Visar inte Silicon Valley Bank på problemet med att tvingas in i Alecta?

Med 30+ år till pension så tycker jag 50% till fondförsäkring är rätt givet. SPP och deras entrelösning “Ett val” kan vara enklaste och billigaste. En generationsfond som drar ner risken inför och i pension.

På Trad sidan är det väl lite knivigare. Alecta har ju skött sig bra historiskt till dessa rätt katastrofala investeringar i dagarna, men kanske de nu måste skärpa till sig. Skandia är dyrare men också den med högre aktieandel som jag förstår det samt högst avkastning senaste åren. Länk nedan till en sida där Skandia beskriver investeringsinriktningen på sina trad. Collectum (valcentralen där du gör ev. ändringar) har en rätt bra översikt och det har även Konsumenternas för ITP1 valen. Länkar nedan. Dock så har det varit uppe i en annan tråd att Skandias konsolideringsgrad (alltså om alla pengarna räcker för åttagandena) är lite låg på 103%. Länk till inlägget av @BroncoKid och till Skandias senaste data nedan.

Min slutsats på Trad är nog att avvakta. Ligga kvar i Alecta så länge, bevaka andra Trad alterantiv tex. Skandia och sedan bestämma dig om du fortfarande inte vill vara kvar i Alecta och tex. Skandias Trad har bättre konsolideringsgrad. Så hade jag nog tänkt. Typ lagt en påminnelse att kolla läget om 3-4 månader igen :slight_smile:

https://www.spp.se/privat/spp-entrelosning/spp-ett-val-itp-2018/

1 gillning