Visar inte Silicon Valley Bank på problemet med att tvingas in i Alecta?

Blir rätt stor moral hazard om de som då väljer någon högriskvariant får bailouts i form av garantipension eller andra bidrag. Och att svenska politiker skulle avstå från sådana bailouts låter högst osannolikt.

Ja så kan man kanske se det! Det är en del av de kollektivavtalade pensionerna, men samtidigt kan man diskutera hur valfritt det är. Om du är anställd hos en arbetsgivare med kollektivavtal kan du inte säga nej till din tjänstepension utan den är tvingande.

Köper helt att upplägget med Alecta är till för att skydda medarbetaren från riskfyllda val men det jag menar är att det är lite paradoxalt när man tvingas in i en lösning som faktiskt är mer riskfylld. eftersom aktiv förvaltning är en risk du ej får betalt för. Så i praktiken har jag tvingats till risk. Det var det jag ville lyfta med mitt grundinlägg.

I praktiken påverkar detta mig dock väldigt lite, jag funderar mer kring principen.

1 gillning

Nu väntar man väl bara på att det ska komma fram att Alecta är största ägare i Credit Suisse…

7 gillningar

Alecta är nog inte enda problemet för din/vår pension.
Många miljarder satsas av AP fonderna i Vindkraft som alla gör förluster.
Naturlagar och mer service pg dålig kvalitet gör dem till slukhål för investerare.
Glöm de pengar som “De investerat åt oss”

Vi skulle då få kompensera alla som glömt spara, eller satsat 100% på ett land som sen startar ett krig.

Liksom vi redan idag får kompensera massor som inte arbetat tillräckligt mycket.

1 gillning

Det är ju lite intressant att tjänstemannafacken har valt den här lösningen medan arbetarna i SAF-LO-facken har relativt mer fritt spelrum med hela tjänstepensionen.

2 gillningar

LOFacken och Svenskt Näringsliv äger ett pensionsbolag ihop. Detta investerar sedan i bolag som har högsta ESG-betyg, räknar könsorgan och mäter hudfärg men anställer inte en riskchef på nästan ett år. Vad kan gå fel?

Ja, det hade självfallet varit bättre om du kunnat välja en global indexfond även om det vore via Alecta.

3 gillningar

Alecta jobbar på uppdrag av SACO-TCO-facken och Svenskt Näringsliv, inte LO.

SAF-LO (Svenskt Näringsliv och LO) placerar sina pengar hos AMF som ickevalsalternativ, medan KAP-KL (LO och SKR) har KPA.

3 gillningar

Kanske ett intressant avsnitt @janbolmeson , för oss med ITP1 som är intvingade till traditionell förvaltning, vilket är det bästa alternativet givet forskningen? :slight_smile: Kikar man på Alecta’s historiska innehav så ser det lite ut som någon kastat pil (dubbletter via Investmentbolag, högriskbanker i tider av ökande räntor etc etc). Det här säger jag som själv sitter i Alecta’s lösning, för att den var billigast…

8 gillningar

Bästa vore att avskaffa TJP och allt mög, sätt in allt i AP7 istället och gör det enklare för alla.

4 gillningar

TJP flyttar och krymper inkomstskatten från nu till framtiden (vid utbetalning).

Går kanske få nån liknande effekt med sänkt marginalskatt och höjd avkastnings/reavinstskatt.

Jag har SAF-LO och kan välja alecta med traditionell försäkring.
Menar du att man får AMF om man inte väljer själv?

1 gillning

Hej!

Lånar tråden lite. Visste inte om jag skulle starta en ny tråd eller inte men vi provar :grinning:

Jag har nyligen satt mig in i detta och upptäcker såklart att jag åkt på nitlotten och har 100% i traditionell försäkring i Alecta i ITP1 (vill byta 50% till SPP). Sparguiden mfl rekommenderar ju just Alecta pga låg avgift, men jag vill helst bara byta bort Alecta helt pga den senaste rapporteringen. Kan välja mellan AMF, Folksam, SEB och Skandia.

Vad känner ni andra här? Agerar jag i affekt? Jag vet ju att historisk avkastning inte säger något om framtiden och att man ska sitta still i båten när det gungar osv. Jag är 30 år och sett över tid borde jag väl kunna ta in tappet men kan inte låta bli att tycka att allting har skötts dåligt från start fram tills nu. Alecta är ju dock bland en av de största pensionsbolagen också? Har kanske ställt en dum fråga - sorry på förhand i sådana fall. :see_no_evil:

1 gillning

Svårt val i den delen man måste hålla till traditionell försäkring. Jag har valt att stanna kvar i Alecta tills vidare. Måste läsa på mer om de andra försäkringsbolagens investeringsfilosofi och portföljer först innan jag gör några eventuella ändringar. Jag har inte hört/läst något som talar mer för de andra bolagen än sålänge.

De andra 50% har jag valt fondförsäkring hos Swedbank istället.

1 gillning

Ok förstår! Tusen tack för din input :pray:

Sedan finns inga garantier mot dåliga placeringar hos det institut du väljer.
Nordea verkar kunna sitta med Swiss svarte petter:

1 gillning

Ok förstår! Tack för artikeln, ska kika :slight_smile:

Ja, jag anser absolut att du agerar i affekt. Någon nitlott har du inte dragit heller. För gemene man låter 19 miljarder mycket, men Alecta förvaltar långt över 1000 miljarder. Det här kommer knappast påverka din pension alls.

Många affärer kommer att hinna göras med dina pengar innan det är dags för pensionering. En del dåliga, de allra flesta bra. Precis som Småspararguiden säger, Alecta har låga avgifter och dessutom historiskt bra avkastning. På några andra grunder kan man inte fatta beslut. Andra förvaltare kommer garanterat gå på några liknande minor under resans gång, om de inte redan har gjort det.

2 gillningar

Om något är positivt ur detta så kan man ju tänka sig att Alecta ser över sina rutiner nu.

2 gillningar

Med 30+ år till pension så tycker jag 50% till fondförsäkring är rätt givet. SPP och deras entrelösning “Ett val” kan vara enklaste och billigaste. En generationsfond som drar ner risken inför och i pension.

På Trad sidan är det väl lite knivigare. Alecta har ju skött sig bra historiskt till dessa rätt katastrofala investeringar i dagarna, men kanske de nu måste skärpa till sig. Skandia är dyrare men också den med högre aktieandel som jag förstår det samt högst avkastning senaste åren. Länk nedan till en sida där Skandia beskriver investeringsinriktningen på sina trad. Collectum (valcentralen där du gör ev. ändringar) har en rätt bra översikt och det har även Konsumenternas för ITP1 valen. Länkar nedan. Dock så har det varit uppe i en annan tråd att Skandias konsolideringsgrad (alltså om alla pengarna räcker för åttagandena) är lite låg på 103%. Länk till inlägget av @BroncoKid och till Skandias senaste data nedan.

Min slutsats på Trad är nog att avvakta. Ligga kvar i Alecta så länge, bevaka andra Trad alterantiv tex. Skandia och sedan bestämma dig om du fortfarande inte vill vara kvar i Alecta och tex. Skandias Trad har bättre konsolideringsgrad. Så hade jag nog tänkt. Typ lagt en påminnelse att kolla läget om 3-4 månader igen :slight_smile:

https://www.spp.se/privat/spp-entrelosning/spp-ett-val-itp-2018/

1 gillning