Spara till barn hos Lysa

Hej,
Kan jag på något sätt spara till mina barn hos Lysa (på ett säkert sätt om något skulle hända mig) trots att det är isk och inte kapitalförsäkring?
Här pengarna hos Avanza nu på en KF men det blir ingen ordning på ombalansering osv.

Döp kontot till barn och skriv i ditt testamente att dessa pengar är avsedda att gå till barnen vid en eventuell bortgång?

2 gillningar

Du väljer LF Global indexnära 100% eller Spp aktiefond Global 100% i Avanza KF och då har du löst hela problemet på 5 min. Krävs ingen ombalansering eller något annat krångel. Livet är inte svårare än så att spara på börsen. :+1:. Då får du ett utmärkt billigt långsiktigt barn sparande.

4 gillningar

Intressant Jacke! Du tycker det räcker med en enda globalfond då, exempelvis spp aktiefond global?
Vi kör just nu avanza auto 5, men det kanske är “onödigt” samt onödigt dyrt? :thinking:

1 gillning

Avanza 5 auto är onödigt dyrt och det finns ingen anlädning betala 0,55% i avg. Det räcker så klart med Global indexfond. Själv väljer jag LF Global indexnära 100%. Men om du vill ha med lite extra tillväxtmarknader och lite bredare Spp Aktiefond Global är det bästa som finns. 0.33% i avg. Automatisk månads sparande skönt och smidigt.:+1:

2 gillningar

Barnens laglott är väl alltid hälften av det som du lämnar efter dig.

Jag undrar om ett testamente gäller om du skiljer dig eller om hela sammanlagda bolaget ingår i indelningen? Jag tror inte att testamentet gäller förrän du avlider. Annars skulle du kunna testamentera bort så mycket som möjligt före skilsmässan för att sedan riva testamentet direkt efter och därmed slippa att dela med dig. Det skulle i så fall vara en risk med ISK.

KF med barnen som förmånstagare vet du helt säkert att just de pengarna går till barnen. En KF ingår inte i en bodelning eller ett dödsbo.

Jaa det där med bolag och skilsmässa är såklart en faktor. Tänker att din partner borde vilja hedra ditt sparande till barnen men sen kanske det är så att det inte är barnens mamma osv så jaa då blir det ju mer komplicerat…

Så länge Lysa inte har KF så tycker jag inte att de passar för barnsparande. Kör på global fond. Kanske Avanza Global då jag tror att Skatteverket kommer vinna målet. Då måste man byta till Avanza Global iaf.