Allokering inför FIRE/Pension enligt Vanguard (OBS nörderi)

Del 3 Analys av Vanguard TRF räntedel mht innehav, duration och kreditkvalitet över tid

Nedan är tabellerna över hur Vanguards räntedel ser ut m.h.t. de (i min mening) 2 viktigaste parametrarna

• Kredit kvalitet som ett mått på hur mycket/lite riskabel låntagaren är. Riktigt bra kvalitet är ratade som AAA-A. Mellan risk (också kallat investment grade) är BBB rating. Under detta finns High Yield räntor med rating från BB-B och därunder CCC-C.

• Duration (år) som ett mått på ränterisken. Längre duration innebär att obligationsfonden går ner när räntan går upp och vise versa. Ca 1% ändring på fonden per år av duration.

Vanguard TRF använder 3 underliggande Vanguard räntefonder för att skapa ränteportföljen

• VTAPX för TIPS (realräntor)
  • VTBIX för amerikanska obligationer
  • VTILX för internationella olbligationer
  • Cash finns också i deras graf och det behandlar jag som cash (även om man kanske själv väljer en kort räntefond för tex TJP)

Man får alltså titta på innehaven i dessa respektive 3 fonder (+ cash) och sedan vikta ihop det enligt hur de sätter ihop räntedelen vid olika åldrar. Innehaven per fond ändrar sig med ålder där jag tar de 4 nyckelåren styrt av hur långt man har till Pension/FIRE

Slutsatser

• Vanguard satsar på mycket hög kredit kvalitet, tvärs åren är det cirka 85% AAA-A och bara runt 15% BBB. Nästan ingen High Yield eller o-ratad alls vilket jag tycker är intressant. Tydligen vill de inte ta för hög risk m.h.t. att låntagare går i konkurs.

• Durationen går från knappt 7 år med 25+ år kvar till pension/FIRE ner till drygt 5 år långt in i pension/FIRE. Alltså tar de vad jag skulle kalla balanserad ränterisk. Också intressant. Dels för att det faktiskt inte skiljer så mycket över årtiondena, något kortare bara ju äldre man blir men inte så mycket som jag nog trodde. Dels att det inte är tal om extremt långa räntor som 20+ år ens i unga år.

Jag måste säga att jag gillar det rätt mycket. Tar mer ränterisk (högre duration) än konkursrisk (hög kreditkvalitet). Tanken är kanske att ränterisken alltid kan återhämta sig då räntan går ner, medan om en låntagare går i konkurs så lär man få en rätt rejäl “hair cut” på summan som väl utbetalas. Även om obligationsägare står före i kön än aktieägare - finns det bara lite/inga pengar så hjälper ju det inte.

Blir spännande att försöka översätta detta till vår svenska situation med våra vettigt tillgängliga fonder. Återkommer senare :slight_smile:

4 gillningar

Del 4 Översättning till svenska räntefonder (komma nära Vanguards allokering)

Nu har jag klurat lite på detta. Försökt göra det så enkelt och billigt (vettiga / bra fondavgifter) men också så nära Vanguard som möjligt med samma inriktning. Hittat att man klarar sig med 3-5 fonder och kan komma hyfsat nära.

• Swedbank Realränta för att fånga in deras andel i detta tillgångsslaget. Har de tex. 10% realräntor så blir det 10% av denna fonden

• AMF Mix för att fånga in utländska räntor. Denna är 75% utländska statspapper så om det tex ska vara 15% utländska innehav enligt Vanguard så blir det (15%/75%=) 20% av AMF Mix. Omsatt till Sverige så tänker jag att vi bör ha 75% Sverige och 25% internationellt, precis som Vanguard då för USA rekommenderar 75% USA och 25% internationellt. Detta är såklart en tolkningsfråga men så har jag översatt det till Svenska förhållanden.

• AMF Lång för att kunna öka på innehav av BBB kvalitet eftersom denna fond innehåller nästan 30% just BBB.

• AMF Kort för att fånga in cash delen som Vanguard har med. Såklart om man kör på ISK/KF och kan hålla det på sparkonto så är det kanske ett bättre alternativ. Men med här för att ha med det i simuleringen om man inte kan ha den delen på sparkonto (tex TJP)

• Captor Iris som är den dyra i sammanhanget (0.74% vilket är mycket för en räntefond) men den krävs för att skrämma upp durationen i nivå med Vanguard.

Realränte och AMF Mix delen blir låsta av hur Vanguard portföljen ser ut på Realräntor och Utländska innehav, sen simulerar jag med olika fördelning på AMF Lång och Captor för att hamna nära i både duration och kreditkvalitet. För att inte stöka till det för mycket så håller jag mig i möjligaste mån också till 5%delar.

25+ år före Pension (10% räntedel), tyvärr kunde inte hålla mig till 5%are så blir väl knökig, men förenklas i nästa avsnitt. När nästan samma duration (10% kortare) och nästan samma BBB andel. Ingen orkar nog dela upp så i detalj :slight_smile:

7 år före Pension (40% räntedel)

Vid Pension (50% räntedel)

7 år efter pension och därefter (70% räntedel)

Slutsats:

• Man kan hamna rätt nära Vanguards duration (ca 10% kortare) och inom 1-3% av kreditkvalitet (AAA-A vs. BBB).
  • Problemet är kanske att Captor Iris inte finns på så många plattformar för tex TJP. I nästa steg förenkling så tänker jag använda vanligare fonder men kompromissa mer på passningen till Vanguard samt för att få ner avgiften.

Del 5 Översättning till svenska räntefonder - förenkling, förbilliga och med mest vanliga fonder

Kommande

Del 6 (Kanske) XLS baserad modell för fonderna i Del 5

Kanske kommande

6 gillningar

Väntar med spänning på del 5 och dina förenklingar…

Vad räknar du med i räntedelen för detta resonemang (tex pension mm)?

1 gillning

Bra fråga. Jag tänker ffa för pensionskonto men även att ”efter 7 år i pension” 30/70 aktier/räntor kan agera som ett ”vet inte tidshorisont” konservativt alternativ. Det kan såklart 50/50 altnernativet också vara där man ffa kan få en bild på vad räntedelen är vettigt att satsa i (om man tex inte har Lysa utan kör egen portfölj). Så det kan tjäna flera syften :slight_smile:

Ok, du får ursäkta om jag är lite trög, även om jag är intresserad.

Menar du att ditt resonemang i denna tråd endast gäller allokering inom tjänste-, inkomst-, och premiepension? Eget privat spande i aktier/räntor är undantagna här?

I huvudsak för TJP eftersom det mest handlar om hur portföljen kan/bör ändras över tid närmare pension.

Men man kan såklart använda 50/50 eller 30/70 portfölj mht ränteallokering för en ”vet inte” portfölj.

Alltså, aktiedelen är ju lätt (globalnindexfond och lite Sverige) medan det är räntedelen jag har kämpat med. Så det är den som är i fokus här. Typ vilka räntefonder ska jag välja beroende på år till pension eller annan portfölj med viss sparhorisont

Är du med? :slight_smile:

Tack, då förstår även jag hur tråden ska läsas.

Jag är ganska aktietung i TJP. :+1:

2 gillningar

Tack! Har funderat länge på detta och inte tidigare hittat någon bra sammanställning. Tar ut pension nu och har ett par tjp som jag ska börja ta ut om några år. Det alternativ som jag övervägt är att flytta till traditionell förvaltning för att få ner risken, ligger kvar 100% aktiefond fortfarande och vill få ner risken. Skandia erbjuder garanti på 70 % av insatt belopp och en årlig avgift på knappt 0,6% per år, antar att andra bolag har liknande erbjudanden men det har jag inte kollat. Med din sammanställning går det att pressa den årliga avgiften rejält.

1 gillning

Förstår hur du tänker och att trad kan kännas skönt. Jag har haft liknande tankar men slagit bort dem eftersom det är svårt att hitta bra Trad, som egentligen inte är säkrare utan man bara delar risken kollektivt.

Skandia är No Go i nuläget. Se inlägg nedan från @BroncoKid på samma ämne. Hela tråden kan vara intressant.

Du kan såklart försöka hitta en vettig trad hos andra bolag genom att kontakta dem och ta reda på de viktiga parametrarna enligt inlägget ovan. Kolla tex på konsumenternas - länk nedan - för att screena ev intressanta bolag att undersöka vidare

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/sparande--pension/eget-sparande/jamfor-kapitalforsakringar/

Själv har jag landat i att göra egna portföljer for TJP med en vettig aktieandel enligt Vanguard (global/Sverige index) och härma så gott det går räntedelen enligt Vanguard.

• Aktiefonder brukar man kunna hitta vettiga hos de flesta där man har TJP. Brukar åtminstone alltid finnas någon aktieindexfond med under 0.4% i avgift.
  • Räntefonder är lite svårare eftersom ofta smalt utbud men jag tänker att jag kan lära mig från denna studien och härma Vanguard och får en vettig räntedel med det som finns tillgängligt geno att titta på kreditvalitet och duration.

Ska försöka få till den förenklade varianten med vanligt tillgängliga räntefonder nu här i veckan :slight_smile:

2 gillningar

Toppen! Stort tack! Just denna TJP har jag sedan många år flyttat till Avanza så det borde kunna gå att hitta lämpliga räntefonder. Gick i pension vi 61 år och tar ut den delen som ligger i Trad hos Skandia. Har kvar ITP-delen hos SPPs entrelösning och den tänker jag får ligga som den gör. Både SPP och TJP hos Avanza är tänkt att börja utbetalas om 3-4 år. Har med hjälp av https://www.koen.se/ gjort en plan för uttag. Fick tips om dem i detta forum och det fungerade fint, särskilt jämfört med MaxM som jag uppfattade som synnerligen egoistiska och rent av oseriösa.

1 gillning

Om man har en tilltro till aktiemarknaden 12-18 månader framåt och samtidigt sneglar på Trad i ett långsiktigt perspektiv så har man nu chansen att tillgodogöra sig den eventuella återhämtningen 2 gånger.
Först försöka imitera Skandias 60/40-portfölj i sin egen fondförvaltning och se sitt kapital utvecklas parallellt med Skandias.
När sedan Skandias konsolideringsgrad återhämtat sig och återbäringsräntan på nytt börjar höjas är det eventuellt läge att kliva in i trad och då i teorin få ta del av ”samma” avkastning på nytt…

Skandia-Trad i likhet med de flesta traditionella livbolag delar ju ut avkastningen utjämnat och i efterhand. (AMF och LF-Garantiförvaltning undantagna. Obs - LF Trad är stängd sedan 2011)

2 gillningar

Ja däri ligger skillnaden mellan oberoende rådgivare som tar betalt på faktura och rådgivare som vill ha en andel av ens kapital varje år :slight_smile:

Just mht räntedelen som hittills här på RT varit ”sparkonto med ränta” eller LYSA så vill jag försöka få koll på rimlig fördelning inom räntor och fonder genom att snegla på hur Vanguard lägger upp det.

Vill man sen hoppa in i Trad när det ser bättre ut för dem mht konsolideringsgrad så kan man ju göra det. Själv håller jag mig till att bara behålla den LF gamla Trad som jag haft sedan länge :slight_smile: men man ska aldrig säga aldrig

1 gillning

Det är kul med nörderi men här är ändå en länk till en utmärkt intervju som handlar om de stora och viktiga penseldragen när man planerar för hur man ska investera och använda sin förmögenhet efter arbetslivet:

Tharp talar om amerikanska förhållanden men det mesta kan appliceras på FIRE eller pension i Sverige. Bland annat tar han upp ett nytt och intressant sätt att se på risk och Monte Carlo-simuleringar. Det finns också kloka ord om att det krävs en strategi som kan anpassa sig över tid, att 60/40-portföljen fortfarande står sig väl och att man inte ska bli förblindad av detaljerad skatteplanering.

Absolut men denna tråden handlar bara om räntefonder och vilka man kan välja för att härma Vanguard.

Ganska smalt men djupt med andra ord :slight_smile:

Om det bara handlar om räntefonder som efterliknar Vanguard så kanske man skulle byta ut rubriken “Allokering inför FIRE/Pension”? Jag postade länken eftersom det är en de bästa diskusioner jag hört om just allokering inför FIRE/Pension.

1 gillning

Samt allokering aktier / räntor över tid enligt Vanguards Target Retirement Funds … så jag tycker rubriken är ok.

Kolla första inlägget :slight_smile:

Sorry, försöker hålla ämnet rätt nära detta för att annars flippar oftast sådana ämnen ut i en massa andra angränsande ämnen.

Jag lägger till Vanguard i rubriken :slight_smile: vid närmare eftertanke :+1:

1 gillning

Del 5 Översättning till svenska räntefonder - förenkling, förbilliga och med mest vanliga fonder

Ambitionen var att försöka hålla mig till 1-3 fonder i det olika perioderna, få ner kostnaden till under 0.2% (avgiften påverkar avkastningen ännu mer på räntedelen än aktiedelen pga lägre avkastning förväntad från räntor) och samtidigt försöka använda fonder som är så vanliga som möjligt tvärs plattformar/banker/försäkringsbolag. Tyvärr får Captor Iris stryka på foten p.g.a. det sista då den nog för de allra flest finns tillgänglig bara på Avanza och Nordnet.

Vanligaste, billigaste och mest tillgängliga fonderna är enligt mig

• AMF Räntefond Mix
  • AMF Räntefond Lång
  • Storebrand Obligation

Realräntefond fick stryka på foten dels pga högre avgift, samt dels att duration och kreditkvalitet är väldigt lik Storebrand Obligation (som är billigare). En prioriterings fråga.

Tyvärr har jag själv begåvats med (ej flyttbara) TJP konton där jag inte har tillgång till alla tre, men jag kan åtminstone fokusera innehaven till de andra eller hitta en liknande fond tänker jag. Sånt är livet.

25+ år till Pension (10% räntedel)

Här blir allt annat än 1 fond löjligt. Efter lite funderande landade jag i AMF Räntefond Mix som bästa valet. Kredit kvalitén ligger väldigt nära Vanguard (15% BBB). Den har bra riskspridning med internationella innehav (valuta säkrade i SEK).

Durationen blir bra mycket kortare i nuläget med knappt 4 år mot 7 år hos Vanguard men AMF Mix har ett rätt fritt mandat att öka durationen. Deras gränser är 2-12 år. Alltså kan förvaltarna öka durationen så det blir bra mycket närmare Vanguard om de ser det som en fördel för avkastningen.

De kan även gå över durationen i Vanguard , alltså över 7 år, men det känns OK för en period med 25+ år till Pension. Det finns ju tid att återhämta sig om fonden någon gång under perioden skulle tappa mycket i värde pga ränteuppgång. Som vi tex. haft 2022.

image

7 år före pension (40% räntedel)

image

Vid pension (50% räntedel)

image

7 år efter pension (70% räntedel)

image

Grafisk representation

image

Slutsatser

• Avgiften går ned med runt 50% till 0.13-0.17% i de olika faserna genom att ta bort Captor Iris och Realräntor. En förenkling.
  • Kredit kvalitén är relativt enkel att matcha och ligger nära Vanguards profil
  • Durationen får stryka lite på foten speciellt långt före pension (ca 4 år mot Vanguard knappt 7 år) medan det närmar sig Vanguards ca 5 år när räntedelen blir väldigt stor, vilket känns OK. Som sagt ovan så kan dock AMF Mix öka durationen rejält i framtiden från dagens knappt 4 år inom spannet 2-12 år.

Om man vill förenkla ytterligare för de tre senare faserna (7 år före Pension, vid Pension och 7 år efter Pension) så skulle man lätt kunna ta 1/3del var i Storebrand Obligation, AMF Mix och AMF Lång. Det gör det enklare att komma ihåg och uppdatera sin fördelning över tid. Skillnaden blir nästan ingenting i duration och mycket marginellt mer BBB exponering pga något högre andel AMF Lång. Nackdelen är att man inte får snygga steg i hela procent utan får avrunda mellan de olika fonderna för att hantera decimal procenten som uppstår med 1/3del. Om man vill :slight_smile:

Om man vill ytterligare monsterförenkla och bara ha en enda räntefond så tycker jag AMF Mix är den bästa. Tex. för mindre TJP slattar där man inte vill lägga för mycket tid.

Del 6 (Kanske) XLS baserad modell för fonderna i Del 5

Kanske kommande

6 gillningar

Tackar för det @JFB då jag var intresserad av de 2-3 värdefulla meningar :partying_face::+1: . Riktigt bra sammanfattning :pray:

2 gillningar

Så är det. För att komma fram till det enkla så blir det först en massa kringelikrok. Hoppas det är något för alla i det ovan - enkelt eller avancerat - tanken var att det skulle kunna funka för olika personligheter och för olika situationer.

PS: Tro det eller ej, jag har själv en del TJP konto med enbart AMF Mix. Små slattar eller där jag inte har tillgång till de andra. Känns bra! Även för mig :joy:

3 gillningar