Har tagit tag i tjänstepensionen i år. Bl a flyttat från traditionell försäkring ITP2 till fondförsäkring. Valde till att börja med Swedbank och entrélösningen.
Att ta reda på totala kostnaden för förvaltningen har tagit mig enorm tid, flertalet samtal/mail med deras kundtjänst med motstridiga svar. Ett säkert sätt att skaffa sig högt blodtryck med andra ord.
Swedbank skyltar i produktdatabladet och på Collectums hemsida med att ”avgiften för entréfonden är 0,17 procent oavsett ålder”.
Det de inte nämner annat än efter grävande i appens informationsdjungel och många mail- och telefonkontakter är att det tillkommer 0,09% i ”transaktionskostnader”.
Vidare anges att: ”Dessa kostnader är inte kända i förväg och kan variera över tiden” Har att göra med hur mycket köp/sälj fondförvaltarna ägnar sig åt under året. 0,09% baseras på föregående förvaltningsår.
Totala kostnaden är alltså 0,26% (0,17+0,09), dvs ca 50% högre än den kostnad de synliggör mest tydligt.
En intressant ytterligare iakttagelse är att Swedbank listar totalt 9 (!) olika avgifter och kostnader som kan belasta innehavaren.
Några reflektioner och frågor till er som kan mer om denna djungel än jag:
Hur kan branschen få ”felskylta” sina verkliga kostnader så gravt att det skiljer uppåt 50% till Swedbanks fördel i detta fall?
Är själv konsult och hade varit utan uppdrag sen många år om jag betett mig lika illa.
Hur kan Swedbank få hålla sig med närmare ett dussin olika begrepp för kostnader/avgifter?
Föreställ dig samma logik när du handlar en kasse mat: Tillkommande avgifter för att gå in i butik, för nyttjande av bemannad kassa, upplockning på hylla, etc. Allt varierande på ett oförutsägbart sätt. Slutligt pris på matkassen får du efter några månader när handlaren gjort sitt bokslut. Där vill man handla eller hur?
Jag funderar på att byta till annan upphandlad aktör inom fondförsäkringar i ITP2. Är det samma otydlighet avseende avgifter/kostnader där?
SPP gör likadant, men är snäppet värre. Tycks vara praxis för de stora bolagen. Något sätt måste de ju få in pengar att underhålla den stora kostymen de har och alla meningslösa möten och stora kontorsbyggnader. Det som bara hade en avgift på runt 0.4% per år visade sig ändå kosta strax över 1.5% i praktiken hos dem.
Har inte längre tillgång till alla siffror, för jag flyttade ifrån dem så fort det bara gick. Men det var väl tre olika sidor som avgifterna stod på, men ingen av sidorna stod alla uppgifter samtidigt på. Inte ens i årsbeskedet stod alla avgifter samlat (!) utan man får pussla ihop för att få fram sin totala kostnader inklusive fasta och rörliga kapitalavgifter, insättningsavgifter, fondavgifter, transaktionskostnader, osv.
Bra vore ett standardiserat värde att räkna, typ exempelvis det s.k. Normanbeloppet, och tvinga alla att uppge detta.
Får anta att det är samma elände i alla upphandlade bolag. Har tagit upp detta med Collectum som slår ifrån sig. De ”bara tar emot” de uppgifter som bolagen anger.
Ibland undrar jag över de bankbyråkrater och jurister som ägnar sina dar åt att gömma undan uppgifter och krångla till det för sina kunder i ett enda syfte () - hur funkar det med yrkesstoltheten där?
Bara så bedrövligt att det ska behövas ”granskningar” av media när det handlar om förvaltning av de pensionspengar vi har jobbat ihop.
I min värld borde fack och arbetsgivare ha förhandlat fram betydligt enklare lösningar än de vi ser idag inom tjänstepensionerna.
Men det är som det brukar vara; beställarna saknar tillräcklig kompetens och utförarna får därmed alltför stort spelrum att kollra bort oss som tar den egentliga ”smällen” av dessa systemfel.
Dessvärre är det ju en traditionell försäkring som är ickevalet hos Alecta. Ett oerhört defensivt alternativ för någon som är i början av sin karriär och har decennier till pension.
Jämför gärna med premiepensionens ickeval som är AP7 Såfa med 100% aktier till 55 års ålder. Dessutom har Såfa en hävstång på aktiedelen som idag uppgår till maximalt 25 procent.
Avgifterna är ju lika låga som hos Alecta.
SNS kom med en bra rapport om allt detta 2018, jag delar deras slutsatser till fullo.