Spara i Skandia Liv

Vad tror ni om Skandia Liv?
10% är i onoterade bolag:

" Kapitalförsäkring inom Skandia Liv – spara med garanti
Som gjord för ett sparande till pensionen eller de drömmar du har. Skandia Liv – Kapital­försäkring med traditionell förvaltning.

• Återbäringsränta: just nu 4 % (6,5 % i genomsnitt sett på de senaste 15 åren)
  • Avgift på 0,5 % per år när du tecknar själv på webben"

Spring åt andra hållet.
Sök de otal andra trådar på detta forum som förklarar varför. Höga avgifter och låg avkastning är väl deras signum.

1 gillning

0.5% per år står det att avgiften är, det låter väl ganska ok om det inte finns dolda avgifter?
Tänkte att de 10% i onoterade bolag lockar lite…

1 gillning

0.5% av kapitalet varje år + 0.03% i förvaltningsavgift är dyrt jämfört med vad man kan göra själv med aktie/ränte fonder.

Här kan du se vad Skandia sätter pengarna i. Man kan härma det med en vettig portfölj med indexfonder så landar på runt 0.2% eller lägre. För att få in lite onoterat via Investmentbolag bolag så kan man lägga in tex fonden Spiltan investmentbolag.

På 20 år blir 0.5% av kapitalet minst 10% av kapitalet i avgifter plus avgifter på avkastningen.

Trad liv försäkringar är oftast dyra. Skandia är väl varken bättre eller sämre än andra men frågan är väl mer varför man ska betala så pass mycket mer för något man själv kan göra. Visst, ”garantin” men den funkar ju bara så länge Skandia går runt. Blir det problem så sänker de garantin för att överleva.

Så nej jag är väl ingen vän av traddar annat än man får dem riktigt billigt via tjänstepension :slight_smile:

1 gillning

Ok tack för detta, kör själv i dag en mix av Länsförsäkringar Globala index och just Spiltan så då kör jag vidare så.:+1:

1 gillning

”Problemet” med Traditionell förvaltning är inte sparformen i sig utan pedagogiken att förklara fördelarna/nackdelarna hur traditionellt sparande fungerar.
Jag har mött och utbildat 100-tals bank- och försäkringsrådgivare under åren i just traditionell förvaltning och kan säga att kompetensen är väldigt låg, många gånger lägre än kunden ifråga själv besitter, och som förväntar sig rådgivning i dess rätta bemärkelse.

Avslutningsvis så kan jag säga att jag själv saknar sparande i traditionell förvaltning men att jag hjälpt min hustru som saknar riskvilja att teckna sparande Skandia Liv som historiskt har skött portföljen väldigt bra till glädje för många kunder.

1 gillning