BTP2 hos SPP = halv pension

Tidigare pratades det mycket om den stora uppräkningen av ITP2. Över 10% räknades fribrev och pensioner upp i år.

Förmånsbestämda BTP2 skulle räknats upp med samma procent. Men min räknades inte upp alls av SPP. Har aldrig räknats upp faktiskt. Tydligen väljer SPP att inte värdesäkra. De är de enda som har hand om BTP2 som gör så.

För min del kommer jag tappa halva pensionen eller mer utan inflationsjusteringen.

Någon mer drabbad?

Går det att göra något?

Har flyttat alla fondpengar från SPP eller storebrand i alla fall. Storebrand får någon miljard om året i utdelning från SPP. Helt panka verkar de inte vara när det kommer till att dela ut pengar. De går bara inte till pensionärerna.

Källa på att BTP2 borde ha räknats upp;

2 gillningar

Är du säker på att det du har hos SPP verkligen är den förmånsbestämda delen? Jag har för mig att de enbart har Traditionell och fondlösning dvs det skulle kunna vara din BTPK del (den mindre kompletterande delen som kan placeras i Trad eller Fond).

För ITP2 är det Alecta som förvaltar den förmånsbestämda delen. ITPK har man hos något annat försäkringsbolag.

Logga in på Minpension.se och kolla hur det ser ut där.

Om utveckligen är dåligt på SPP så kanske du ska flytta den via din Valcentral. Och om det är en fondlösning så kanske lösningen bara är att välja andra fonder.

Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Det är den förmånsbestämda delen jag har i SPP. Anställda i t ex ap-fonderna har/hade förmånsbestämda delen där. Det som du (tror jag) skrev om uppräkning 3% av BTP2 i den andra tråden gäller bara pensioner under utbetalning. Fribreven räknas inte upp alls oavsett parternas rekommendationer att fribrev också ska räknas upp.

Det går inte att flytta förmånsbestämda delen tyvärr, har kollat.

BTPK har jag valt via valcentralen så den verkar jag kunna flytta.

Om läser hela den här infon om uppräkning av olika förmånsbestämda pensioner hos SPP framgår att fribrev bara räknas upp i vissa pensioner, inte t ex ftp och btp.

https://www.spp.se/foretag/aktuellt-nyheter/2022-11-22---pensionstillagg-2023/

2024 års uppräkning hos SPP blir 0 för fribreven i BTP2 igen.

Har själv BTP2 från SPP och håller med om att det verkar helt galet. Ingen uppräkning av fribrev för 2023 och inte heller för 2024 när motsvarande BTP2 från Alecta och även ITP2 räknades upp över 10% i år och över 6% nästa år. Blir ju en oerhörd skillnad med tiden med ränta på ränta om man jämför alla med motsvarande förmånsbestämd som ligger i annat bolag än SPP. Känns jättetråkigt då BTP2 inte är flyttbar så man ligger fast i en lösning som inte är marknadsanpassad. Bara så konstigt då det verkar som att alla aktörer med förmånsbestämd lösning tillämpar samma sätt att räkna upp förutom just SPP som väljer att inte räkna upp alls trots hög inflation. Nu drygt 18% lägre pension i fribrevet bara på dessa två år. Blir ett oerhört eftersläp med årens lopp.

2 gillningar

Ja det är verkligen konstigt. Borde inte vara tillåtet att en grupp vars arbetsgivare råkade välja SPP får marknadens sämsta tjänstpension. Övriga med samma pensionsplan får en bra och marknadsmässig pension som räknas upp med inflationen.

-18% på de här två åren är galet mycket.

1 gillning

Egentligen ännu värre. SPP väljer ju att ge till de med pågående försäkring och diskriminerar de med fribrev.

Håller helt med att det är galet!

PS: Hade ingen aning om att SPP också förvaltade förmånsbestämd pension.

1 gillning

Vanligtvis brukar man efter en stunds funderande åtminstone komma nära en förklaring till hur ett Livbolag räknar och resonerar även om man kanske inte riktigt kan sätta fingret på den avgörande detaljen som lekman.

När det gäller SPP denna gång så känns det väldigt gåtfullt och obegripligt.
Skulle vara intressant om någon Livaktuarie på SPP kunde ge svar.

1 gillning

Verkar som att de gör det för att de kan. (Min tolkning)

Det har prövats rättsligt av Svenskt Näringsliv när de lät bli att räkna upp frivillig ITP. Vilket i och för sig är en helt annan sak än BTP.

https://www.pensionsnyheterna.se/pub/viewArticle?articleId=23965

Mycket av förmånsbestämd ITP, BTP etc verkar ha legat i SPP när det var ett ömsesidigt bolag. Sen flyttades kollektivavtalad ITP2 till Alecta. Resten hamnade i nya SPP, som är vinstutdelande.

1 gillning

Skönt att du inte har din pension i SPP-fällan åtminstone :smiley: .

1 gillning

Alecta fribrev i 20 år har inte heller känts som en vinnare :joy: men visst senaste tiden kanske lite plåster på såren. Förstår helt din frustration :heart:

2 gillningar

Verkligen tråkig läsning och svårt att förstå och acceptera Hovrättens slutsats.

1 gillning

När man diskuterar exempelvis retroaktiv flytträtt eller andra villkorsändringar i försäkringar så brukar regeln och utgångspunkten vara att de kvarvarande kunderna inte ska komma i sämre position än tidigare.
Något man helt verkar ha åsidosatt denna gång.

1 gillning

Ja nu har det ju varit en fin uppräkning i ITP2. Alecta gör även uppräkning på uppräkning. Så de 10,84% från 2023 räknas också upp med de 6,48% 2024.

1 gillning