Jag skaffade på inrådan av en “rådgivare” hos Folksam för länge sedan en kapitalförsäkring. Sedan dess har det passerat några hus och snart är ett barn som inte fanns då redo för utflyttning. Det har alltså gått några år…
Jag har undermedvetet/omedvetet men ibland även fullt medvetet undvikit att engagera mig i utvecklingen, mycket på grund av att intresset ökat under finansiell oro, och övertygelsen har varit att sitta still i båten gör mindre skada än att agera när katastrofen redan är ett välkänt faktum.
Jag kunde dock inte motstå frestelsen idag utan kollade till utvecklingen, och tror jag har blivit lurad, rånad, duperad och sannolikt även shanghajad. Utveckling över nästan två decennium uppgår till 11% Folksam har dock skott sig ordentligt på avgifterna tolkar jag…
Det är inte helt rationellt, men min första reaktion är att flytta dessa medel någon annanstans i rent vredesmod.
Även om utvecklingen är under all kritik så finns det ju en del surt inbetalda medel.
Jag ska vara ärlig med att jag har svårt att greppa produkten kapitalförsäkring och hurvida den är rätt för mig.
Mer rationellt (tror jag) funderar jag på om jag ska skaffa samma produkt hos min bank istället, “min” kontaktperson har jagat mig och försökt boka ett möte i snart 2 år och jag tänker att jag borde kunna få en bättre hävarm på pengarna (än de 11%) om jag dinglar dem framför banken, jag kommer per automatik få en del rabatter och passiva förmåner men möjligtvis även bättre förhandlingsläge när vi ska förhandla bolån osv.
Jag är generellt skeptiskt inställt till att försöka växa pengar hos banken, men just dessa pengar kan sannolikt inte missbrukas mer än redan skett.
De flesta banker tar betalt för KF. Har du dessutom fonder som banken valt åt dig blir det väldigt dyrt.
Om även din bank tar betalt för KF bör du fundera på att gå över till ISK. Men det beror lite på varför du skaffade KF till en början.
Avanza, Nordnet och Nordea är bankerna jag hittat som inte tar betalt för sina KF. Så ett annat alternativ är att flytta till någon av dem.
Nästa steg är att byta ut fonderna till andra fonder med lägre avgifter, typ 0,2%-0,4% i storlek.
Det är nog inte så mycket produkten som vad du fått för innehåll i den. Det är en försäkring där du betalar in premier och i gengäld får du fonder och värdepapper registrerade till din försäkring. Swedbanks försäkringsbolag står som ägare, men de garanterar värdet till dig.
Varför jag valde KF skäms jag en aning för att erkänna men sanningen är sannolikt att det lät bra när “rådgivaren” pratade varmt om den och jag blivit med min första fasta anställning och tyckte det var vettigt att påbörja ett mindre pensionssparande så tidigt som möjligt.
Är det alltså ingen större skillnad på att sälja av min KF och stoppa pengarna i ett ISK?
Jag har kommit till en punkt i livet där jag kommer vilja och även ha möjlighet att utöka sparandet. Även om jag kommer försöka hålla mig relativt passiv så inte på denna nivå att jag stoppar pengar i ett oövervakat hål över 15 år…
Doppade foten i fondrobot förra året och utvärderar nästa steg, att städa upp denna KF är en del av det.
Inget fel på KF i sig, utan de har många fördelar, men man ska inte betala för det. Är väl bara Avanza, Nordnet, Nordea och Skandia som har KF utan s.k ”skalavgift”.