Alectas exponering mot svenska kronan ökar – nu över 90 procent

Alecta, som är förhandsvalet för privatanställda tjänstemän, förvaltar tjänstepensioner för ungefär 2,6 miljoner svenskar. För att minska risken sprids tillgångarna över olika tillgångsslag och geografiska regioner. Enligt Alectas Års- och hållbarhetsredovisning 2022 använder Alecta finansiella kontrakt för att öka sin exponering mot svenska kronan.

Vid årsskiftet 2021/2022 hade Alecta en exponering mot andra valutor på 18,5 %. Men till årsskiftet 2022/2023 minskade denna markant till 8,9 %. Det innebär att Alectas exponering mot svenska kronan nu ligger på extremt höga 91,1 %.

De valutor som Alecta valt bort har hittills under året stigit mellan 5-11 % mot svenska kronan, så det är betydande värden Alectas sparare gått miste om. Troligen större värden än vad Alecta förlorade i de amerikanska bankkrascherna.

Det skulle vara intressant att veta om det finns något specifikt skäl bakom denna förändring. Valde Alecta att spekulera på en förstärkning av kronan under året? Eller har de kanske ändrat sin kapitalförvaltningspolicy?

En ökad exponering mot svenska kronan leder vanligtvis till mer förutsägbarhet när det kommer till avkastning i svenska kronor, men detsamma gäller inte köpkraften. En stor exponering mot ett litet valutaområde ökar vanligtvis risken mätt i köpkraft. När svenska kronan faller i värde uppstår inflation då allt som importeras blir dyrare, men Alectas sparare får ingen kompensation för prisökningarna. Deras valutakurssäkrade besparingar står still när priserna stiger.

En traditionell pensionsförsäkring som Alecta bör vara ett tryggt alternativ, men det finns inget tryggt med att ha 91,1 % exponering mot en liten valuta.

5 gillningar

Som om det inte fanns skäl nog att byta från dessa skojare.

Jag skulle inte kalla dem skojare. Vore det inte för valutakurssäkringen skulle Alecta ha en av Sveriges bästa pensionslösningar, om man vill ha låg risk.

Tyvärr väljer de att valutakurssäkra merparten av sina utländska innehav, och de gör att risken ökar rejält, mätt i köpkraft. Om svenska kronan fortsätter tappa i värde kommer det slå hårt mot Alectas pensionssparare.

Jag tänker på det som hände i våras.

Berätta! Hur är Alecta ”skojare”?

1 gillning

Kände inte till detta, trots att jag har dom som del av min tjänstepension. Känns inte helt bra :pensive:

Man hade ju önskat att de körde lite mer på forskningen och lite mindre på vad de tror om framtiden. Men, över tid så kommer de ju få rätt ibland och det lär ju kompensera för de gånger de hade fel.

Det finns överens mellan ekonomer och RB att SEK är undervärderat just nu.
Den är kanske en spekulation som Alecta tror kommer förstärkas som de investerar mer i Svenska aktier? Alecta traditionellt vid ITP har haft högsta avkastning. Men från October 2023, SPP kommer bli valbart, så man kan bytta hos SPP. Flyttavgift är 0kr.

Alecta har alltid en hög andel valutasäkring, så kompensationen infaller endast om kronan stärks mot andra valutor. Uppförsbacken är tyvärr stor: för 10 år sedan handlades dollarn kring 6 kronor, euron kring 9 kronor och en schweizisk franc för 7 kronor. Nu är de 30-80 % dyrare.

2 gillningar

Finns det någon anledning att tro att de har rätt? Har de tjänat miljarder på tidigare valutaspekulationer eller så?

Varför skulle alla ekonomer och RB ljuga?

Att man har fel betyder inte nödvändigtvis att man ljuger.

5 gillningar

Jag tittade på tidigare årsredovisningar från Alecta och det tycks snarare handla om en återgång till tidigare års valutaexponering. Att de hade 18,5 % exponering mot större världsvalutor år 2022 var tydligen ovanligt högt.

Såvitt jag vet använder alla traditionella pensionsförsäkringar valutasäkring, även Kåpan aktieval. Det har kostat svenska pensionssparare åtskilliga miljarder i utebliven avkastning.

Kollapsen av de amerikanska bankerna har troligen en marginell inverkan på Alectas avkastning i jämförelse med de avsevärda förlusterna orsakade av deras valutasäkring. De har låst 91,1 % mot svenska kronan ett år när den fallit 10-20 % mot andra valutor. Ser man det på längre sikt är tyvärr effekten ännu större. Vi pratar troligen halverad pension, och frågan är om ens det räcker.

Även om det finns en chans att svenska kronan oväntat stärks och återhämtar decennier av kronkollaps, är det nog närmast ett önsketänkande.

1 gillning