Kapitalförsäkring Skandia

Hej vänner!
Jag undrar om någon av er har erfarenheter/synpunkter på Kapitalförsäkring i Skandia? Funderar på om det är ett bra alternativ till pension. Är 58 år och tänkte starta nu. Stort tack på förhand! Lena F

Har ej erfarenhet av deras kapitalförsäkring tyvärr, men håller på att flytta bort min tjänstepension från Skandia till Avanza pga deras skalavgifter. Läs noggrant på om det tillkommer några skal eller administrationsavgifter utöver fondernas förvaltningsavgifter. Det säkra kortet är att alltid välja Avanza eller Nordnet så man slipper bli blåst på konfekten.

2 gillningar

Håller med om att alla bankerna utom Avanza och Nordnet tar ut avgifter, både som engångs och löpande procent på förvaltat kapital i kapitalförsäkringar så väl som tjänstepensioner. Jag håller just på att flytta min tjänstepension från Skandia, och även om man numera inte får ta ut mer än 600kr ”flyttavgift” kan de begära att man kostar på sig en stor hälsoundersökning med läkarunderskrift för att se om man får flytta. Deras kundtjänst förklarade att de har rätt att göra så om man har valt bort förmånstagare, för då tar man del av pengar från de som avlidit tidigt och inte hunnit ta ut sitt kapital. Om det skulle visa sig att min hälsa är dålig får jag inte flytta mitt kapital (för då kan de behålla mina pengar när jag har kolat, vilket de naturligtvis inte sade rakt ut i telefon).

Så långt bara som info till alla som läser tråden. Jag har kapitalförsäkring i mitt företag på Avanza och är jättenöjd. Där betalar man bara den årliga schablonskatten plus fondavgift (samma oavsett val av finansinstitut).

Får man fråga varför du vill ha kapitalförsäkring? Om det är ett schablonbeskattad sparande du är ute efter privat är det bättre med ISK just nu.

1 gillning

Jag har letat efter försäkringar där försäkringsmomentet besår i att man kan ta ut ett månatligt belopp livsvarigt utan att i förväg veta hur gammal man blir och där verkar Skandia Kapitallivförsäkring vara enda alternativet. Eftersom det är enda alternativet är det också ett ganska dyrt. Ett annat sätt att uppnå samma syfte är att spara på vanligt sätt och skjuta upp uttaget av allmän och eventuell tjänstepension några år och endast leva på sparkapitalet några år efter att man slutat jobba.
Om du inte är intresserad av livräntan är, som andra skrivit, ISK på Avanza (eller Nordnet) ett mycket bättre val. Om du inte vill ha jobbet med att själv lista ut hur pengarna skall placeras är Lysa ett billigt och bra val.

1 gillning

Som jag har uppfattat det så kan du med ISK hos Lysa sätta upp en utbetalningsplan, men den måste ju som sagt definieras.

Har tyvärr bara dåliga erfarenheter av Skandia och deras dyra sparprodukter.

1 gillning

Om du menar kapitalförsäkring i skandia liv. Så är det en mycket bra produkt. Om du vill vara passiv. Nöjer dig med 5-6%/år. Ha låg risk. Deras livbolaget har mig veterligen aldrig tagit tillbaka återbäring. Inte ens när börsen backat 50%.

Eftersom alternativet inte finns om du önskar ha låg risk. Räntefonder och liknande är inget val. Folksam har en liknande produkt med.

1 gillning

Skandia är väl inte det första bolaget jag valt rent spontant.

Beror nog på om det är egen fondförvaltning du vill ha (alltså välja egna fonder) eller om det är traditionell förvaltning (de gör det åt dig mot en avgift)

Jag tittade lite på deras KF med traditionell förvaltning för ett tag sedan. Krävdes minst 10 år före utbetalning och 0.8% i avgift vilket kändes mastigt.

Rekommenderar Konsumenterna som har en bra översikt där man kan läsa på och räkna vad som blir bäst för ens egen situation

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/sparande/jamfor-kapitalforsakringar/jamfor-kapitalforsakringar----sparande/

3 gillningar