Jag har ITP1 och har på Collectum valt Alecta på den del som måste vara traditionellt förvaltad. Efter att de senaste händelserna med nischbanker i USA så börjar jag väga mot att deras strategi, att ha 100-tal bolag, är för sårbar.
Hur tänker ni på den traditionellt förvaltade delen? Hittar inget klockrent alternativ.
Jag tycker det är jättesvårt! Jag håller med dig angående Alecta och jag är inget fan av deras aktiva strategi. Men samtidigt tycker jag det är svårt att hitta bättre alternativ att byta med så jag ligger faktiskt kvar i Alecta trots allt fortfarande.
Önskar verkligen att de så småningom släpper kravet att man måste ligga 50% i traditionell försäkring.
Jag bytte till Folksam. Något högre historisk avkastning på 5- och 10 år men dyrare. Har dock fått en väldigt positiv bild av Folksam vad gäller försäkringar så det känns bra att lägga pengarna där.
Jag tänker nog att AMF år det bästa alternativet till Alecta, om man nu tappat förtroendet lite för dem, även om jag inte har ITP1 utan ITP2.
Nya upphandlingen är ju klar nu för ITP avtalet och gäller fram till 2028. Valbart från 1 Okt 2023. Se nedan.
Nordea och SPP kom in som alternativ istället för SEB och Skandia på den traditionella sidan. Kan ju vara värt att kolla upp de nya.
Antar att du är skeptiskt till Trad pga lägre aktieandel/ risk men tipset år då att kolla vilken av Traddarna som har högst risk och välja den. Typ Googla om respektive bolags traditionella investeringar. De brukar publicera hur de investerar pengarna då och då. Så kan du maximera nyttan för dig. Om jag nu antagit orsaken till din skepticism rätt
Kolla även upp konsolideringsgraden (pengar i förhållande till åtaganden) som gärna ska vara över 110% som jag förstått det. Ju högre desto säkrare kan man väl säga.
Jag bytte till AMF, de var en av de med högre aktieandel. Hittade jämförelsesida på Collectum, kunde välja att se ”fakta om försäkringarna” där. AMF har upp till 70% aktier till 60 år gammal vad jag ser, sedan viss nedtrappning.
Inte säker på hur mycket bättre eller sämre AMF är, men bytte för jag kände samma sak med Alectas dåliga riskbedömning och riskspridning.
Jag bytte till AMF. Tyckte deras traditionella portfölj såg schysst ut. Inte megamånga bolag, men ändå en bra mix. Dvs inte tung i random amerikansk småbank som Alecta hade.
Jag bumpar den här tråden, eftersom ytterligare problemfyllda affärer tillkommit gällande Alecta.
Mer specifikt deras problematiska investeringar i Heimstaden.
Borde man i sin ITP1 byta från Alecta till något annat alternativ? Eller är deras dåliga placeringar redan inprisade i värdet av ens pensionsplaceringar hos Alecta, så det är för sent att byta?