Sparande till kontantinsats

Halloj.

Jag och frugan ska sätta undan 10k var i månaden i ca 3-5 år tills dess att vi kan köpa en bostad. Vi siktar på ett värde på bostaden på runt 4M.

4M kräver en kontantinsats på 600k.

Att bara spara på ett nollräntekonto i 3-5 år ger mellan 720-1.2M.

Jag har ett större sparande, ett aktieintresse och en horisont som vanligtvis är en livstid/ fram till pensionen. Vi har ett börsklimat som redan är nedtryckt.

Jag undrar om vi ska spara allt på något av följande:

1. Ett ISK med 90/10 fördelning.
  2. Ett ISK med 60/40 fördelning.
  3. På ett sparkonto som ger 1.05% ränta årligen.
    (4. Jag fortsätter spara 10k i vårt ISK medan hon har pengarna tryggt placerade på ett räntegivande sparkonto på 1.05)

Jag undrar lite hur ni resonerar, jag vet att om Jan hade varit här hade han sagt att ett konto med insättningsgaranti för pengar som ska användas om 3-5 år. Men jag undrar om det är något annorlunda nu när börsen redan gått ner “så mycket”?

Allt gott
/V

Det faktum att börsen senaste halvåret sjunkit mycket ökar inte sannolikheten för att börsen kommer gå bra närmaste 3-5 åren. Finns ju även någon sån “regel” att avsätta 10% per år du kan avvara pengarna, vilket i ditt fall skulle innebära 30-50% på börsen för att sedan ombalansera till fördel för sparkonto årligen.

2 gillningar

Det tråkiga svart från mig blir sparkonto med ränta och insättningsgaranti. Börsen är alldeles för osäker på så kort horisont om ni verkligen måste få ihop den summan till kontantinsats. Möjligtvis 10-30% aktier fram tills det är mindre än 2-3 år kvar, då 100% sparkonto.

Långsiktiga pengar tycker jag absolut ska vara på börsen med så hög andel aktier som man vågar och mäktar med. Jag kör ca 75% aktier i långsiktig portfölj. Resten guld, råvaror och räntor.

Hej,

Jag vet faktist inte om jag kan ge dig ett bra svar - vi sitter nog lite i samma båt här…Kan dock säga hur vi gör, sen får ni ta ställning till det. Självklart hade det varit trevligt med input från andra medlemmar på detta forum också.

Både jag & min fru har alltid bott i hyresrätt, vi har tidigare i livet flyttat runt ganska mycket och då uppskattat flexibiliteten med hyresrätt. Har dock alltid haft som mål att när livet börjar bli lite mer fast så ska vi köpa bostadsrätt eller hus.
Vi har sparat majoriteten av vårt kapital på vanligt bankkonto, med ganska låg ränta (0.85 - 1.25%), har heller aldrig bundit kapitalet utan haft det fritt. Så att jag vid behov kan ta ut pengar utan kostnad.

Problemet, som vi ser det, har varit att följa med den drastiska prisutveckling som skett på bostadsmarknaden. Vi står i dilemmat med att priserna på bostäder sticker iväg och vår sparhorisont blir därmed längre. Så från initiallt 3-5 år sitter vi nu nästan med en horisont på >5 år. Och frågar oss lite vad ska vi göra nu, fortsätta spara säkert via vanligt sparkonto eller börja snegla mer åt börsen?

Tittar man då på objekt i spannet mellan 8-10 miljoner kronor så behöver man minst 1.2 - 1.5 miljoner i kontaktinsats. Med hus så tillkommer såklart även andra kostnader utöver kontantinsatsen.
Frågan är då, ska man fortsätta spara på vanligt bankkonto, även om sparhorisonten ändras till > 5år, eller ska man börja snega på börsen mer?

Mvh,

Jag och sambon bor i hyresrätt. Det är ingen panik vare sig gällande storlek eller annat. Vi har valt att spara på börsen (100%) båda två vilket gynnat oss senaste åren.
Nu är det som det är - vi flyttar bara fram horisonten för när ett ev. BR-köp blir.
Läget hade varit annorlunda om vi hade haft som konkret mål att flytta om 2 år exempelvis.

Finns inte en chans i världen att vi hinner spara ihop en vettig kontantinsats på vanligt sparkonto annars - då vare sig hon eller jag har gjort bostadskarriär innan och därmed blivit gratismiljonär.

2 gillningar

Håller med parabellum att det har betydelse om man är flexibel med när man vill köpa bostad. Kan man vänta i 3 extra år i värsta fall vid en stor nedgång kan man ju öka aktieandelen med kanske 30% enligt “10%-regeln”, vilket gör att en 60/40 portfölj kanske kan vara lagom. Jag själv är i en liknande sits och kör på en allvädersportfölj likt den i tråden “Jakten på den ultimata allvädersportföljen”. Om du ser det som ett alternativ rekomenderar jag att läsa grundinlägget i tråden (det sammanfattar mer eller mindre hela tråden).
Förövrigt har ikano banken 2% rörlig ränta på sparkonto om jag förstått det rätt.

3 gillningar