Cervenka om Alecta, Heimstaden och tjĂ€nstepensioner đŸ˜±

Man slutar inte förvÄnas. Helt sjukt! :scream:

2 gillningar

DĂ„ infinner ju sig frĂ„gan: Är det lĂ€ge att byta frĂ„n Alecta till nĂ„got annat företag för sina ITP1 placeringar? Eller Ă€r skadan redan skedd och inprisad i placeringarna dĂ€r?

Vilken icke-nyhet. Cervenka passar dÀremot Aftonbladet utmÀrkt. MÄnga superlativ men ingen substans.

2 gillningar

Haha och sjÀlv sitter jag i ett hyresradhus frÄn just Heimstaden :joy:

2 gillningar

Samma fundering som dig. Som jag förstĂ„r det har Alecta störst andel aktier och Ă€garna kĂ€nns ju bra. Kan ju lika gĂ€rna bli ur askan in i elden om man byter
? SĂ„ jag förstĂ„r inte riktigt vad Cervenka Ă€r ute efter med artikeln?

1 gillning

Kan du redogöra för hur det svenska tjÀnstepensionssystemet fungerar? Om ja, borde du fridlysas.

Kunde inte ha sagt det bÀttre sjÀlv :joy:

Sen Ă€r det ju lite gamla nyheter och typiskt sĂ„dant som Ă€lts ”after the fact”.

TyvÀrr Àr det ovanligt att ekonomijournalister hÀnger ut problemen före det hÀnt, sÄ att nÄgon skulle kunna göra nÄgot.

Men det var vÀl svÄrt att fÄ klick nÀr samma personer som nu Àr busar var hjÀltar :man_shrugging: (lÀtt uppgiven)

3 gillningar

Jag kÀnde inte till korsÀgandet. Men det Àr ju iof för att jag spelar catchup pÄ hela kollektivavtalsbiten och tjÀnstepensionsbitarna.

Upplever mer och mer att jag blir frustrerad över att folk inte vĂ€rderar andras pengar högre. UngefĂ€r som ap7 gör lite konstiga saker frĂ„n tid till annat. Tror att det Ă€r mycket psykologi att fĂ„ tillhöra den fina gruppen mĂ€nniskor
 :see_no_evil:

1 gillning

Hela svenska fastighetssektorn Àr vÀl ett enda garnnysta av korsÀgande. Börjar vÀl lösas upp efterhand som dominobrickorna faller.

KorsĂ€gandet pĂ„ fastigheter lĂ€r ocksĂ„ vara en orsak till att utlĂ€ndska investerare hĂ„ller sig borta frĂ„n svenska börsen (spĂ€tt pĂ„ SEK försvagning) 
. SvĂ„rt klura ut vad som hĂ€nder om ena eller andra bolaget faller. Som jag förstĂ„tt det.

Eller du menade ÀgarförhÄllanden bakom försÀkringsbolagen? :thinking:

Bytte tidigare iÄr till Folksam, som ocksÄ verkar ha lagt nÄgra Àgg i den korgen

1 gillning

BÄde och
 :see_no_evil:

1 gillning

Mycket kÀnslor och patos men lite substans. Anklagar SN för att vara maffia för att vara inblandad i kollektivavtal. NÀmner facken i samma mening men gör inte samma koppling. Glömmer bort att det Àr MBL och lagstiftningen som gör kollektivavtalen tvingande för icke anslutna anstÀllda.

Kan vi börja analysera Riksbanken lika kritiskt som Aftonbladet analyserar Alecta?

Att man kan ha a-aktier som sÀkrar röstrÀtt Àr bekant men motsvarande upplÀgg som sÀkrar utdelning verkar regelrÀtt konstigt.

Preferensaktier. Innan man köper ett företag sÄ behöver man kolla upp ifall det finns preferensaktier. Det verkar inte Alecta ha tagit tillrÀckligt hÀnsyn till innan köpet av aktier i Heimstaden.

Preferensaktier innebĂ€r i normalfallet ingen garanterad utdelning men jag antar att det finns en ”helhetskonstruktion” hĂ€r som möjliggör det.

Oavsett om det kommer visa sig att att personer inom Alecta har agerat brottsligt och/eller oansvarigt eller ej, sÄ reser det ju intressanta frÄgestÀllningar:

Bara tanken pÄ att en eller ett fÄtal personer i en organisation som förvaltar sÄ hÀr enorma mÀngder pensionskapital kan slarva bort flera miljarder Àr ju hÄrresande. Varför finns inga kontrollmekanismer?

Spelar egentligen ingen roll vad utredningarna kommer visa, utan jag antar att det Àr för sent att ÄterstÀlla i efterhand ÀndÄ. Det kapital som Àr bortslarvat lÀr ju inte kunna Äterföras till pensionsinvesteringarna.

Som nyckelperson pÄ Alecta (eller liknande förvaltare) kan man alltsÄ medvetet fatta dÄliga beslut som gynnar andra personer och indirekt föra över flera miljarder i kapital till dem. I vÀrsta fall fÄr man göra nÄgra Är pÄ kÄken. Sen kan man fÄ en kickback pÄ nÄgra hundra miljoner efter det. Ganska bra Ärslön.

1 gillning