Jag ska placera ett större engångsbelopp i en kapitalförsäkring hos Skandia och vill ha råd kring vilken lösning som är mest lämplig utifrån min situation.
Min prioritet är trygghet och stabil utveckling snarare än maximal avkastning. Pengarna kommer att tas ut med tio procent per år under en tioårsperiod och en större del av varje uttag kommer sedan att återinvesteras i antingen Lysa eller globala indexfonder på mitt ISK där mitt övriga sparande ligger.
Det jag funderar mest på är skillnaden mellan Skandias traditionella förvaltning (Skandia Liv) och att själv bygga en portfölj med till exempel en 60/40-fördelning i globala index- och räntefonder. Den traditionella förvaltningen känns tryggare med garanti och utjämnad avkastning men avgifterna är högre. En 60/40-portfölj har lägre kostnader men också mer svängningar vilket kan bli problem vid löpande uttag.
Är den högre avgiften i Skandia Liv motiverad med tanke på min uttagsplan och återinvesteringarna eller är det bättre att hålla avgifterna nere och acceptera lite högre risk? Jag tar gärna emot erfarenheter och synpunkter från er som gjort liknande val eller har koll på hur de här alternativen brukar fungera under utbetalningsfasen.
I så fall är Skandias Traditionella Förvaltning något för dig.
Nu är jag inte uppsjungen på Skandias Trad fullt ut vad gäller Garantin men gissar att den ligger på 80%, en garanti som vanligtvis sällan/aldrig kommer i anspråk men som givetvis är en trygghet.
Sedan kommer vi till något av det viktigaste utifrån ditt perspektiv, nämligen konsolideringsgraden för hela Tradkollektivet som enligt den senaste uppgiften på Skandias hemsida ligger på 106%, dvs det finns ett överskott på 6% som ännu inte är utbetalt via den rörliga återbäringsräntan (just nu 5%), ett överskott som du inte bidragit till men som du omedelbart får ta del av i samband med din eventuella placering. Dessa 6% blir ju också lite av en trygghet då konsolideringen påverkas vid en fallande marknad långt innan försäkringens värde eventuellt justeras ned.
Totalavkastningen har sedan 1 år tillbaka varit 4,9% samtidigt som återbäringsräntan till spararna legat på 5%, så något förenklat har Skandia naggat 0,1%-enheter av de uppbyggda reserverna under året.
Tack så mycket för att du tog dig tid att svara.
Det är samma spår som jag själv är inne på sett till trygghet och en stabil utveckling till rimlig kostnad.
Jag såg även att Skandia Link som är deras fondförvaltningstjänst där man kan välja fonder själv tar en årligt avgift på 0,65% av fondvärdet vilket gör att den går bort helt för mig.
Ska försäkringen vara direktutbetalande, dvs startar utbetalningarna i direkt anslutning till inbetalningen?
Jag har ett svagt minne av att försäkringstiden måste vara minst 15 år, men jag kan ha fel. Med försäkringstid menar man spartid + utbetalningstid = 15 år. Bäst att dubbelkolla så det passar din plan.
Hej. Är lite nyfiken ang hur du gjorde till slut. Är också intresserad av Skandias kapitalförsäkring men har haft dålig erfarenhet tidigare (dålig avkastning) men det var ingen garantidel i den iofs.
Passa på att också ställa frågan om vilken ”Prognosränta” Skandia använder sig av i samband med utbetalning.
Prognosräntan påverkar visserligen inte försäkringskapitalet utan är en beräkningsränta, men som avslöjar storleken på utbetalningarna. De första årens utbetalningar som du sedan ska återinvestera är ju också den del av ditt insatta kapital som ska exponeras längst tid mot aktiemarknaden i nästa steg i din plan.
Intressant att se hur Skandia räknar vid en direktutbetalande försäkring.
Om frågan var ställd till mig så har jag inte tagit något beslut än men just nu lutar det år att jag kommer att placera hela kapitalet i deras traditionella liv försäkring.
Om det är rätt val eller ej kommer ju framtiden få utvisa.