Spara för barn med skattereduktion

Vi har ett sparande i Kapital försäkring för våra barn (har två KF) under vårt namn, men från och med 2026 är det första 300 000 kr i ISK och KF skattefritt, vilket motsvarar 6000kr/år (3tkr per barn). På 10-20 år är ganska mycket pengar särskilt om de går in i ett fondsparande i sig.

Vi funderade därför att flytta pengarna i deras namn, men dilemmat är att barnen är små och vi vet inte hur ansvariga de kommer att vara när de är 18. Jag och min bror är uppvuxna tillsammans, samma föräldrar osv., men har väldigt olika syn på sparande och finans.

Fick höra att om vi lägger över pengarna i deras namn, kan vi sedan (typ när de är 17 år gamla) inte bara flytta tillbaka pengarna i vårt namn. Förstå mig rätt här, det handlar inte om att smita skatt, pengarna är barnens och ska till barnen när vi tycker det är mogna, vilket vi inte vet om det infaller när när de fyller 18, för vissa är det vid 15år för andra 25.

Förslag? hur gör ni andra? Vill skydda pengarna samtidigt som man nyttjar skattereduktionen.

1 gillning

Förtroende är bra, kontroll är bättre. Tyvärr så kommer barnen att få leva med lite lägre avkastning. Att få kontroll på flera hundratusen när de är 18 är inte alls lämpligt.

Om barnen inte har några andra skattegenererande inkomster att göra avdraget mot så kommer det inte fungera i en KF eftersom den inte genererar en kapitalinkomst. ISK däremot ger en kapitalinkomst som avdraget kan göras mot.

Med det sagt har jag ingen åsikt gällande om man ska ha pengarna i sitt eller barnens namn.

Nu förstår jag inte. Kapitalförsäkring ska ju också vara skattefritt upp till 300tkr exakt som ISK. vi betalar idag skatten på deras KF så det blir ju vi som slipper betala skatten på deras pengar.

Som nybliven förälder har jag liknande funderingar.

Jag överväger dock att flytta sparandet till ett ISK i barnets namn, eftersom jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna.

Kanske till skillnad från många andra här på forumet har jag inte för avsikt att försöka ”öronmärka” barnets kapital. Naturligtvis hoppas jag att pengarna i första hand används till exempelvis ett eget boende, utlandsstudier eller något annat ”meningsfullt”. Men skulle det inte bli så, får det vara okej.

I stället får jag ägna de kommande 18 åren åt att försöka prägla barnet i en sund ekonomisk riktning, helt enkelt. Önska mig lycka till!

Du nämner fördelar. Vilka tänker fördelar ser du utöver skattereduktionen?

Jag och barnen pratar också om sparande och de får hantera veckopeng osv. vilket de gör väl, men det är långt till de blir 18. Jag skulle inte säga att vi vill “öronmärka” barnens kapital, det handlar mer om att vi offrar vår konsumtion/sparande till fördel av något som de kan nyttja i framtiden. Vill att våra “uppoffringar” (oavsett om det är små eller stora uppoffringar) leder till något meningsfullt vad det nu kan tänkas vara.

Går ju göra lite av båda om man är osäker. Som du säger så ska man såklart uppfostra barnet så bra det bara går de första 18 åren ändå!

Jag tror inte jag hade löst pengar som 18 åring trots allt.

Det är bara skatten jag tänker på. Väl medveten om att denna fördel förstås kan försvinna över tid.

Exakt! Behöver inte vara antingen eller.

Nej, det där är förstås väldigt individuellt. Själv fick jag tillgång till mina pengar när jag blev myndig (så även mina syskon). Ingen av oss brände dem på ”onödig” konsumtion.

ISK och KF ger rätt till ett skatteavdrag motsvarande skatten på schablonintäkten. För att kunna göra ett skatteavdrag så måste man ha en skatt i sin deklaration (skatt på kapitalinkomst, inkomst av tjänst eller näringsverksamhet).

En ISK skapar en kapitalinkomst (schablonintäkten) som således genererar en skatt. Det betyder att man alltid har en skatt som minst uppgår till skatten motsvarande avdragsmöjligheten.

På en KF genereras ingen kapitalinkomst eftersom schablonintäkten och dess skatt betalas av försäkringsbolaget och tas ut som en s.k definitiv källskatt inom försäkringen. Schablonintäkten rapporteras för att ge möjlighet till avdrag, men om då inte har någon inkomst, och inte fått någon kapitalinkomst, så har man ingen skatt heller, och avdraget går då förlorat.

1 gillning

Om så är fället så förändrar inte det frågeställningen ändå. Om man flyttar pengarna i barnens namn då öppnar man ISK i deras namn inte en KF. KF är ju bara nu när det är under vårt namn och de ska vara förmånstagare.

Precis. Ska du komma åt skatteavdraget om du sätter det i barnens namn måste du använda dig av ISK. Huruvida man ska barnsparande i sitt eller barnens namn har jag ingen åsikt om.

Det finns inte så många alternativ här, ska du komma åt skattereduktionen så är det ISK i barnens namn som gäller och då är pengarna sedan deras, de går ej att flytta tillbaka.

Ytterligare en anledning att inte spara i barnens namn är att om ett barns individuella tillgångar överstiger 8 prisbasbelopp behöver du anmäla detta (ca 470.000 år 2025). och då får barnet en god man och föräldrarna får inte längre förvalta barnets egendom.

Säg att du har 300.000 i en ISK i ditt barns namn och sätter in dessa i en global indexfond så kommer dessa utan en enda insättning till ha dubblats om ca 10år till 600.000kr.

1 gillning

Hörde i en podd (tror det var ekonomiakuten på SR) att man kan ge en gåva till sitt barn förenat med ett gåvovillkor där man även kan ställa krav på förvaltarskap upp till viss ålder. Viktigt var dock att förvaltaren inte får vara vårdnadshavare, dvs inte du själv eller partner. Gåvobrevet borde då kunna formuleras. Som gåva ger jag NN 300.000kr och framtida avkastning till YY att förvaltas på ISK konto nr XX med särskilt förvaltarskap ZZ (brorsans namn) fram till detta NN uppnått en ålder på 25 år. Gåvan och dess avkastning ges som enskild egendom och är inte förskott på arv.

Frågan är hur banken ställer sig till förvaltarskap, men det är väl värt att kolla upp?