Allokering inför FIRE/Pension enligt Vanguard (OBS nörderi)

Förstår hur du tänker och att trad kan kännas skönt. Jag har haft liknande tankar men slagit bort dem eftersom det är svårt att hitta bra Trad, som egentligen inte är säkrare utan man bara delar risken kollektivt.

Skandia är No Go i nuläget. Se inlägg nedan från @BroncoKid på samma ämne. Hela tråden kan vara intressant.

Du kan såklart försöka hitta en vettig trad hos andra bolag genom att kontakta dem och ta reda på de viktiga parametrarna enligt inlägget ovan. Kolla tex på konsumenternas - länk nedan - för att screena ev intressanta bolag att undersöka vidare

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/sparande--pension/eget-sparande/jamfor-kapitalforsakringar/

Själv har jag landat i att göra egna portföljer for TJP med en vettig aktieandel enligt Vanguard (global/Sverige index) och härma så gott det går räntedelen enligt Vanguard.

• Aktiefonder brukar man kunna hitta vettiga hos de flesta där man har TJP. Brukar åtminstone alltid finnas någon aktieindexfond med under 0.4% i avgift.
  • Räntefonder är lite svårare eftersom ofta smalt utbud men jag tänker att jag kan lära mig från denna studien och härma Vanguard och får en vettig räntedel med det som finns tillgängligt geno att titta på kreditvalitet och duration.

Ska försöka få till den förenklade varianten med vanligt tillgängliga räntefonder nu här i veckan :slight_smile:

2 gillningar