Jag är 17 år gammal och har tänkt mig spara i 30 år för att kunna ge mig ekonomisk frihet. Ni kan se min nuvarande fondfördelning på bilden, den bygger på den globala barnportföljen 2021.
Är det för låg risk eller är den okej? Jag investerar hälften av studiebidraget i nuläget och planerar att investera en relativt stor summa jämte min lön i framtiden.
Har även tänkt om jag ska öka andelen spiltan investmentbolag.
Ser bra ut. Men skulle byta ut räntefonden mot 5% extra tillväxtmarknader samt globalfond. Med så lång sparhorisont behövs inga räntor om du ändå planerar att fortsätta månadsspara.
Äh i början kan man gott ta mindre risk så att man inte får total panik när det börjar gunga. Tycker det är rätt med lite räntor så att man i alla fall får lite avkastning men att tagga ner volatiliteten lite.
När han varit i gejmet i 5-10 år och känt av lite motgång då kan man ta mer risk. Det är i alla fall min personliga åsikt.
Sparande ska vara långsiktigt och vara kul hela vägen, inte att man ska få stryk i nedgång och sen inte våga komma tillbaka. Det är nog den största risken när man precis har börjat.
Helt rätt! Jag brukar rekommendera endast mellanrisksparandet (t.ex. Soffpotatisportföljen, kolla tråden om du vill) för dom flesta, för att det är lättare känslomässigt.
MEN om en kan palla volatilitet, är det matematiskt rätt att köra mycket aktier och särskilt småbolag när man börjar. Trådskaparen verkar vara sån som kan göra det.
Jag började med aktier när jag var kring 20 och fick mina första löner. Dubblade snabbt mina pengar när börsen hade en stor uppgång. Sen började man höra att börsen var högt värderad och jag fick uppleva lite minus. Fegade ur och sålde. Återvände inte till börsen förrän 10 år senare.
Mitt tips till dig är att verkligen hålla i sparandet i vått och torrt. Jag önskar att jag hade vågat vara kvar på börsen i unga år även när det stormade, då hade jag varit betydligt rikare idag.
Jag har själv inget emot lån. Men att belåna sig innan man har en ordentlig inkomst, är det verkligen en bra idé? (Nu tänker jag främst på Avsnzas ”superlån” där räntan ökar om man blir överbelånad).
Känner att jag blev lite pessimistisk… Eftersom du är såpass smart att du har koll på att du ska investera i en ung ålder så är du säkert också smart nog att inte lyssna på mina dumma åsikter om värdepapper.
Du har redan gjort det viktigaste. Exponering mot börsen och startat tidigt.
Personligen hade jag skalat ned lite på antalet fonder men det är en smaksak. När en fond utgör 5% eller mindre tycker jag att den får för lite slag i portföljen. Minst 10% av portföljen i varje fond (enbart min åsikt.)
Grattis till en kanonstart på ditt investeringsliv!
Viktigaste är att DU är nöjd med din portfölj, för det allra viktigaste är att du behåller fonderna och fortsätter att spara i portföljen under livet, i ur och skur, oberoende hur mycket börsen gått ner eller upp, att bara mata på. DET är sjukt mycket viktigare än exakt vilka fonder du valt
Personligen tycker jag din portfölj ser bra ut, intelligenta val. Sen finns det alltid åsikter om exakt vilka fonder och hur mycket i varje. Vill minnas att @janbolmeson tagit upp i avsnitt att
80% av avkastningen beror på andelen aktier/räntor (där du har en 90/10 som ofta sägs ge bättre avkastning än en 100/0 över lång tid pga ombalansering)
15% beror på inriktningen av fonden (global, region, branch etc)
5% beror på det specifika fondvalet inom inriktningen.
Lägg därför mest tid på det viktigaste och kör sedan på. Tiden är din vän!
Bry dig inte om räntan, den påverkar inte volatiliteten tillräckligt ändå om det skulle börja svaja, ta 100% aktier om du inte ska använda pengarna på +10 år.
Dra på mer i småbolag.
Bra jobbat som har satt upp detta redan, jag var nog i 25-årsåldern innan jag började med detta på riktigt.
Sälj inte i panik vid nedgångar
Belåna dig inte, det är överkurs när man är nybörjare. Har man 10% belåning och börsen går ner med säg 30-40% som vissa aktier gjorde under covid, då är det lätt att göra i byxorna när belåningen ökar och ökar och räntan går upp och upp.