Placera sommarjobbslönen (17 år)

Hej

Jag är en kille som är väldigt intresserad av aktier och sparande. Är nyss fyllda 17 år och ska börja mitt andra år på gymnasiet (Ekonomi/Juridik) i höst.

Köpte mina första aktier och fonder som 15 åring i SBB (katastrof) och Axfood (bra) och Lf global (bra). Så här i efterhand vet nog alla hur det gick med SBB.

Satte in 5000 på Nordnet då men köpte bara för 1200 i Lf global, en hundring ungefär i SBB och någon aktie i Axfood. Resten lät jag bara ligga kvar på kontot.

Nu har jag återigen fått min första sommarjobb lön och funderar lite på hur jag ska placera dom pengarna. Fyllde idag på 2000 i Lf global och köpte för 1500 i Amf småbolag och 1500 i Spiltan Investmentbolag.

Hur ska jag tänka kring resten? Kommer förmodligen tjäna kring 30 lök minst den här sommaren och tänker spara ungefär hälften. Resten får gå till några skor och livet rent allmänt man är ju trots allt bara 17.

Sen undrar jag om ni vet några bra böcker kring sparande, aktier företagande rent allmänt. Hur man ska tänka kring analyser mm.

Kan tillägga att min spar horisont är på på kring 40 år.

Mvh

7 gillningar

Bra att du börjat spara redan!

Men ska du verkligen vänta till du blir 60 år innan du gör nåt kul för pengarna?

Vad sparar du till?

1 gillning

Du bör inte sätta in dom i fonder utan investera dom i livet, där du befinner dig just nu :blush:

1 gillning

Nu var det om 40 år mest ett skämt. Men nån dag ska man plugga, köpa lägenhet mm och då kan en buffert vara bra. Självklar kommer jag inte vänta 40 år på mina pengar som jag tjänar nu. Jag tycker mest bara att aktier är intressent och min fråga var lite mer om vilken uppsättning man ska ha. Typ 60% fonder 40 aktier% mm.

1 gillning

Så klart! Var mer en fråga om vilken uppsättning man ska ha på sina fonder kontra aktier. Om man ska köpa en räntefond, förvaltad eller index mm.

Däremot blir ju ränta på ränta ganska trevligt på en lång horisont…

Långsiktigt sparande för en ung frisk person bör vara närmare 100% aktieandel. Köp breda fonder med låg avgift.
Jag själv har 100% aktier genom Lysa.
Försök köpa regelbundet och behåll över tid.
Logga inte in för ofta i portföljen, för då lockas du att köpa/sälja aktivt vilket jag inte tror på är en vinnande strategi.

2 gillningar

Du kommer långt med endast t.ex LF Global indexnära, finns gott om trådar i ämnet.

3 gillningar

Sätt hälften i LF global indexnära och bränn hälften på livet som 17-åring.

…och välkommen till forumet! :smiley:

Haha man blir ju lite “skadad” när man kollar på ränta på ränta kalkylatorn som 17 åring.
Lägger du dessa 30 lök i en indexfond 50 år framåt tills du är.67/pensionär så har du en riktigt fet slant utan att ha adderad något alls undrt livet i portföljen :slight_smile:
Om nu vi ej lever som slavar under ai år 2073 :wink:

MEN jag kan säga hur jag gjorde i din ålder och jag ångrar mig inte en enda sekund och det var att jag tog pengarna köpte mig en resa till grekland med mina vänner o fick uppleva 2 veckor jag blickar bak på väldigt ofta även 10 år efter:)

Har gjort liknande resa efter men blir ej riktigt samma sak nu när vi alla är 30 som nör vi var 18 allt har sin tid liksom.

Dock så började jag hård spara direkt efter men släppte ändö lös på plånboken när det vankades äventyr med vännerna :slight_smile:

1 gillning

Kul att du vill lära dig mer om sparande redan som tonåring! En bra bok om basic ekonomi och sparande tycker jag är ”Mer pengar för pengarna” som finns i pocket (och säkert även på bibliotek).

2 gillningar

Investera pengarna i att skaffa dig en bra utbildning. Det ger dig kanske 1.000.000 % avkastning på 40 år på de pengarna att väga mot kanske 1.000% i en indexfond på samma tid.

1 gillning