Tjenare, jag är studenten och har nyligen börjat investera varje månad. Jag har under några månader läst och tittat på hur människor gör en portfölj för långsiktigt sparande (15+ år) och som 18 åring känner jag att redan börja nu kommer gynna mig enormt senare i livet. Jag undrade vad ni tycker om min portfölj då jag försökt hålla den relativt enkel och samtidigt diversefierande. 70% global index fond, 20% Sverigefond, 10% emergingmarketsfond (främst Asien). Jag har försökt hitta låga avgifter och fonder som har ett bra rykte. Vad tycks och skulle den kunna vara mer offensiv eller defensive. Jag planerar i nuläget inte på aktier dagar jag älskar att läsa om ekonomi och liknande. Kanske när jag får jobb i framtiden.
Jättebra portfölj
Jättebra att du börjar tidigt i livet
Jättebra att du försökt hitta låga avgifter
Kör på!
Tack så mycket ![]()
Ser bra ut!
Välkommen till forumet @Jordan_Belfort!
Som alla andra, måste instämma till hyllningskören - om du klarar att hålla denna portföljen, månadsspara i den regelbundet så kommer det gå sjukt bra. Många av oss andra landade inte i de portföljerna förrän vi var i fyrtio års åldern eller än högre. Det betyder att du kommer få minst två dubblingar mer än alla andra. Så grattis i förskott!
PS. Glöm inte att du också ska ha roligt, öka ditt humankapital, köpa boende och bilda familj. Det är okej att använda sparpengar till det. ![]()
Uppskattar feedbacken och tacksam över all information ni lägger upp här och på sociala medier. Det finns inte så många guides för privatekonomi i Sverige och jag tycker ni gör ett fantastiskt jobb för människors ekonomiska framtid ![]()
Toppen! Kör du vidare på det blir det kanonbra på lång sikt ![]()
Snyggt! Det viktiga här blir bara att inte pilla på ditt sparande pga nyhetbsbrus eller för att du önskar hoppa på någon kortvarig trend, håller du dig från det har du lagt en dunderbra grund för framtiden.
Som Jan nämnde, glöm inte att leva också!