Alecta - korrupt?

1 gillning

Suck… Vad sjutton ska man ha i sin trad i itp1? Allt verkar ju vara skit :stuck_out_tongue: Undra hur mycket fuffens det är i de andra traditionella försäkringarna som vi ännu inte vet om.

2 gillningar

Utan att veta något och bara spekulera - och verkligen inte säga något om Alecta - så tror jag nog att det är svårt att vara på typ ett sådant företag eller ap-fonderna och sedan inte ”leva” eller ”göra” samma saker som andra gör i branschen.

Typ tex det är ju inte ovanligt att bli bjuden på lunch, julmiddag eller liknande men när tex SKV var besök så var de tydliga med att det fick vi under inga omständigheter göra.

Därför tror jag att sådanhär händer och de inblandade tycker förmodligen inte ens att de gjort något fel. Så jag tror inte att Alecta har gjort mer fel än andra gör. De har bara råkat få mycket strålkastarljus på sig.

Återigen bara spekulation utifrån sådant jag sett i branschen och inte Alecta specifikt.

1 gillning

Själv är jag mer än imponerad hur Alecta och Amf traditionell försäkring lyckades ge kunderna så fin avkastning till pension historisk samtidig som de har jätte billig års avg. :raising_hand_man::thinking:. Jag går inte och försvarar de men deras avg är imponerande . :+1:

Saf Lo

1 gillning

Jag räknar kallt med att det finns mycket korruption i bolag som hanterar mycket pengar, eftersom mycket pengar korrumperar. Det är oundvikligt.

Så i min värld är det pest eller kolera man väljer här.

1 gillning

Flyttat det jag kunde till AMF. Tänker att jag inte behöver sitta kvar i bolag under utredning om jag kan undvika det. Om AMF är rena får framtiden utvisa. Man kan ju bara ta hänsyn till det man vet.

SPP skyr jag som pesten pga att de gav alldeles för mycke (IMHO) i kickback till rådgivare jag en gång hade. Samt hur de hanterat ITP2 fribrev för förmånsbestämd pension (drabbar inte mig men som princip)

Att notera är att även Folksam satsat mycket i Heimstaden även så sent som i mitten av 2022, så det återstår väl att se om det blir åtal även där. Se nedan.

Har du någon ytterligare info på detta? Jag har dålig koll.

1 gillning

Kolla detta :grinning:

1 gillning