Dumpa Folksam kapitalförsäkring?

Hej! Jag har kommit underfund med att jag har ett sparande i form av en kapitalförsäkring pensionsspar hos Folksam. Det är något som bara legat och rullat i flera år och har blivit en lite ordentligare summa.
Men såg också att den knappt utvecklats någonting jämfört med en globalfond eller liknande. Dessutom kostar den 1% i avgift vilket låter dyrt.

Jag är runt 30 år. Är denna typ av sparform bra eller borde jag ta ut pengarna och investera i Lysa eller liknande? Eller är det något att ha? Har ni andra en kapitalförsäkring?

2 gillningar

Jag har också en kapitalförsäkring där som jag planerar att avveckla och flytta till ett billigare ställe. Men är du säker på att 1% är avgift och inte själv försäkringen? Jag har själv inte koll faktiskt, men vet att man betalar en viss försäkringsavgift som gör att vid dödsfall, så utbetalas 101% av försäkringens värde.

Hm du verkar ha rätt. 0.5 verkar kapitalavgiften ligga på. Sen tillkommer en fast avgift om 250kr per år

@Marbor, vad är det som du upplever att du får på Folksam som du inte får på något annat ställe?

Är ju extremt få, om ens någon, av oss som hänger i forumet som har en sådan lösning hos Folksam eller någon annan aktör. :slight_smile:

1 gillning

Jag hade förut allt mitt kapital i en KF hos Folksam, när jag startade den hade jag 0 koll. Men tror ändå den var ok i mitt fall, hade troligen skrämts bort från börsen om jag hade placerat mina pengar på börsen 2005 med 0 koll. De flesta minns väl 2008.

Nu har jag en liten symbolisk summa kvar i min KF, kanske att den kan funka värdebevarande om 20+ år när jag närmar mig pension. Flyttade 95% av mitt kapital till fonder, Lysa och ISK.

Men vet nu att min KF jag har mest gör Folksam rika, så det finns mycket bättre alternativ för att få pengarna att växa.

2 gillningar

Jag gjorde ett “återköp” på en Folksam kapitalförsäkring nu i slutet på maj just pga att det var så svårt att veta hur mycket i avgift jag betalade
Och om jag ville höja/pausa insättningararna fick man ringa dem, kändes väldigt omodernt.

Blev en Avanza globalfond med några % Emerging Markets och Plus Sverige Alla bolag istället och känner mig väldigt nöjd. Lättöverskådlig och enkel.

5 gillningar

Det vet jag inte, antagligen inte mer än en dyrare avgift :sweat_smile:

Jag är dock lite okunnig så det är väl lite min fråga också - vad får jag där men inte nån annanstans och är det isåfall värt det?

Jag har Lysa och lite fonder annars och tankarna går att göra återköp på det jag har hos Folksam och placera dem i Lysa/fonder istället.

2 gillningar

Kan tipsa SPP om du vill ha kapitalförsäkring. Tecknar du den själva via hemsidan är den helt avgiftsfri i sitt skal (bara fondförvaltningsavgift beroende på vilken fond du väljer) och 101% åtrbetalningsskydd

1 gillning

Jag gjorde en amatörmässig analys av mitt innehav förra året, försökte räkna på faktisk avkastning efter deras olika avgifter under de 11+ åren som jag hade min KF.

Avkastningen eller ”räntan” går upp och ner, medan avgifterna är stabila. Även om det är oerhört svårt att få i klartext hur de räknar ut avgiften.

Men i snitt låg mina innehav på mellan 2-5% avkastning per år, så bättre än ett sparkonto och en fördel är att den aldrig gått minus. Om man bortser från mina uttag.

Sen har vi troligen inte exakt samma typ av KF med exakt samma villkor, men upplägget bör vara liknande. Min hade rätt jävliga straffavgifter vid uttag första 10 åren, men numera är de ”ok”. För att starta den krävdes också ett ganska stort belopp, så det behövdes en startpott.

2 gillningar

Sen är ju frågan skälet till KF. Enda egentligen fördelen gentemot ISK rent krasst är egentligen 1. Ligger i en försäkring. 2 andra regler då du själv kan fritt välja förmånstagare och det ej fördelas enligt arvslott likt ett ISK. Dom skattas annars Likadant med schablon. Kan informera att de allra flesta KF har en spärr på uttag första året. Så även SPP. Men sist jag kollade var den topprankad i konsumenternas undersökning just pga den ej har några avgifter om du tecknar fond KF själv via deras hemsida. Samt att du har deras ordinarie fondutbud :grin: själv har jag isk lite blandat hos olika aktörer samt en KF hos SPP. Mest för att “trevligt med ägg i många korgar” hade handelsbanken KF förut men dom likt som många andra har också “dolda avgifter” vilket man gärna kan undvika.

Och som svar på din fråga. Kapitalavgift räknas ofta a 1/365 del per dag av kapitalet. Likt en fondförvaltningsavgift

Mvh Jesper

2 gillningar

Låter spontant som du hade Trad? Eller hade du fond hos dom? Nya tradar är ju i regel nåt jag skulle undvika med få undantag. Äldre är däremot en riktig guldgruva för många icke vetandes. Framförallt på äldre pensioner.

(trad=traditionellt förvaltad försäkring)

1 gillning

Det verkar som det. Kopierar in text från avtalet nedan!

Traditionell kapitalförsäkring där försäkringsbeloppet/återbetalningsskyddet byggs upp allt eftersom premier betalas.
Avlider den försäkrade före 90 års ålder omvandlas försäkringens garanterade värde med ett påslag på 1% till ett återbetalningsskydd som utbetalas till försäkringstagaren, försäkringstagarens dödsbo eller insatt förmånstagare.
Avlider den försäkrade efter 90 års ålder utbetalas hela försäkringsbeloppet till försäkringstagaren eller insatt förmånstagare.
Försäkringsbeloppet kan på begäran utbetalas när den försäkrade uppnått 90 års ålder.

Förlåt till TS för lite offtopic, men kan vara bra att jämföra och diskutera lite. Då RT inte tar upp KF jätteofta. Hojta om vi ska bryta ut det i en ny tråd.

1 gillning

Misstänkte det också. Nej det hade jag själv inte skaffat hos folksam haha. :joy:Så tur för oss att vi står utanför det nu

1 gillning

En fördel däremot med just Folksams KF är att de också får en del av återbetalningen om jag inte missat något någonstans. Allt överskott hos Folksam går nämligen tillbaka till de som är kunder och i relation till hur mycket varje person betalar i avgifter. Det kan ha en viss positiv effekt på själva avkastningen, då den kostar både fast och löpande avgift men man får också in pengar från Folksam varje år.

1 gillning