Fick precis ett nyhetsbrev från Alecta där jag har delar av min tjänstepension i deras traditionella försäkring (ITP1).
De vill berätta att de nu gör förbättringar för att jag, och alla andra som har deras försäkring, ska få en ännu bättre och tryggare pension.
Sedan radar de upp ett gäng punkter som i korthet beskriver förbättringarna:
- Sänkt avgift och avgiftstak
- Ännu bättre dämpningsregel
- Mer stabil pensionsutbetalning
- Ändrad långsiktig målbild för bättre avkastning
- ändrad utbetalningstid för återbetalningsskydd vid uppskjutet uttag.
Förbättringarna (Alectas ordval, inte mitt) ska gälla från 1 Oktober 2023.
Sänkt avgift och avgiftstak
Avgift för att administrera pensionen sänks från 0,09% till 0,05% med maxtak på 40kr/månad. Tidigare 50kr/månad.Ännu bättre dämpningsregel
Tack vare en särskilt dämpningsregel så ska inte pensionen påverkas alltför mycket vid dåliga börsår. Tack vare den kan pensionen inte minskas med mer än 3% från ett år till ett annat. Tidigare var det 5%. Detta gäller de som har en utbetalning livet ut och har placeringsinriktningen med 40% aktier under utbetalningstiden.Mer stabil pensionsutbetalning
De kommer att justera prognosräntan varje månad för att jämna ut svängningarna som en skiftande marknad kan få på pensionskapitalet. Det ska göra att utbetalningarna ska bli mer stabilaÄndrad långsiktig målbild för bättre avkastning
Andelen alternativa investeringar (fastigheter, infrastruktur, övriga tillgångar) höjs med 10%. Andelen räntor minskar med 10%. 40% ska vara i aktier när utbetalningen startar, dock senast vid 66 år (tidigare 65år).Ändrad utbetalningstid för återbetalningsskydd
Det införs ändringar av återbetalningsskyddet för de som tar ut ålderspension livet ut med start vid 67 år eller senare. Det innebär att ålderspensionen och återbetalningsskyddet blir högre men också att återbetalningsskyddet som längst kan gälla/betalas ut tills dess att du fyller/skulle fyllt 87 år. Det gäller oavsett vid vilken ålder efter 67 år som utbetalningen påbörjats.Hållbara i allt vi gör
Övergripande målsättning att portföljen ska vara klimatneutral år 2050.
Några egna tankar kring detta är att sänkt avgift är såklart positivt. Dock ganska besviken på att de sänker andelen räntor till förmån för alternativa investeringar istället för att öka andelen aktier. De nämner inget om vilken investeringsstrategi de har på sin aktieportfölj men man får väl anta att den fortfarande kommer förvaltas aktivt istället för en passiv indexstrategi tyvärr.
Jag tycker även fortfarande att det är oerhört synd att man inte välja fondförsäkring till 100% inom ITP1… Vi är låsta till att fördela 50% i dessa olika traditionella försäkringar. Jag tycker detta valet av vilken trad man ska välja är bland det svåraste inom pensionsdjungeln. Jag gillar egentligen ingen av de alternativ som finns.
Tankar och kommentarer från er andra? Jag antar att det är många som har hela eller delar av sin tjänstepension inom ITP1.