Hej! Jag siktar mot att täcka mina basala levnadskostnader med utdelningar, och har landat i att utdelande ETFer är riktigt bra i detta syfte. Visst, man kan hålla ackumulerande ETFer och sälja av med jämna mellanrum men jag gillar idéen av att pengar bara ramlar in, som en riktig inkomst, utan att behöva göra den aktiva handlingen av att sälja av.
Min preliminära FI portfölj som jag jobbar mot består av 75% Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Dist (aka VGWL), 12,5% XACT Sverige (UCITS ETF), och 12.5% government bonds aka statsobligationer som hedge, varav de två förstnämnda ska stå för utdelande inkomst. Tanken är att aldrig sälja och förhoppningsvis se en god tillväxt över tid, men om det verkligen skulle krisa (och då p.g.a. extrema svängningar) så är det statsobligationer som skulle ryka i första hand.
Nu till frågan… ligger en utländsk utdelande ETF bäst i en KF eller ISK?
VGWL har domicil i Irland, som inte drar källskatt på utdelande ETFer, så ur källskatt-synpunkt är det hugget som stucket, om jag förstått det rätt.
Det jag däremot gillar med KF hos Avanza är manuell valutaväxling, som innebär flexibilitet och besparingar. Men frågan är varför Avanza inte också erbjuder det för ISK. Finns det någon rimlig anledning? Kommer det att komma i framtiden?
Jag lutar därmed mot att lägga VGWL i KF, XACT Sverige i ISK, och statsobligationer i ett simpelt AF. Tacksam om någon vill dela sina tankar om detta!