Att prata om boendeinsats må inte vara det trendigaste ämnet just nu men skulle gärna höra hur ni andra gör för tillfället med ert kortsiktiga sparande (3-5 år).
Som student är kronorna knappa men med lite savy och grit kommer man långt och det är min plan nu när jag vill spara ihop så mycket som möjligt till en boendeinsats till efter examen.
Vart sparar ni andra era 3-5 års pengar? Det jag hittills sparat ligger hos Lysa 40% aktier, 60% räntor. Har ni ändrat något i placeringsprocenter nu när börsen gått ner och spås gå lägre? Sätter ni fortsatt in pengarna i fonder/räntor-kombon eller avvaktar ni och sparar på bankkonto med insättningsgaranti?
Den sortens kortsiktigt sparande som dessutom är öronmärkt till ett sådant viktigt inköp har jag tidigare (och kommer i framtiden) lägga på sparkonto med ränta. Idag kan man få över 3% ränta på 12-24 månaders sparkonto. Det finns ingen nedsida i hänsyn till ditt användningsområde, då pengarna är säkra och de växer med den räntan du binder dig till.
Jag tycker ovan verkar väldigt vettigt. Helt enligt tumreglerna.
Det som stör mig är att det just är ett målsparande till insats. Men om du kan tänka dig en situation där börsen skulle vara ner så mycket att du inte vill sälja när du tänkt köpa bostad och då kan tänka dig skjuta på bostadsköpet några år så skulle det vara ok för mig.
Men om du bestämt ska köpa bostad om X år så bör det nog mer vara på räntekonto som @Jacke78 är inne på.
Du bör nog mest ombalansera portföljen om börsen rasar ytterligare alltså tillbaka till 40/60. Om det kommer en stor proppen-ur nedgång (typ 20-30% till) så skulle du kunna stegvis öka risken (om du tål risk/nedgångar) med 5-10%enheter upp till tex 60/40. Därefter stegvis gå tillbaka till 40/60 när börsen är uppe igen. Men det är väldigt lurigt att göra ens med mycket erfarenhet. När är börsen låg? När är börsen hög? (Inte på droger då )
Lycka till och bra jobbat att du redan kan börja spara/investera till insatsen