Hej allihopa!
Jag har funderat över att skaffa mig en KF då en ISK inte passar för min situation. Dock vet jag inte vart det är bäst att ha en KF. Är det Avanza och Nordnet som är bäst när det kommer till kapitalförsäkringen?
Hej allihopa!
Jag har funderat över att skaffa mig en KF då en ISK inte passar för min situation. Dock vet jag inte vart det är bäst att ha en KF. Är det Avanza och Nordnet som är bäst när det kommer till kapitalförsäkringen?
Haft AF på Avanza och det är rätt bra. Sen när man ska fixa K4 så kan man betala 99kr och få en PDF att skriva av till skatteverket!
Sorry såg fel. Trodde du syftade på AF och inte KF!
Jag tror att skillnaden är minimal. Testa båda sajterna och se vilken du trivs bäst med.
Rent kostnadsmässigt är det de två du nämnt och Nordea.
Alla andra jag kollat på har onödiga kostnader och fler regler.
Nackdelen med Nordea är att man inte har samma utbud på ETF:er då man endast får köpa sådana de själv gett ut.
Om du endast ska ha aktier och har konto hos Nordea idag så bör du kolla upp deras KF. Den heter dock något i stil med Framtids Kapital eller liknande.
Jag har samma bild. Aza, NN och Nordea (Framtidskapital) att de är jämförbara tjänster och ingen kapitalavgift.
@Studenten2 om du tänker KF pga utlandsboende som begränsat skattskyldig i Sverige och tänker investera i ETF eller ETC (tex Guld) så föreslår jag NordNet. Avanzas handelsplatformar tillåter inte utlandsskrivna att handla ETF/C även om i KF. Nordeas ETF/C utbud är lågt så går bort av den orsaken.
Själv använder jag Nordea för enskilda aktier (Nordea Investor tjänsten som jag tycker är bra). Avanza för vanligt fondsparande. Nordnet för portföljer med ETF/C innehav. Lutar åt att jag flyttar KF från Avanza till Nordnet pga Avanzas ETF/C restriktioner (mest pga fysiskt guld innehav)
Tack för tipset ! Har inga planer om att skaffa ETF eller ETC, men man vet ju aldrig vad man vill i framtiden så jag väljer nog Nordnet då för att hålla fler dörrar öppna.
![]()
0,65% på kapitalet varje år är en hög avgift.