Spara till syskonbarn. Hur går jag tillväga?

Hej RT-vänner!

Jag och min fru har inga barn, men min fru har två syskonbarn. Det kommer ju födelsedagar och julaftnar där det ska handlas presenter. Personligen tycker jag det är pest och pina att engagera mig i köp av leksaker och kläder (som de antagligen redan har fler av vad de behöver).

Min idé är nu att vi skall starta upp ett litet fond-sparande till dem i stället. Antingen att man sätter in en peng vid aktuella tillfällen, eller att man helt enkelt kör ett månadssparande.
Läste detta blogginlägget som kändes ganska träffande för min situation.
Spara till andras barn (avanza.se)

Om jag förstår saken rätt så är en kapitalförsäkring rätt kontoform.

• Kan jag starta en KF med båda barnen som förmånstagare, eller måste jag ha två konton?
  • Om jag kan ha ett och samma konto och det skulle bli ett tredje barn, går det lägga till den tredje ungen i efterhand?
  • Måste föräldrarna bli inblandade på något vis? Typ för någon underskrift el likande?
  • Finns det någon aktör att föredra här? Jag hade föredragit att ha kontot hos Länsförsäkringar eller Nordnet. Som jag förstår det tar LF ut 0,65% “kapitalavgift” per år (låter jättemycket!) medans NN tar ut en riskkostnad
    "Prisexempel:
    En 40-åring placerar en miljon kronor i kapitalförsäkringen. Riskkostnaden är då 1,08 kronor per månad. Om en 60-åring placerar en miljon kronor blir riskkostnaden istället 5,65 kronor per månad."
    Riskkostanden känns försumbar i sammanhanget.

Testade gå in på Nordnet där man startar KF, men under förmånstagare fanns bara dessa alternativen:

Går det lösa ändå eller tillhandahåller inte NN andra möjligheter?

Barnen är ca ett och fyra år.

Alla tips och råd mottages tacksamt!

1 gillning

Vi sparar pengar till min hustrus systers barnbarn. Vi har bara valt en fond vi tycker verkar långsiktigt bra som vi båda har ett litet månadssparande i och sätter in extra pengar till födelsedag + jul då hon ändå får tillräckligt mycket presenter! Fonden står i våra namn så formellt är det våra pengar tills vi bestämmer något annat.

Är det KF du har då?

Ja jag resonerar som du. Tänkte köra på en fond som typ Storebrand Global all countries eller ev Nornet One Nordnet Offensiv SEK - Jämför och köp fonder | Nordnet

Din fru kan öppna extra Isk och spara pengar i en global indexfond . Smidigt utan krångel . 100% Dnb Global indeks

Men ISK fungerar väl inte om man vill ha förmånstagare?
Dnb Global index och LF global indexnära är också alternativ.

Kapitalförsäkring Barn på Avanza där väljer du valfri förmånstagare. Jag föredrar ett konto per barn, så de kan använda de individuellt när det är dags. Men självklart kan du ha ett konto till alla barnen.

Vill ni ha flera förmånstagare är det möjligt med en blankett, där väljer ni om pengarna ska delas 50/50 eller 33/33/33 om det är tre barn osv.

Kontot är jättebra där du eller din fru är ägare av kontot och bestämmer över kontot även när barnen blir vuxna. Skulle ni dö, så går pengarna direkt till barnen enligt förmånstagarordningen som ni angett.

1 gillning

Det behövs inte. Jag sparar också till mina barn i Isk sedan ger jag det när jag vill och hur mycket jag vill när de blir äldre :+1:

Sen kan ni månadsspara eller engångsköpa.

Som Jacke skrev så är 100% i en globalfond rätt väg att gå. Enkelt och billigt.

Men om vi båda skulle dö i en bilolycka så får de ju inte en krona av pengarna utan de ärvs enl. vanliga arvsregler.
Inte så sannolikt, men ändå. Om det ändå inte finns en kostnad för detta så borde väl KF vara bäst?

Ja det är ju lite enklare med ett varsitt konto, men om värdeutvecklingen skiljer jättemycket, så skulle det ju kunna ses som lite orättvist.

Nej. Om vi båda skulle dö samtidigt så blir det arvingarna som får pengarna.

Det stämmer men det är i frugans Isk i så fall haha :+1: . Om hon inte vill ge det till sina /våra barn då kvittar det. I ditt fall om din fru har det i sitt Isk antar jag att hon gillar syskons barn att hon vem ändå vem ska ha de pengar till. Lika så om det händer något henne så dum är du inte att ni har sparat pengar till syskons ungar :joy::partying_face: . För mig räcker det med sunt förnuft :ok_hand:

Absolut. Men vi bestämde att ha lika mycket på barnens konto så utvecklingen blir likadan. Sen kommer vi sluta att spara till båda barnen samtidigt. Även om de är olika åldrar. Så de får precis lika mycket.