ITP - Val av traditionell försäkring

Hej!

Trotts de stora skandalerna kring Alecta (Amerikanska Nisch Banker och Heimstaden Bostad) hittar jag ingen diskussion på forumet om hur vi ska hantera vår tjänstepension, ITP, där 50% av kapitalet måste gå in i så kallad Traditionell Försäkring.

Självklart hade jag helst haft all tjänstepension i aktiefonder men det valet finns som sagt inte. Jag gjorde mina val i ITP runt 2017 och har sedan dess haft 50% i fonder hos spp och 50% traditionell försäkring hos Alecta.

Med tanke på de stora skandalerna runt Alecta hade jag gärna bytt leverantör av traditionell försäkring men jag upplever att det är svårt att förstå och jämföra traditionella försäkringar. Hur har ni gjort och vad tittar ni på gällande traditionell försäkring?

Jag väljer den med högst aktieandel och då är det Alecta som gäller trots skandalerna… Vem vet, kanske är lika mycket “skit” hos de andra försäkringsbolagen, bara att det inte kommit upp till ytan?

Alecta ligger runt 60% aktier.

AMF verkar ändå ligga högst enligt Collectum, iaf av nu gällande traddar.

Alectra strax därefter

Förstår inte riktigt vad den streckade zonen innebär i amf:s graf? Det lägsta strecket innebär ju klart mindre aktieandel än Alecta till exempel?

Avgiften dessutom stan dubbelt så hög som Alecta. 0,17 resp 0,09.

Nej, fördelningen är aningen svårtydd. Angående avgiften så har Alecta maxavgift 480kr/år för 2023 och AMF 500kr/år.

AMF fördelar dels en kollektiv avkastning, som alla får, och dels en individuell avkastning, som individer med som har ett visst överskott får. Med en fördelningsfaktor styr AMF vilket överskott som krävs för att få den individuellt fördelade avkastningen.

Den kollektiva avkastningen beräknas utifrån en lägre finansiell risk, men med en minsta aktiedel som utgör AMFs gällande mål om en lägsta placeringsrisk. Den individuellt fördelade avkastningen beräknas utifrån en högre finanisell risk, i huvudsak enbart aktier.

Alecta har dock presterat bättre historiskt.

Riskbärande tillgångar är inte enbart aktier.
Just nu består Alectas portfölj av cirka 30% aktier. Tror att amfs portfölj är mer aktier men hittar ingen aktuell siffra.
Sedan kommer frågan vilka aktier de investerar i. Både Amf och Alecta har aktiv förvaltning…

Lägg märket till att Alectas investering i Heimstafen är på 49 miljarder, motsvarande 5% av kapitalet :hot_face:
Osäker på om den klassas som aktier eller alternativa investeringar

Förstår hur du resonerar, men vilken signal skickar vi till finansbranschen om vi sitter kvar i Alecta-båten och gungar?
Gör vad ni vill med våra pengar…

1 gillning

Pensionsmyndigheten har ju också runt 4% av tillgångarna i sin traditionella försäkring i Heimstaden. Folksam/KPA äger väl runt 18%, vilket enligt https://nyhetsrum.folksam.se/ir/files/2023/03/Arsredovisning-Folksam-Tjanstepension-2022.pdf är 6% av tillgångarna.

1 gillning

Ja, det är galet att flera stora pensionsförvaltare kan bli så lurade men frågan kvarstår ändå:
Hur resonerar RT om sin ITP-pension?
-ett förslag på bordet är att gå på den med högst andel aktier

• ett annat att gå på lägst avgift

Nu har jag bytt fonddelen till Länsförsäkringars global index för låga 0,07% och kan därmed pilla med den traditionella försäkringen.

Någon som blivit klokare här? Är inte förtjust i Alecta och deras förehavanden.

Tyvärr inte något klokare. Jag ligger kvar i Alecta pga högre aktieandel. Tyvärr verkar ju samtliga traditionella försäkringar vara väldigt aktivt förvaltade. Så min känsla är att det kan bli lika kassa och uppmärksammade affärer även i de andra bolagen.

1 gillning