 36 månader) vilket inte är någon större fara vid spar- och utbetalningstider som sträcker sig 25-50 år framåt men i ditt fall så ligger ju sparhorisonten betydligt kortare än så.
Om Skandia skulle ha en underkonsolidering just när du har behov av uttag så kommer du inte att få ut hela ditt kapital vid detta specifika tillfälle.
Exempel; Skandia har av någon anledning hamnat på 95% konsolidering så kommer du endast få med dig 95% av vad ditt försäkringsvärde visar. Har du då satt in 1 eller 2 miljoner så kommer du göra en förlust på 50-100K.
Skandias garanti på 80% är ju rätt ointressant vid korta försäkringstider….

Så mitt tips är att avvakta med Skandia Trad tills konsolideringen når åtminstone 110% och en återbäringsränta på minst 4-5%.

6 gillningar