Med den rätt stora nackdelen att alla de EFTerna har valutaexponering vilken man (väl?) vill undvika för att inte valutavolatilitet ska äta upp avkastningen. Så har jag åtminstone förstått det.
Hade varit intressant om du även tog med
- AMF Lång (70% statspapper / garanterat av stat, 30% företagspapper)
- Storebrand Obligation (i princip statspapper / garanterade av stat)
Som ju tillsammans med AMF Mix är de som en del av oss snöat in på och är åtminstone mina go to fonder.
Även om de inte är ”rena” pusselbitar så har de åtminstone låg avgift under 0,2%, vilket bör vara en fördel och sedan ”bara” komplettera med dyrare ”rena” fonder för att få ”rätt” på olika parametrar (tex duration).
Du skulle även kunna titta på tråden nedan - inlägget jag länkar till med slutsatsen (mer komplexa portföljer är högre upp i tråden) - där jag försökte analysera Vanguard TRF som jag har högt förtroende för. Hur de lägger upp räntedelen och försökte översätta till svenska förhållanden och göra det så enkelt som möjligt utan att brukar för mycket våld på det hela (i min mening åtminstone). Slutsatsen nedan
Om man vill förenkla ytterligare för de tre senare faserna (7 år före Pension, vid Pension och 7 år efter Pension) så skulle man lätt kunna ta 1/3del var i Storebrand Obligation, AMF Mix och AMF Lång.
Om man vill ytterligare monsterförenkla och bara ha en enda räntefond så tycker jag AMF Mix är den bästa. Tex. för mindre TJP slattar där man inte vill lägga för mycket tid.
Om du tycker det är intressant ![]()