Har en fråga angående Folksam kapitalförsäkring, vad tycker ni om den? Jag tycker att de verkar dra rent för mycket i avgifter om man inte har ett antal 100 000kr insatt så det man får i ränta blir mycket.
https://www.folksam.se/pensionssparande/privat-pensionssparande/kapitalforsakring-traditionell
Varför tecknar du inte en hos Avanza/Nordnet? De är ju gratis. Sen klper du breda dilliga globala indexfonder och får minst lika bra avkastning över tid. Dock UTAN garanti.
/Fredrik
Jag har haft Folksam kapitalförsäkring i form av en livförsäkring. Är just nu i process att köpa ut den. Har haft ca 150k kr i den under 5-6 år. Utvecklingen har varit ca 4-5% per år för en total ökning om ca 20% (värdet ca 180k kr i dagsläget). Under samma period har jag betalat nästan 20k kr i avgifter (1% på investerat kapital och år om jag minns rätt). Så även den som har mer än 100 000 förlorar väldigt mycket pengar på detta. Jag skulle inte rekommendera placeringen till någon, det finns minst lika säkra placeringar till lägre avgift.
Ska ta och avsluta mitt sparande på 500 kr som jag haft i 7 år.
När man tittar så har jag faktiskt förlorat på det med alla avgifter. Man får såklart betala 250 kr + 2 % på kapitalet om jag fattar saken rätt. Sen vet jag inte om det tillkommer fler avgifter.
kan säga med facit i hand så var det ett stort misstag . Pengarna ska jag investera på Avanza där jag redan har konto. Är det någon som redan har tagit ut sina pengar från Folksam traditionell försäkring och kan dela med sig om vad som eventuellt tillkommer vid flytt ?
Dyr!
2% i löpande kostnader på månadssparande för att ge 4-5% avkastning men med bara 1% garanterad ränta. Du kan göra detta bättre & billigare själv med en enkel fondportfölj i ISK på tex. Avanza eller Nordnet.
Jag öppnade en kf traditionell förvaltning förra året efter att jag blev orolig pga nergångar på börsen.
Jag hann bara sätta in 2000 kr innan jag insåg mitt misstag.
Det gick inte att göra något återköp första året men nu är det dags för det.
Jag fick höra att det skulle kosta 250 kr att avsluta den.
Den har bara gått neråt i värde under det här året.
Det är ju fantastiskt! Du lärde dig något som kunde kostat dig hundratusentals kronor över tid samtidigt som det bara kostade dig nån tusenlapp i slutändan!
Grattis!
Synd att det dröjde 7 år för mig, tillkommer ingen % av värdet ?
Jag pratade med en på folksams kundtjänst och det var det han sa. Jag frågade inte efter fler avgifter utan jag ville bara avsluta oavsett.
Det är värre för dig med en så stor summa.
Exakt!
Själv morrar jag fortfarande över ett par hundra tusen som sitter i en LF Trad som gett 2.4% om året i senaste 18 åren och som inte är flyttbar ens med nya lagstiftningen. Speciellt usel eftersom ”rådgivare” mäklad med höga avgifter som ätit up runt 30% av avkastningen.
Är jag vän av Trad spar. Nej, nej!
Jag pratade med folksam idag. Det kostar 250 kr plus tre procent av värdet att avsluta.
Efter ett år har kommer jag få ut 1515 kr av mina pengar. Just nu hade jag 1820 kr.
Jag hade en kapitalförsäkring på Folksam fram tills våren förra året. Totalt hade jag petat i ca 36.000kr under ungeför 6 år. När jag avslutade den försäkringen hade den ett värde på 38.000 kr.
När kostnaden för försäljningen var klar trillade det in hela 37.000 kr på mitt konto.
Kan väl inte säga att jag var jättenöjd med den dealen =)
Personen som hjälpe mig att avsluta försäkringen berättade också att under de 3 första åren då jag hade min KF så hade jag gått minus på året på grund av avgifterna. Det hade alltså kostat mig pengar att spara pengar hos dem. Otroligt att man får lov att sälja så dåliga produkter.
Avslutade mitt sparande och konto idag hos Folksam. Går plus minus noll under mina 7 år
Det som var positivt trots 30 min i telefon kö var att det inte var några problem att avsluta och att inga frågor om varför ställdes.
Jag och min fru hade ett varsitt sparande i folksam, det var en traditionellt förvaltad sparform som skulle ge si och så mycket i månaden när vi gick i pension. Vi avslutade våra sparanden efter nästan 2 år - då hade mitt sparande ökat i värde med 1% medan min frus hade stått stilla.
Det tillkom lite kostnader för återköpen så totalt sett gick vi back på den här affären.
Jag avråder starkt från att spara hos Folksam!
Hej!
Jag sitter med en Traditionell kapitalförsäkring hos Folksam som jag haft sedan 2005. Avgiften för att ta ut pengar för mig är numera 250kr per uttag då den är så pass gammal.
Sedan jag blivit mer insatt i teorierna kring sparande, så förstår jag att de årliga avgifterna är dyra och att jag behöver se över fördelningen av mitt kapital.
Har försökt leta efter information kring hur den årliga avgiften beräknas, men har inte lyckats. Någon som vet om det går att hitta online?
Har också begärt hem utdrag av dokument för åren 2007 - 2008, som av någon märklig anledning saknas i mina sidor. Vill kunna räkna på kostnaderna för alla individuella år och väga det mot avkastningen.
Ser ändå att kapitalförsäkringen, som har insättningsgaranti, kanske kan fungera som ett förvaringsställe för en mindre del av mitt kapital. Lite som en räntefond? Då det med sin varierande avkastning, 1-10%, följer delvis index om jag förstått det rätt och bör vara ett sätt att ha en del pengar säkrat mot värdeminskning då avkastningen minus avgifterna de flesta år överstiger inflationen.
Jag ska tillägga att jag lever på en låg inkomst, sjukersättning och sjukpenning, i dagsläget och vill gärna ha i alla fall ca 12 månaders inkomst i ett säkert sparande, men det får gärna ge lite avkastning. Har erfarenheter som gör att jag i dagsläget behöver ett ”säkrat” kapital ifall jag hamnar i en liknande situation igen.
Har ett månadssparande nu via Lysa och även ett ISK konto med breda indexfonder, så känner att jag i framtiden vill föra över delar av KF till dessa konton för att säkra upp en värdig pension.
Hur tänker ni mer erfarna?
Hittat detta:
Konsumenternas - jämför KF
Scrolla ner och se de olika avsnitten om avgifter och regler för din KF hos Folksam.
Åh vad bra!
Smidigt att även avkastningen stod där.
5% avkastning innan avgifterna dras av, kunde vara värre.
Men har fortfarande lite svårt att få till hur avgifterna räknas ut via listan du länkade. Verkar ligga på 0,6% + 150kr i årsavgift för mig, när jag räknar själv, men det kanske är efter 2005 års avgiftstabell i mitt fall.
Så senaste 10 åren så har den faktiska avkastningen legat på ca 4 % per år.
Med tanke på att jag visste väldigt lite om sparande innan jag började lyssna på RT i vintras, så kunde jag tagit betydlig sämre beslut.
Är tyvärr för dåligt insatt för att avgöra
Har idag avslutat min kapitalförsäkring som jag haft i 11 år efter era rekommendationer, tack!