Hej alla kunniga människor.
Detta blir mitt första inlägg på forumet, men jag har hängt här i ett år drygt och läst mycket och imponeras av all den kunskap som finns här!
Men nu tar jag mod om postar ett ”problem” som hängt över mej ett tag.
Vår livssituation i korthet.
Gift och två barn.
25 år kvar till pension.
Stabil inkomst på 65 000 efter skatt i månaden.
Utgifter på ca 40 000 i månaden ink allt för att överleva.
Investeringsplan:
+10 års sparhorisont åtminstone.
Får ingen panik om fondernas värde går ner och är inte en person som säljer då.
Men har ändå tyvärr lite svårt att gå in just nu känner jag då det svajar så mycket.
Vet att det inte går att tajma börsen ,men känns lite olustigt att gå all in innan man får en känsla för vart räntehöjningarna stannar.
Vill i framtiden kunna delvis leva på avkastning från kapital för att kunna få lite extra guldkant på vardagen.
Bra pensionsavsättning så det är inget jag oroar mej för.
Barnsparande 6000 i månaden fördelat mellan:
*SEB Sverige index nära A
*Amf Aktiefond Småbolag
*Länsförsäkringar Global Index
*Storebrand Global All Countries A
Totalt värde ca 750 000
Sparkonto: ca 3 miljoner.
Lån:
Villa
2,5 miljoner i lån som utgör ca 75% av fastighetens värde.
Med olika delar med olika räntor från 1,85 till 3,23%
Månadskostnad ca 9000:-
Fritidshus
600 000:- i lån som utgör ca 40% av fastighetens värde.
Månadskostnad ca 2400:-
Ränta 3,64%
Förväntad kommande inkomst nästa år på ca 3 miljoner efter skatt via utdelning från AB som ska fylla på den investeringen som skall göras nu.
Kommer även kunna förvalta ett större kapital i en KF via en företagsförsäljning.
Dessa pengar finns det ingen k10 för ,så det kan bli aktuellt med 5:25 regeln framöver förhoppningsvis.
Så dessa pengar bortser vi från just nu ett tag i alla fall ![]()
Min fråga till er gäller alltså de 3 miljoner vi har på sparkontot just nu i dag.
Skall dessa investeras i sin helhet? ,men spara en del i buffert så klart.
Eller ska vi betala av de delar av lånen som ligger kring 3% ner till amorteringsfritt?
Det skulle röra sig om drygt 1 miljon i så fall och sen investera resten?
Oavsett storleken på kapitalet som investeras så undrar jag om jag ska ”kopiera” barnens(eller annans)fondfördelning och lägga in det där eller skall man lägga in det på tex Lysa istället?
Kanske väldigt enkel matematik från sidan ,men känner mej lite villrådig i dessa osäkra tider.
Hur skulle ni gjort? Snälla hjälp mej att försöka ta ett beslut😊
Mvh/G