Husköp om 5-10 år - kontantinsats

Hej!

Vi har letat hus ett år och har nu fått möjlighet att hyra ett hus i stället och vi kommer testa den möjligheten då vi känner att vi skulle behöva några hundra tusen till innan vi kan köpa något som passar oss.

Det innebär att vi bör investera vår kontantinsats igen. Just nu ligger den på sparkonto. Vi har en horisont på 5-10 år och vi känner inte att vi vill ta för stor risk med kontantinsatsen för efter någonstans mellan 5-10 år MÅSTE vi köpa ett eget boende. Det känns inte som lång sparingshorisont, men inte heller kort. Jag har tidigare aldrig investerat med den sparhorisonten.

Hur bör man lägga upp det?

Relevant, men inte exakt svar på din fråga:

1 gillning

Tja, du säger i stort sett svaret själv.
Du vill inte ta risk (t ex att kapitalet halveras vid en kursnedgång). Och då är fixed income det du är hänvisad till.

Ser att på 5 års fasträntekonton är det nu marginalen som ger mest. 4.15%.
Det är väl bara att öppna ett sådant då.

(Och då är kapitalet bundet i just 5 år).

1 gillning

5-10 år är ju en lite svår tidshorisont investeringsmässigt om det enbart berör kapital/pengar. När det nu även berör familjesituationen OCH bostadsmarknaden så blir det ännu fler okända variabler att väga in.

• Har ni bott tillsammans i hus tidigare som en familj?
  • Kan ni se er hyra hus under 5-10 år framåt?
  • Är det lätt att hitta hus att hyra som passar er nu och framöver? (Skolor, arbetsplatser, fritidsintressen osv)

De flesta fall där JAG känner till har man sett hyra av hus som en ganska kortsiktig lösning i olika avseenden. Dvs de flesta jag känner till har inom 0,5-3 år gått vidare till annan form av boende. De flesta jag känner som väl börjat leta efter hus har inom 0-3 år hittat något som de köpt.

Utifrån de aspekterna och i dagens marknadsläge både för investeringar och bostadsmarknaden så hade jag behållit pengarna på sparkonto. Åtminstone tills ni hunnit “provhyra” hus under t ex 1-2 år och känt hur huslivet passar er. Sen när den pusselbiten är på plats så kommer hyra&äga som nästa pusselbit att fundera på. Men oavsett tror jag ni efter 0,5-2 år som hushyresgäst känner er betydligt mer säkra på vart ni siktar. Så då kanske ni också ser tydligare på vilken tidshorisont kapitalet ska placeras efter det?

1 gillning

Vi är tämligen säkra på att vi kommer hyra i 5 år, minst, då det är en ganska billig lösning pga vi känner den som hyr ut. Vi känner att det är en bekväm lösning som får oss att sova gott om nätterna och utöka vår kontantinsats. Under tiden kommer vi också vara föräldralediga och ha ordentligt minskad inkomst och är därför inte sugna på att dubblera vår månadskostnad som ett eget hus skulle innebära. Efter det vet vi förmodligen mer om var vi vill bosätta oss och vara “klara” med föräldraledighet.

1 gillning

Eftersom det verkar vara väldigt viktigt kapital och det inte får förlora för mycket i värde samt en osäker sparhorisont så hade jag personligen inte vågat instera mer än 30-40 i t.ex en global indexfond. Resten på sparkonto eller en medellång räntefond.

När det gått några år och ni kanske blir mer säkra på sparhorisonten så är det bara anpassa sig efter. Förslagsvis 0-2 år 100% sparkonto och allt över det 10% aktier per år i sparhorisont.

Tack för tips. Låter rimligt då det, som du tror, är mycket viktigt kapital. Tack för tips.

1 gillning

Om det är ett kaptial som ni måste använda så ha det i ett sparkonto eller räntefond. Håll koll på bostadsmarknad där ni ska köpa? Går priserna upp eller ned så kan ni juster en del av sparkapitalet till aktier/fonder om ni har sparat ihop tillräckligt med kaptial.