ITP2 höjs med 6,48% för 2024!

Goda nyheter till alla med ITP2!

Alectas styrelse har idag beslutat att räkna upp de förmånsbestämda pensionerna med 6,48% from 1 januari 2024. De försäkringar som ännu inte är under utbetalning uppräknas med lika mkt.

Dessutom sänks arbetsgivarnas pensionskostnader med 30% för den förmånsbestämda pensionen och familjepensionen.

Galet bra!!!

14 gillningar

Ja trots debaclen kring amerikanska banker och svenska fastighetsbolag är det verkligen tok bra :joy:

Vet du vad som gäller för ITP2 som är i fribrev? Tex för personer som haft ITP2, men blivit tvingade att byta till ITP1 när de bytt till nytt jobb där de bara har ITP1?

1 gillning

Den enda glada nyheten för mig personligen var att jag inte är tillräckligt gammal för att ha itp2, yay

2 gillningar

Varför är det en glad nyhet? ITP2 anses av många vara bättre än ITP1.

Som jag fattar det så gäller det även fribrev

Har du ITP1 så vet du ju det först vid årskiftet beroende på hur investeringarna gått.

ITP2 bestäms av inflationen och mäts i slutet av september. Du har också sluppit se 0-2% uppräkning under alla åren med låg inflation :wink:

Samma uppräkning. :star_struck:

1 gillning

Det var skrivet med glimten i ögat, att jag inte är född 79 eller före så att jag fortfarande är ”ung” :slight_smile: hade inget att göra med om itp1 eller 2 är bättre.

5 gillningar

En superliten detalj men det står 6,58 i rubriken och 6,48 i texten. Kanske rätta? Risk för att andra som jag undrar :joy:

1 gillning

Ungdom trumfar alltid pensionsavtal :joy::+1:

1 gillning

Alecta är riktigt bra! Heja!

Ok, det är ju bra nu när det är hög inflation.

Men rent principiellt, är det inte väldigt ofördelaktigt att ITP2 som är i fribrev endast räknas upp med inflationen varje år?

Normalt så är ju inflationen endast ca 2%. Samtidigt ökat placeringar i aktier i genomsnitt ca 7% + inflationen. (I genomsnitt över lång tid.)

Så borde inte ITP2 som är i fribrev istället vara förvaltade i placeringar som ökar betydligt mer än inflationen?

Antag att man bytt från ITP2->ITP1 när man är 45 år. Då har man det som är intjänat till ITP2 i sådant fribrev från 45 års ålder till man går i pension vid 65 år. Det blir 20 år som placeringarna i fribrevet bara ökar med inflationen varje år. Är det inte riktigt illa? :thinking:

1 gillning

Det är väl rätt så schysst? Du kan ju när som helst hoppa tillbaka i itp2. Se till att gå i pension med itp2 och helst hög lön, så blir det bra.

Något som är värre är att ha förmånsbestämd tjänstepension i fribrev som inte ökar alls. Som vissa förmånsbestämda pensioner hos SPP, bankernas pension btp2 bland annat.

Tyvärr kan man inte enkelt göra det. Det kräver att du byter till en annan arbetsgivare som erbjuder dig ITP2 igen. Nuförtiden börjar det bli ont om arbetsgivare som går med på det. Många erbjuder dig bara ITP1, trots att du tillhör åldersgruppen (födda innan 1978) där ITP2 egentligen är standard.

3 gillningar

Enkelt var nog fel uttryck. Men inte omöjligt. Sök jobb enbart hos arbetsgivare som har ITP2. Äldre storbolag har det, typ Scania och liknande arbetsgivare. Innan ansökan kan man maila och fråga om pensionslösning.

1 gillning

Jo men 11% uppräkning i år och knappt 6% nästa år är åtminstone lite plåster på såren med 0-2% uppräkning i drygt ett decennium. Inte bra men mindre dåligt för oss med fribrev :joy:

Den som kan sitta kvar med ITP2 till minst 62 år och 1 månad (när kollektiv slutbetalning kickar in) är utan tvekan vinnarna.

De får en pension som % av slutlönen samt inflationsjustering och är helt oberoende av börsutveckling, vilket är en stor trygghet.

Jo det kan man göra. Man ska också lusläsa kontraktet för även bolag med ITP2 lägger ibland ”av misstag” bara in ITP1.

Skriver man under det så har man frånskrivigt sig rätten till ITP2. Hände mig men jag upptäckte ”felet” så de fick korrigera det.

Så även storbolag med ITP2 försöker sig på rövare :joy:

1 gillning

Ja, man undrar ju hur de har resonerat när de kom fram till att det var rimligt att ITP2 fribrev bara ska öka med inflationen? Hur ser det ekonomiska resonemanget och kalkylerna för det ut? Rimligare vore ju typ “X% avkastning från placeringar + inflation” tycker man.

Vem är det egentligen som har bestämt att ITP2 fribrev ska hanteras på det här sättet undrar man? Collectum, PTK, …? Har det “godkänts” av berörda fackförbund? Kan ju slå väldigt hårt mot många av deras medlemmar. Undrar om de riktigt förstått konsekvenserna av det hela.

1 gillning

Det är ju ett gammalt avtal från den tiden när man kanske inte hoppade runt så mycket. Det är till 100% godkänt av alla parter. Sen var det väl ingen som DÅ trodde att det skulle ersättas med ett nytt system och att ITP2 skulle bli så pass ovanligt som det är idag. Det är ju lite på utdöende mht aktiva inbetalningar. De yngsta år ju idag 45 år för att omfattas av ITP2.

Det är väl så livet är. Man gör saker, fattar beslut och byter jobb så får det konsekvenser. Bara att gå vidare.

Jag hade inte fattat ett annat beslut idag om jag varit 40-45 år. Visst 15 år eller så i ITP2 fribrev är ingen höjdare men å andra sidan så ska ju inte pensionen styra ens beslut hela livet.

Däremot om jag idag hade suttit med en pågående ITP2 säg vid 55-60 års ålder så hade jag aldrig bytt jobb till en arbetsgivare utan ITP2. Då hade jag nog valt jobb utifrån den skaran av bolag som fortfarande erbjuder det. Och sett till att anställningskontraktet var rätt utformat.

2 gillningar